VHolmen Skrevet Januar 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2012 Tenkte å skifte olje på bilen (-04 A4 1.8 TQ) . Har gått på longlife hele sitt liv og fram til nå (165000 km). Rundt 15000km siden siste oljeskift. Etter vinteren kom har jeg merket ventiltikk det første halvsekundet under kaldstart, så tenkte det var på tide. Er det noe jeg må tenke på når jeg går fra longlife til "vanlig"? Noe problem å gå tilbake til longlife ved neste service? Hvordan olje trenger jeg og hvor mange liter? Evt. hvis jeg skal fortsette å ikke bruke longlife. Ved hvilke intervall bør jeg skifte olje og filter? Bilen er chippet. Kjører en del langkjøring, men også "lek og moro" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2012 Om du kjøper longlife olje eller vanlig spiller ingen rolle. Bare bytt uansett på ca 15000 km. Det er nødvendig om disse motorene skal holde lenge. Personlig så vil jeg anbefale Castrol! God erfaring med det merket. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2012 Nja, jeg ville nok byttet senest hver 10k km, samt minst en gang i året. Longlife-olje er ikke en bra olje hva smøreegenskaper angår, langt derfra. Du trenger en kanne på 4 liter for et oljeskift. Husk filter. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VHolmen Skrevet Januar 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2012 Ok, takk for tips. Hvordan viskositet skal jeg ha? Og forresten. Hva er intervallet for skifte av olje på girkasse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2012 Viskositet 0W-40 eller 5W-40, selvsagt helsyntetisk og maks 10000 km før oljeskifte. Kjører du til tider hardt så skal den skiftes oftere. Ikke bruk Shell-olje! Siden du bor langt nord så gå for 0W-40. Oljen på girkassen sier noen at ikke skal skiftes. Jeg sier minst like ofte som du skifter registerreima, men skifter selv på 50000 km. Helsyntetisk olje også her. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2012 Jeg ser på broren min sin 1.8t. Den har gått 260 000km nå, vært chippet de siste 160 000km (BSR). Der stiger oljetempen veldig fort når en "bruker" bilen litt. Må være altfor dårlig oljekjøling på disse motorene også. Men som det er skrevet, hold dere langt unna shell. Der har jeg hatt dårlig erfaring i lang tid. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stene Skrevet Januar 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2012 04 Audi 1.8T, hvor mye gamp har du? Kan sjekke opp mot Autodata hvilken viskositet bilen din skal ha. PS: På oljetoppa på motoren din står det sannsynligvis castrol. Det gjør det på min 06 1.8T. Antagelig fordi castrol er tingen ;) Er bilen din chippet? Siter Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis |Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)| Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VHolmen Skrevet Januar 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2012 Motorkoden er BFB, så har 163hk originalt. Bilen er chippet (ellers helt org.) og forhandleren mente det skulle være rundt 200hk slik den står nå. Sikkert litt skryt, men men.. Forresten, hvordan kommer man seg inn for å lese verdier ved bruk av klimaanlegg-panelet? Det var en taste-kombinasjon av noe slag, men har glemt det. Vet dette gikk på en -99 A6 1.8T, men gikk ikke med samme kombinasjon på min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2012 Jeg tipper på at det er rundt 190 hk. Særlig dersom det kun er chip og ikke andre modifikasjoner (større turbo osv) Denne motoren er jo lik 150hk. :-) Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stene Skrevet Januar 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2012 Motorkoden er BFB, så har 163hk originalt. Bilen er chippet (ellers helt org.) og forhandleren mente det skulle være rundt 200hk slik den står nå. Sikkert litt skryt, men men.. Forresten, hvordan kommer man seg inn for å lese verdier ved bruk av klimaanlegg-panelet? Det var en taste-kombinasjon av noe slag, men har glemt det. Vet dette gikk på en -99 A6 1.8T, men gikk ikke med samme kombinasjon på min. Samme motor som meg du da. Autodata info: Kaldt klima: 5W/30 Moderat klima: 10W/40 Varmt klima: 20W/50 Siter Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis |Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)| Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stene Skrevet Januar 20, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2012 Jeg tipper på at det er rundt 190 hk. Særlig dersom det kun er chip og ikke andre modifikasjoner (større turbo osv) Denne motoren er jo lik 150hk. :-) Bortsett fra at den har BLÅ dyser 225. :) Siter Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis |Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)| Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelastra Skrevet Mars 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2012 hva med a4 1,8t 150hk 1996 mod? hvilken olje ambefales? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.