Gå til innhold

Skoda Octavia RS 2.0T FSI - 06' - "Defekt turbo" - *sigh

Ranger emnet


aerosix

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Octavia RS 2.0T FSI - 06' som begynte å lekke litt olje for et par mnd siden.

Etter å ha vært på møller fant de ut at det var turboen som lakk.

 

Bilen er chippet på TS Racing, men kjørt pent.

 

De sa at turboen bør byttes, da den lekker og drar mer olje. Mtp. at de kom med en pris på 15K, har jeg noen spørsmål..

 

- Hva heter turboen som sitter i 06' Octavia RS 2.0T FSI? ( Må da være mulig å importere )

- Hvis den lekker ville jeg antatt at det var noen pakninger osv som hadde gått, men jeg kan "0" om de turboene ( kan det være reparer-bart? )

- Har noen av dere vært borti at turboen kaster inn håndkleet etter 5 år? ( kun 5 mnd som chippet )

- * Bilen har fulgt alt av servicer på merkeverksted, kjørt pent og byttet flere slitedeler (regreim osv ), så den er tatt godt vare på :)

 

 

Venter på svar fra Skoda om vi kan splitte regninga eller noe lignende da de mente at dette ikke var "normalt" og siden garantien gikk ut for noen få mnd siden.. *Crossing fingers!*

 

Takk for alle svar! :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler selv, men spørs hvor grundig de går til verks for å sjekke "garantigrunnlaget". Jeg antar at de først vil se på historikk på bilhold og km antall, og ikke i computern for å sjekke loggfiler bak i tid.. I presume..

 

Har søkt en del rundt på nettet etter navnet på turboen som sitter i den for å kunne finne en importpris, men finner ingen reine spesifikasjoner for 2.0t fsi for Skoda. Mener turboen var hakket mindre enn det som satt A5 2.0T FSI. ( Mener den het noe med "[ord]3" eller noe )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt ringerunde, i Norge og Sverige. Mye godt og blandet!

 

Skoda ville selvfølgelig ikke gi meg avslag, de vet heller ikke noe om chippinga.

 

Bytte av turbo og overhaling;

- Kløfta Bilservice - 22.000,-

- Møller: 15.500,-

- 8 verksteder kunne ikke ta på seg jobben, turbo bil ja, over 90 Hk, det der gjør itte vi...

- Venter svar fra sverige, spent!

 

Men, skal ned på verkstedet etterpå å gå over slangene for å se om det ikke har tettet seg sånn at ikke olja får rent ut fra turboen, kan jo være at det skaper trykk og svetter fælt i den svakeste koblinga. Håper bare ikke at turboen har tatt skade av at det kan ha blitt tett, Crossing fingers!

 

Ellers fikk jeg 45 minutters foredrag av Gik turbo, mye snadder å lære! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Km. Standen på bilen er 90.500. Jeg er den 3dje eieren.

 

Møller står fast på 15.500,- men skal ringe en annen møller i dag og prøve å forhandle utenom "listepris".

I sverige ( Arvika ) skulle de ha 12.000,- for bytte av turbo og det som medfølger.

 

Hvordan turbo har du byttet til de prisene? - Bensinturboene har jo en latterlig høy pris, mtp. hvordan materiale de er bygd opp av for å motstå 192 grader..

 

Avventer pris fra Dalsland Bilservice AB nå, takk for tipset :-)

 

* Fikk samme pris fra Dalsland som fra Arvika, ca. 12.000 norske. Men fortsatt 3500-10.000,- billigere enn div. norske verksteder.

Endret av aerosix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår