Gå til innhold

Problemer med kjølesystem / Lufting av radiator

Ranger emnet


VassFEITEN

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har ett problem med min BMW 320i e36 1993mod sedan. Problemet ble oppdaget da jeg satt i bilen en kald dag med motoren på tomgang og varmen på full fyring, mens jeg koblet på bilstereoen. Jeg satt kanskje en time eller to mens bilen stod på tomgang. Da jeg skrudde av tenningen og gikk ut hørte jeg en boble-lyd, (noe lignene lyden som oppstår når man tømmer vann fra en 1,5liters brusflaske.). Jeg kikket rundt panseret og det var en dam under bilen. Jeg trodde først det var olje, men det viste seg å være vann som hadde blandet seg med drit på gulvet og fikk en olje-lignende-konsistens. Det lekker med andre ord fra kjølesystemet en plass.

 

Jeg startet bilen opp igjen dagen etter og fant ut at det kom fra radiatoren. Jeg tok ut radiatoren, spylte den innvendig med hageslangen, samme gjorde jeg med slangene som går til motoren. Jeg stramte så skruene i bunn og fylte så på ny kjølevæske, ca 40% blanding på øyemål. Jeg fikk kanskje på 1 liter eller 2. Jeg startet motoren for å få væsken til å sirkulere, men nivået i tanken gikk aldri ned. Jeg klemte på noen slanger her og der og da sank nivået i beholderen litt, så satte jeg på korken og tok ut på en liten tur.

 

Temperaturmåleren gikk ganske fort fra 0%, til 50% (driftstemperatur), men den stoppet ikke der. Jeg kom ikke langt før den beveget seg mot det røde. Jeg stoppet opp og åpnet panseret, nå dryppet det en del fra bunn av radiatoren. Jeg fylte på litt mer væske og kjørte ett stykke til, og samme problemet oppstod, når jeg nå åpnet lokket fosset det ut kjølevæske. Jeg kjørte så hjem, men rett før jeg kom hjem ble den så varm at varsellyset kom på. Jeg stoppet opp og ble stående for å kjøle den ned. Jeg kom meg etterhvert hjem og parkerte i garasjen.

 

I dag tenkte jeg at jeg skulle se på problemet igjen. Det jeg gjorde var å bytte lokk på radiatoren, samt at jeg fant ut at lufteskruen var fucked. Denne skruen var knekt og det var skrudd en treskrue ned i senter av skruen. Jeg skrudde ut denne knekte lufteskruen, og fylde på med kjølevæske og lot motoren svive til den nådde driftstemperatur. Og nå stoppet den faktisk på driftstemperatur, noe den ikke gjorde før. Jeg tenkte at nå var endelig problemet løst, men jeg hadde ikke før tenkt tanken så kom det en mye damp ut fra denne lufteskruen, men vann temperaturen var fortsatt OK. Jeg slo av motoren og gikk inn for å forhøre meg her på forumet.

 

 

Så, er det noen som har en anelse om hva problemet kan være? Dersom jeg hadde hatt en lufteskrue som passet å skrudd denne i, kunne da problemet vært løst? Eller er denne dampen et annet problem?

 

 

EDIT:

 

Lastet opp bilder av 2 skruer; Den hele er fra en BMW318is som jeg tenkte å bruke, men det var feil gjenger på den. Den andre er den knekte skruen med en treskure skrudd inn i senter:

skrue.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår