Gå til innhold

Diskant i dør eller i a-stolpe?

Ranger emnet


torgeiralex

Anbefalte innlegg

Tenkte å høre med noen hva de mener er beste plassering av diskant?

 

Så mitt spørsmål er om det er best å bygge en diskant holder til døren eller til a-stolpen?

Kanskje enklest i døren da den har litt bedre plass en i a-stolpen?

Noen som kan komme med noen tips eller råd til meg?

Er ikke interessert i å ha noe som ser halvferdig ut, vil ha det helt strøkent.

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

Ha en fortsatt fin helg folkens!

 

Takk på forhånd.

 

Torgeir

- Mercedes Benz w124 250d 1990 Stasjonsvogn (familiebil)

- VW Vento 1993 1.9TD (Prosjekt) Hvit

- VW Vento 1992 1.9TD (Prosjekt) Lilla

- Honda Accord CB3 1990 2.0 (R.I.P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte det, viss ikke så må jeg vel lage en større åpning så jeg får plass til 4" coax å da kan legge over orginal deksel?

Tenkte jeg skulle ha kun focal i bilen, men er ikke sikker på om de har laget 4" mellom tone eller coax som passer så jeg kan dekke de til med orginal dekselene i dash?

- Mercedes Benz w124 250d 1990 Stasjonsvogn (familiebil)

- VW Vento 1993 1.9TD (Prosjekt) Hvit

- VW Vento 1992 1.9TD (Prosjekt) Lilla

- Honda Accord CB3 1990 2.0 (R.I.P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selfølgeligt ikkje koaksialhøgtalere i dashen når du skal ha diskanthøgtalere.

Da velger du mellomtone. Eg rekner med at du skal ha mellombass i dørene?

Her er eit 3-vegs system ifra Focal http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-165a3

Men blir det problemer med å bygge plass, fungerer sikkert eit 2-vegs system bra og!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ha 4 stk mellom bass da jeg har plass til å ha en 6,5" i hver dør. å så blir det eventuelt 2*10" i bagasjen og en aktiv sub under hvert fram sete. virker sikkert helt bak mål men har alltid ønsket å skille meg litt ut når jeg først kan. mange som sikkert synes att det virker helt idiotisk men det får gå;-)

- Mercedes Benz w124 250d 1990 Stasjonsvogn (familiebil)

- VW Vento 1993 1.9TD (Prosjekt) Hvit

- VW Vento 1992 1.9TD (Prosjekt) Lilla

- Honda Accord CB3 1990 2.0 (R.I.P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein 03 Volvo S60.

Der er det 2-vegs komponetsett framme og bass i bakdørene.

 

Skal eg oppgradere dette, blir det nye høgtalere i framdørene og å koble ut høgtalerene i bakdørene.

 

Som. f.eks. desse høgtalerene framme: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-165krx2 (må dempe dørene)

 

Eg har allerede kjøpt ein sub i lukka kasse. (Morel Ultimo 12")

 

So må eg ha forsterker til dette: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/mosconi-as2004

 

Spiller er eg ikkje sikker på.

 

Er greit med minst muligt av komponenter og å kjøpe kvalitet. (istedet for 100 vis av billige ting og tang)

 

Man kan selfølgeligt gjere dette ein del billigare enn dei komponentene som eg ønsker å kjøpe.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir det for mye med 4 mellom basser i dørene da? Er kanskje helt greit viss man har en mellom tone, diskant å bass i front å 2 kraftige 6*9ere bak pluss 2*10"??

- Mercedes Benz w124 250d 1990 Stasjonsvogn (familiebil)

- VW Vento 1993 1.9TD (Prosjekt) Hvit

- VW Vento 1992 1.9TD (Prosjekt) Lilla

- Honda Accord CB3 1990 2.0 (R.I.P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere i hatthylla skal du IKKE ha hvis du skal ha sub baki. Det er foran du sitter og kjører, så da er det der du bør konsentrere deg om lyden. Du må gjerne ha 2stk 6,5" mellombass i hver framdør, men drop det der med aktiv sub under setene, hva i all verden er vitsen med det?? Du skal jo ha sub baki...

 

Var dette min bil, så ville jeg laget til noe med tang band 6" bass i dørene, med god demping osv, slik at døren fungerer som en kasse. Så ville jeg montert tang band 4" fulltone i dashen, disse spiller fint ned mot 60hz samtidig som de spiller fin og HØYT! Dette krever en god 4 kanals forsterker med delefilter for aktiv deling. Med dette oppsettet, så vil du kunne spille skikkelig tøft, og med god bass. Monterer du inn en 15" baki bagasjen i tillegg, så har du noe som virkelig funker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det holder med ett bra front anlegg og ikke ha noe i bak dørene? Men viss jeg ikke setter inn en sub går det vel greit å ha noen kraftige 6*9ere i hattehylla?

- Mercedes Benz w124 250d 1990 Stasjonsvogn (familiebil)

- VW Vento 1993 1.9TD (Prosjekt) Hvit

- VW Vento 1992 1.9TD (Prosjekt) Lilla

- Honda Accord CB3 1990 2.0 (R.I.P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Torgeir: Når det kommer til bilstereo, går det på KVALITET og ikke KVANTITET. De 6x9'ene kan du kaste på havet - de blir å jobbe mot deg og ikke med deg. Nå er det ikke kun komponentene som gjelder heller - demping er viktig, og ikke minst riktig deling. Forsterkeren er også fantastisk viktig, samt strøm til denne. I dette tilfellet stemmer "Less is more" veldig bra. Færre lydkilder -men bedre- er nøkkelen. Cossie sitt oppsett kommer til å fungere veldig godt - så lenge du gjør en god nok jobb i installering, montering og deling (samt lydKILDEN).

 

Laster du ned en sang fra YouTube, kan du ikke forvente at det blir å spille bra uansett hvordan anlegg det høres på. Bilstereo er om de små detaljene - det er dette som gjør forskjellen.

 

Lykke til!

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår