Hei,
Flere som kjøper "nyere" biler ønsker å ta den på service hvert år, for å kunne vise til "godkjent" service og vedlikeholds hefter ved videresalg. Dette viser da at bilen har blitt tatt teknisk forsvarlig ivaretatt, for en eventuell kjøper.
Ved hovedservice på 80-90K bytter man normalt sett reg.reim og vannpumpe.
Ved å ta service hvert år får du byttet olje og luftfilter og sett over at alt er som det skal, evt før du ville ha gått på en smell ved å kun "vente" på at feilene skal komme. Mange velger å utbedre og gå igjennom bilen selv, men de er da også ofte litt mer teknisk anlagt enn snittpersonen i Norge.
Mtp. at bilen nettopp har vært på storservice, og jeg antar at hvis det er funnet noe så er det utbedret, ville jeg vel heller tatt det på feelingen og lommeboka. Men med turbobil ville jeg absolutt skiftet olje og filter hvert år eller ved aprox. 12.000 km. Oljen mister opptil 40% smøreeffekt ved rundt 10-12.000 km, noe som da absolutt ikke er å foretrekke, hvertfall på motor med turbo.
Hvis du ringer et serviceverksted vil de som regel ALLTID anbefale service nå og i utide og utbytte av det som kan byttes ut ved x-antall KM eller år. Det er jo som sagt servicerelaterte oppgaver verkstedene tjener mesteparten av pengene :)
Når det kommer til senk på 4wd får du vel senk som er ment spesifikt for din bil. Google it! :)