Gå til innhold

Koble anlegg, hvordan?

Ranger emnet


Didrik93

Anbefalte innlegg

Klippet fra bilstereoforumet.

 

Kabel og sikrings størrelser:

 

Kabel:

10 Gauge-> 6mm2

8 Gauge-> 10mm2

4 Gauge-> 20-24mm2

2 Gauge-> 30-35mm2

0/1 Gauge-> 45-55mm2

 

Sikringer:

 

Sikringene er for å beskytte bilen og kabelen, ikke forsterkeren. De har

interne sikringer som beskytter mot overlast/kortsluttning etc.

Dette er maks sikringstørrelse på kabel.

 

8G-> 100A

4G-> 150A

2G-> 225A

0/1G-> 325A

 

Tabell fra EMMA sin regelbok:

20G -> 5AA

18G -> 7,5A

17G -> 10A

15G -> 15A

13G -> 25A

11G -> 30A

9G -> 40A

8G -> 50A

7G -> 60A

5G -> 80A

4G -> 100A

3G -> 125A

2G -> 150A

0G -> 200A

 

Effekt:

 

Dette er kabel vs effekt på 5 meter siden dette er mest brukt i en vanlig bil.

 

Watt -> Kabel

under 200 -> 8G

200-600 -> 4G

600-1000 -> 2G

1000+ -> 0/1G

5000+ -> 2x 0/1G (minimum)

10 000+ -> 3x 0/1G (minimum)

15 000+ -> 4x 0/1G (minimum)

20 000+ -> 5x 0/1G (minimum)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at cossiemk1 og nevner dette.

Sikringen på strømkabelen skal sikre strømkabelen. Kva som er på forsterkeren er uten betydning.

Takler kabelen 10a, so bruker du 10a sikring. Takler kabelen 200a, so bruker du 200a sikring.

 

Helt enig i det du sier, men fint om sikkringen på kabeln går innan sikkringen i forsterkeren går. Som regel mye enklere å skifte den på kabeln.

12volt / 100amp (1200Watt) er vel maks på 21mm2, men sikkert andra som syns noe annat her. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
+kabel fra batteriet, en TJUKK en ca 21mm2 med sikring på 90amp, rett in på + på forsterkeren. -kabel fra forsterkeren til en jordingspunkt så nær forsterkeren som muligt. remote-kabel fra spilleren til forsterkeren. Som regel blå eller gul fra spilleren.

Plasere forsterkeren så nær subben som muligt. Dra så signal-kabel fra spilleren, SUB-out eller rear-out, til forsterker.

Så må du se selv om du kjører den i stereo eller mono fra forsterkeren, beroende på hvor mange inganger det er på subben.

1 kobling til hvert element = du kan kjøre den i STEREO. 1 kobling til begge elementen = Du må kjøre den i MONO

Rekomendere å dra signal å strøm på separate sidor av bilen. Ligger de sammen kan du få "surr" i subben.

Så er det bara å spille te øran detter av..

 

Vil det ikke da stå strøm i forsterkeren hele tiden? er helt ny på detta her og ikke mye peil på strøm, så bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke da stå strøm i forsterkeren hele tiden? er helt ny på detta her og ikke mye peil på strøm, så bare lurer.

 

Jo det vil det, men forsterkeren vil ikke være på før det kommer spenning i remotekabelen, og det gjør det først når du skrur spilleren på.

Det er foreste aldri gul ledning fra spiller som er remote, den er enten blå og hvit eller helt blå. Dette med jording av forsterkeren er det viktigste av alt, og det er greit at jorkabelen er kort, men det viktigste er at den har et godt jordingspunkt, og det er her de fleste bommer. Skru den i setebeltefestet bak/under baksetet, og puss deg ned til rent metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår