Gå til innhold

Hjelp med strøm/batteri.

Ranger emnet


Vetluss

Anbefalte innlegg

Siden Einar er inne på det;

Et fulladet batteri der alle cellene har syrevekt 1.29 vil ha en EMS på 12.78V

Et utladet batteri med syrevekt 1.16 har en EMS på 12.0V

Altså om batteriet ditt måler under 12V etter å ha stått noen timer så er det tomt/utladet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ett døgn, men 4-5 timer gjør underverker det også.

 

Cellespenning på ett blysyrebatteri er 2,1 volt, dette er selvfølgelig oppladet, 6 celler gir 12,6 volt, ved kortslutning i en celle vil spenningen synke med cellespenningen, altså ned til 11,5 volt, det kan jo være delvise kortslutninger i en eller flere celler, eller andre feil på cellene som gri kraftig redusert effekt ut av cellene. Hvis ett batteri har spenning på under 12,4 volt når det burde være relativt greit ladet, er det mest sannsynlig defekt.

Selvfølgelig vil dårlig lading fra dynamo gi lav spenning på batteriet, men i dette tilfellet virker det som dynamoen leverer det den kan ved tomgang, og ved forhøyet tomgang og oppover er det laderegulatoren som regulerer, med ett helt friskt batteri vil jeg vel regne med at målt ladepenning vil øke noe, f. eks. akkurat over 14 Volt, men alt over cellespenning ganger antal celler(2,1V x 6 = 12.6) kan kalles lading, men særlig effektivt blir det ikke før man passerer 13,5 Volt, mest effektivt mellom 14 og 14,4, dess lavere temperatur på batteriet, dess høyere bør ladespenning være.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ett døgn, men 4-5 timer gjør underverker det også.

 

Cellespenning på ett blysyrebatteri er 2,1 volt, dette er selvfølgelig oppladet, 6 celler gir 12,6 volt, ved kortslutning i en celle vil spenningen synke med cellespenningen, altså ned til 11,5 volt, det kan jo være delvise kortslutninger i en eller flere celler, eller andre feil på cellene som gri kraftig redusert effekt ut av cellene. Hvis ett batteri har spenning på under 12,4 volt når det burde være relativt greit ladet, er det mest sannsynlig defekt.

Selvfølgelig vil dårlig lading fra dynamo gi lav spenning på batteriet, men i dette tilfellet virker det som dynamoen leverer det den kan ved tomgang, og ved forhøyet tomgang og oppover er det laderegulatoren som regulerer, med ett helt friskt batteri vil jeg vel regne med at målt ladepenning vil øke noe, f. eks. akkurat over 14 Volt, men alt over cellespenning ganger antal celler(2,1V x 6 = 12.6) kan kalles lading, men særlig effektivt blir det ikke før man passerer 13,5 Volt, mest effektivt mellom 14 og 14,4, dess lavere temperatur på batteriet, dess høyere bør ladespenning være.

 

 

mener du at jeg skal vente et døgn med og måle igjenn? var 12,35 volt på batteriet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si du måler klokka 10 eller 11, elelr aller helst i morgen tidlig vil det gi godt nok resultat, men for størst nøyaktighet snakker man ofte om ett døgn.

Beklager at jeg kanskje var litt bestemt ang. ett døgn.

 

12,35 V nå, om du har kjørt med bilen nylig, er litt lavt, jeg har sagt hva jeg mener er sannsynlig.

 

 

Forresten, før det kommer spørsmål, ikke heng dere opp i forskjellen i tallene til meg og Quattro73, jeg har litt mere "løsslupne" tall, ikke direkte feil, men ikke helt rett. Quattro73 sine tall er selvfølgelig litt mere korrekte og det kan variere litt med batteritype(ikke merke).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg og en kompis var ute og målte litt nå, har tatt dynamoen inn på benken for en nærmere kikk på den.

 

Det vi fant ut var at ved motor av; målte vi spenningen på batterie til omtrent 12V 12.02 om jeg husker helt korrekt.

Ved startet motor var spenningen på både dynamo og batteri 11.63 V, og sank ned til 11.57 V ved pådrag. Mystisk...?

 

Står for øyeblikket og demonterer dynamo da vi har konkludert med at den svikter litt. Er ikke helt 100 % sikre men må jo begynne et sted.

 

 

Noen innskudd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den røde og grønne har jeg hengende på min bil også. antageligvis ikke noe som skal være i bruk..

den nylig kjøpte 940 min har lignende symptomer som din.

ligger over 12v når motoren ikke er igang. ligger på ca 13 når den er på tomgang, og stiger til 14 når jeg gasser.

hva var galt med dynamoen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPDATE. Har nå skiftet dynamoen og håpet selfølgeligt at det fynket. men neeei. når bilen sviver og jeg har koblet fra de 3 ledningene til dynamoen måler jeg ca 0,20 på den så synker det fort ned.. når jeg måler på ledningene er det ca 12.50 v. hva kan vær galt?? er jo en helt ny dynamo. med ledningene tilkoblet så prøvde jeg og ta av + på batteriet men da døde den ut.

 

TAKK SVÆRT FOR SVAR!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår