Gå til innhold

2.3 AAR - skifte luftfilter/plugger/kupefilter

Ranger emnet


gutt78

Anbefalte innlegg

Siden jeg har skiftet olje og filter, tenkte å følge opp med luftftilter evt plugger.

 

Hva må jeg fjerne på luftfilterboksen for få av lokket? Er så masse oppå der...redd for å ødelege noe. Greit å sett åssen filteret så ut, om det er nok å blåse det rent med trykkluft.

 

Tennplugger, ser gamle ut på utsiden. Noen idee å skifte de? Noen spess type som anbefales? Boka sier de skal skiftes hver 60 000KM...

 

Kupefilter finner jeg ikke ettersom bilen har gamle a/c.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilteret er noe dritt å bytte.. -.-

Det jeg gjør er at jeg bruker Green Filter, det er mye stivere enn pappfilterne. (lettere å plassere på en god måte)

Jeg åpner alle 4 clipsene, så drar jeg hele toppen så langt opp og til høyre jeg klarer for å komme til på en ordentlig måte.. Men trangt er det, ja.. ;)

 

Tennplugger vet jeg lite om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilteret bør byttes hver 10k km, ser ut som under og skiftes som forgot10concept beskriver. Og ja, er trangt, men det går.

 

191129620_MAH_14601D3A.jpg

 

Ettermontert AC har pollen-/kupéfilter som på bildet under, delenummer 4A0 819 439 A.

 

attachment.php?attachmentid=169127&stc=1&thumb=1&d=1327841438

 

Tennplugger; NGK Iridium BPR6EIX evt annet merke med tre elektroder.

 

Bosch

2056376-1.jpg

 

Iridium

ngk_iridium_detail.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilteret er noe dritt å bytte.. -.-

Det jeg gjør er at jeg bruker Green Filter, det er mye stivere enn pappfilterne. (lettere å plassere på en god måte)

Jeg åpner alle 4 clipsene, så drar jeg hele toppen så langt opp og til høyre jeg klarer for å komme til på en ordentlig måte.. Men trangt er det, ja.. ;)

 

Tennplugger vet jeg lite om ;)

 

Drar boksen til høyre sett fra mens du står foran bilen..?

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar boksen til høyre sett fra mens du står foran bilen..?

Ja, løfter litt opp og drar litt mot motoren.

 

Dette filteret er altfor stort...så finnes nok ikke noe org som passer.

Det originale uten AC er rundt og det for ettermontert AC er det jeg linket til. Om det ikke passer så kjør uten.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Skiftet luftfilter i dag, var ganske svart. Å endel svart støv/sand i boksen. Blåste den ren med trykkluft.

 

Det går greit å sette inn filteret, men beste er å fjerne slangen nederst på luftfilterboksen som går til motoren/manifoilen. Usikker på hvilken oppgave denne slangen har.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår