Gå til innhold

Skyldspørsmål - Påkjøring bakfra - Motorvei

Ranger emnet


BMW2011

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en spørsmål anngående fordeling av skyld i forbindelse med en påkjøring bakfra nå nylig. Hendelsesforløpet er som følger:

 

Jeg ligger i høyre fil på E6, blinker, og skifter fil til venstre fil. Deretter gjør bilen foran meg akkurat det samme, men han legger seg inn ca et halv meter foran min bill. Akkurat i det bilen foran har kommet over i venstre felt 50 cm foran min bil blir det en kraftig oppbremsing fra bilene foran, noe som gjør at jeg ikke rekker å stoppe, og sneier borti høyre del av baken på bilen foran, med min venstre del av fronten, noe som resulterer i inntrykt lykt, ødelagt panser og ødelagt skjerm. Bilen foran fikk kun små skader rundt sin baklykt.

 

Hvordan mener dere skyldspørsmålet er i denne saken? Normalt er det jo slik at den som kjører på noen bakfra alltid får skylden, men i dette tilfellet la bilen foran seg inn kun få cm foran min, og uheldigvis ble det akkurat da en krafig oppbremsing fra bilene foran.

 

Normalt sett vil dette være min feil fordi jeg kjørte på noen bakfra, men grunnen til at jeg lurer er fordi:

 

Ved feltskifte har jo bilen foran vikeplikt, ergo skulle han ikke kastet seg inn rett foran meg. Uheldigvis ble det en kraftig oppbremsing fra bilene lenger frem akkurat i det han foran meg hadde kommet over i venstrefila.

 

Vedkommende i bilen foran hadde ikke tid til å diskutere skyld, eller skrive skademelding fordi han måtte rekke et fly, men noterte mitt mobilnr, og lovet å ringe nå i løpet av helgen. Beklageligvis har jeg derfor ingen personalia på denne personen, kun lovnaden om at han skal ringe.

 

Håper noen her kan gi noen fornuftige tilbakemeldinger. Er en rimelig sur situasjon å være i.

 

Ønsker alle brukere av bilforumet en riktig fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du i det minste skrev opp skiltnummer.

 

Tror nok du får skylden, er du skikkelig heldig så blir det kanskje delt skyld som følge av at han slang seg inn i ei litt for lita luke, dog er jeg ingen ekspert på skyldspørsmål.

 

Min mening er at folk bryr seg alt for lite om avstander når de slenger seg ut eller inn foran en bil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det var bilen foran deg ferdig med feltskiftet da dette skjedde? Og feltskiftet hans var ikke av en slik art at du måtte bråbremse for å unngå å treffe han?

 

Slik jeg ser det har bilen foran deg utnyttet en minimal lomme i venstre felt for å få lagt seg ut. Du reagerer slik de aller fleste gjør, du hiver deg ikke på bremsen, men satser på å kunne sige bakover for å skape tilstrekkelig avstand.

 

Problemet er at kollisjonen ikke skjedde på grunn av feltskiftet, men på grunn av for liten avstand til kjøretøyet foran i samme fil. Jeg vil tro du får skylden fordi du ikke umiddelbart reduserte avstanden til bilen foran når du så at bilen begynte på et feltskift.

 

Dette viser hvor viktig det er å lese trafikkbildet minst 2-3 biler frem, spesielt i situasjoner hvor man vet at avstanden er alt for liten til kjøretøyet foran.

 

Min erfaring er at det er vanskelig å vri seg ut av en situasjon hvor man har kjørt på noen bakfra. Eksempelvis satt en i familien min på med en bekjent (bil A), som byttet fra høyre til venstre fil på motorveien. Sjåføren holdt rundt 100km/t i 100-sonen mot Gardermoen. Bakfra kom en annen bil (bil B)i rundt 120-130. Bil B rakk ikke bremse pga bil A`s raske feltskift og lave hastighet. Kollisjonen skjedde sikkert ikke mer enn et sekund etter feltskiftet, men bil B fikk skylden.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens.

 

Øyvind.H: Var nødt til å trykke inn bremsen, relativt brått i det bilen foran kastet seg over i venstre felt. Hadde jeg ikke gjort det er jeg sikker på at bilen foran ville tatt høyre lykta mi i det han la seg over. Hadde bilen foran stillt inn speilene sine en halv cm feil, tipper jeg at jeg var i dødsona hans. Jeg slapp heller aldri bremsen under hendelsen. Bremset i det bilen foran brått byttet fil, og stod på bremsen i det jeg så bremselysene foran. Hele hendelsen var over på 2 sekunder.

 

Ser det kan bli vanskelig å bevise noe som helst, er vel også jeg som har bevisbyrden. Har kjørt skadefritt i en årrekke, og kan heldigvis ta en skade på forsikringa uten å tape bonus, ergo bli det kun en egenandel på et par tusen kroner. Så får vi se om IF orndner opp like enkelt som dem lover i reklamen sin "Don't you worry bout a thing"

 

Er et personlig nederlag når man i all tid har kjørt skadefritt, uten en ripe, og plutselig ikke kan skryte på seg det lenger. Igjen: tusen takk for tilbakemeldinger, er utrolig greit å få andres synspunkter rundt en sak da man ofte tenker subjektivt og i øyeblikket har mest lyst til å legge all skyld over på motparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville nok sagt at motparten braut vikeplikta her (om alt du skriv er heilt rett). Og så lenge han ikkje skreiv under på noko som helst, og i praksis stakk frå staden, ville eg iallefall ikkje skrive under på noko som helst der han ikkje aksepterer skuld. Då har du iallefall berre dine eigne skader å tenkje på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens.

 

Øyvind.H: Var nødt til å trykke inn bremsen, relativt brått i det bilen foran kastet seg over i venstre felt.

 

Hei,

 

Som OlavE skriver høres dette ut som brudd på vikeplikten, og at kollisjonen har sammenheng med feltskiftet.

Kan det være en ide å legge frem saken for forsikringsselskapet, slik at de kan rådgi deg i situasjonen du er havnet i? Det kan hende du og motpart har samme selskap (ettersom han stakk av finner du kanskje ikke ut av det?), men om ikke vil ditt selskap sikkert være interessert i alle detaljer som kan føre til at du slipper skylden :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på bølgen: den som skifter felt har vikeplikt. Vikeplikt betyr ikke at han ikke skal treffe deg idet han svinger over; han skal heller ikke være til unødig hinder!

 

"Begrepet vikeplikt innebærer at den fortrinnsberettigede så vidt mulig skal kunne fortsette kjøringen i sin normale trafikkrytme. Den som har vikeplikt må tilpasse seg denne rytme og ikke tvinge den andre til å foreta manøver han ellers ikke måtte ha foretatt." http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

 

HVIS det er slik at feltskiftet hadde betydning / er grunnen i at dere traff, er skylden hans. Spørsmålet blir hvorvidt du blir å klare å bevise det.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Har en spørsmål anngående fordeling av skyld i forbindelse med en påkjøring bakfra nå nylig. Hendelsesforløpet er som følger:

 

Jeg ligger i høyre fil på E6, blinker, og skifter fil til venstre fil. Deretter gjør bilen foran meg akkurat det samme, men han legger seg inn ca et halv meter foran min bill. Akkurat i det bilen foran har kommet over i venstre felt 50 cm foran min bil blir det en kraftig oppbremsing fra bilene foran, noe som gjør at jeg ikke rekker å stoppe, og sneier borti høyre del av baken på bilen foran, med min venstre del av fronten, noe som resulterer i inntrykt lykt, ødelagt panser og ødelagt skjerm. Bilen foran fikk kun små skader rundt sin baklykt.

 

Hvordan mener dere skyldspørsmålet er i denne saken? Normalt er det jo slik at den som kjører på noen bakfra alltid får skylden, men i dette tilfellet la bilen foran seg inn kun få cm foran min, og uheldigvis ble det akkurat da en krafig oppbremsing fra bilene foran.

 

Normalt sett vil dette være min feil fordi jeg kjørte på noen bakfra, men grunnen til at jeg lurer er fordi:

 

Ved feltskifte har jo bilen foran vikeplikt, ergo skulle han ikke kastet seg inn rett foran meg. Uheldigvis ble det en kraftig oppbremsing fra bilene lenger frem akkurat i det han foran meg hadde kommet over i venstrefila.

 

Vedkommende i bilen foran hadde ikke tid til å diskutere skyld, eller skrive skademelding fordi han måtte rekke et fly, men noterte mitt mobilnr, og lovet å ringe nå i løpet av helgen. Beklageligvis har jeg derfor ingen personalia på denne personen, kun lovnaden om at han skal ringe.

 

Håper noen her kan gi noen fornuftige tilbakemeldinger. Er en rimelig sur situasjon å være i.

 

Ønsker alle brukere av bilforumet en riktig fin helg.

 

Dette er din feil og det basserer jeg på din forklaring av ulykken. Du har ikke holdt rett avstand til bilen foran deg forut av ulykken. Så kan du mene at bilen foran ikke har overhold vikeplikten,men hvordan i alle dager skal du kunne bevise det? Har du vitner?

 

Tydeligvis så hadde bilen foran deg rett avstand til bilen foran siden det ikke ble en kjedekollisjon...

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det med bevis og slikt som er det vanskelege her, som andre (og trådstartar sjølv) seier, isolert sett er ein påkøyrsle bakfrå ein enkel sak. Det vil alltid vere vanskeleg å dra inn "heile biletet" i ein slik situasjon som denne. Nettopp difor skreiv eg som eg gjorde, så lenge motpart ikkje tek kontakt, skal ein nok vere nøgd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Dette er din feil og det basserer jeg på din forklaring av ulykken. Du har ikke holdt rett avstand til bilen foran deg forut av ulykken. Så kan du mene at bilen foran ikke har overhold vikeplikten,men hvordan i alle dager skal du kunne bevise det? Har du vitner?

 

Tydeligvis så hadde bilen foran deg rett avstand til bilen foran siden det ikke ble en kjedekollisjon...

 

Har du egentlig lest gjennom det du siterer?

 

"Akkurat i det bilen foran har kommet over i venstre felt 50 cm foran min bil blir det en kraftig oppbremsing fra bilene foran, noe som gjør at jeg ikke rekker å stoppe"

 

Her gjelder tydligvis ikke 1001, 1002, 1003 regelen for vedkommende som hiver seg foran en bil med 50 cm klarering, for så å bråbremse momentant (?)

 

Problemet her er nok at personen som "kastet" seg foran deg ikke sjekket dødsonen og/eller leste trafikkbildet korrekt.

 

Vedkommende i bilen foran hadde ikke tid til å diskutere skyld, eller skrive skademelding fordi han måtte rekke et fly

 

Har man dårlig tid og må rekke et fly, blir man ganske sikkert stresset. Blir man stresset, blir man mindre oppmerksom.

Håper det ordnet seg for deg, og at dere kom til en enighet!

 

Mine 2 cent.

- Mercedes c200 Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du bevise at bilen som ble påkjørt har skylden for ulykken? Ved påkjørsel bakfra har du dessverre ikke mye å stille opp med,dessverre..

 

Jeg vil tro at det her blir skylddeling. nettopp fordi du ikke kan bevise noe... Hva med de andre rundt, har du snakka med dem... Jeg hadde en helt lik hendelse vinteren for to år siden, en som la seg ut i langt under fartsgrensa, og ikke sjekka blindsona... hun fikk all skyld den gangen, men jeg tror hun var såpass ærlig at hun inrømmet selv hva som skjedde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår