Gå til innhold

Revers som skraper!

Ranger emnet


Caped88

Anbefalte innlegg

Har aldri hatt problemer med girkassa p� bila, men etter min s�ster har l�nt den i noen dager s� skraper den noe grusomt n�r jeg setter den i revers(bilen st�r s�klart stille). Det skjer nesten hver gang. Mistenker at hun har behandla bila d�rlig da hun er elendig p� � gire! og har kanskje ikke st�tt i ro n�r hun har satt den i revers. Hu klaga p� at det kom skrapelyder n�r hu gira(men jeg kj�rte ogs� bilen hver dag uten noe problem) og klaga p� at hun m�tte trykke clutchen helt inn n�r hun skulle gire(nei seri�st?). Og da jeg fikk den tilbake idag s� skraper den omtrent hver gang jeg setter den i revers.. Noe jeg aldri har opplevd f�r.

 

Hakke mye peil. P� girkasser, men kan det v�re reversdrevet eller noe s�nt som er g�ent? H�rer ikke noen ulyder n�r jeg rygger, kun n�r jeg setter giret i revers..

Og ikke minst, er det mulig at noe kan ha blitt slitt s� ille/g�tt istykker il�pet av 3 dager? Hu er avisbud p� natta s� bilen ble jo kj�rt hele natta i 3 netter(med myyye stopp, start og revers)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun syns det var rart at hun måtte trykke clutchen helt inn, vil jeg tro at hennes dårlige giring kan ha medført kraftig slitasje på girkassa ja. Men sjekk også at clutchen er riktig justert, og tar som den skal. Hvis clutchen ikke frir helt, blir det stygg skraping når man setter i gir ved stillestående.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synkroniseringsringen din kan være defekt. Ca 2:09 ut i filmen. Det kan føre til meir skade ved at spon og andre metallbiter kan kile seg paft mellom tennene. Og spon kan komme inn i lager og gir slitajsje og skade på lager.

http://www.youtube.com/watch?v=Xun7yUC06M&feature=related

 

images?q=tbn:ANd9GcTDn6UycPq16TYF5-rKN3du7rTmHTjrbr1oBTeXfm6oWED-Rv0OOBIquQSc

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ja leste et sted at det kunne være sykroniseringsringen. Men da jeg kjørte bilen nå netopp så skjedde det plutselig ingenting igjen da jeg satte i revers.. Regner uansett med at det ikke er clutchen når skrapinga kun skjer i revers? Clutchen virker helt fin ellers. Selv om hun fikk til skrapinga også i 1gir(hørte henne lang vei da hun kom med bilen...) Sa også at bilen hadde kokt hver natt, noe jeg aldri har opplevd uansett hvor lenge/hardt jeg har kjørt.. Og kjøleveske har jeg netopp fyllt på. Stakkars lille bilen min..!

 

Så.. skal jeg bare kjøre videre å se om skrapinga dukker opp igjen eller kan det føre til verre problemer?:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan være lurt på skifte olje på girkassa. Då kan du sjekke den gamle olje, sjå om det er metallspon eller metallbiter i olja. Viss det er spon eller biter i olja kan det gjere meir skade. Biter kan kile seg mellom tannhjula, og spon kan skade lager. Biter kan være tenner frå synkroniseringsringer. Bunnpluggen bør ha ein magnet på seg for å trekke til seg eventuelle partikkler av metall, sånn at det er lettare å sjå om der er spon i olja og kassa.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

i mitt tilfelle var det trykkplaten på kløtsjen som var blitt mindre bevegelig med årene, byttet hele kløtsjsettet og alt iorden. kløtsjlamellene var forsåvidt fine, men trykkplaten var ikke lenger fleksibel nok til å fri helt ut, dette resulterte i skraping i revers selv om pedalen ble trykt gjennom gulvet.

lykke til. dette var forresten en vectra a, mye det samme som din corsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har ikke vært her inne på ei lita stund nå. Men skrapinga forsvant merkelig nok ei stund etter jeg fikk bilen tilbake. Så da lar jeg det være foreløbig. Og bilen lånes ikke bort igjen:P Tydeligvis en familiesykdom det der, ingen som kan å gire.. Pappa kjører konstant på for lavt gir, mamma motsatt. Søstersen vet ikke hva clutch er.. Mens samboer har automat og blir aldri helt venn med girkasssa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår