Gå til innhold

Klart å fylle bensin på dieselbil..

Ranger emnet


vimse

Anbefalte innlegg

Hei, ny på forumet her. Henvender meg til dere siden jeg regner med dere har mere kompetanse på bil enn meg!:) Håper noen tar dere tid på å svare på spørsmålet mitt..

 

Var ufatterlig lite oppmerksom idag å klarte å fylle bensin på en dieselbil idag.

Det er en VW Polo BlueMotion 2011 modell.

Var cirka 5-10 l igjen av diesel da jeg fylte på bensin for 200 kr (ca 15 l bensin), jeg startet ikke bilen men ringte Viking. Viking fraktet bilen til verksted der den blir ordnet til mandag, regningen kommer visst nok på 4-5000 kr.

 

Selve merkeverkstedet for VW mente at det var helt nødvendig å skru av tanken, tømme den og tømme drivstoffrør inn til motoren pluss fylle på nytt drivstoff og lufte tanken.

 

I ettertid har jeg blitt fortalt av bekjente at dette ikke er nødvendig, de mener at jeg fint kan suge ut 10-15 liter av tanken selv å bare fylle på med diesel. Stemmer dette, eller gjelder dette kun for eldre dieselbiler?

 

Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin på en Common rail dieselbil er lite heldig. Alt som er av dieselslanger/rør må tømmes for bensin ellers mister du garantien på dieselpumpe/dyser. Er så høyt trykk i drivstoffsystemet i common rail motorer, og bensin smører dårligere enn diesel..

En common rail bil som har blitt kjørt til den stoppa med bensin varer skjeldent lenger enn 30000km før pumpe/dyser ryker.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på alle idiotene her, bensin i CR-diesel er ikke bra, det kan faktisk være farlig da høytrykkspumpa kan eksplodere.

 

Har du starta bilen, eller forsøkt på dette?

 

Har du ikke det, så slipper du nok unna med å tømme tanken 110%.

Når dette er gjort fyller du på ei flaske syntetisk totaktsolje og fyller tanken fullstendig med diesel og starter bilen

 

Har du prøvd å starte bilen, så er dessverre ikke oppskriften fra Møller den mest kostbare.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet må renses fra 100% av bensin. Nye diesel-motorer går på så høy kompresion att om du får bensin i drivstoffet kan du få brann/explosion i diesel-pumpa og ødelegge ventiler og dyser i toppen.

Mye pyssel å rense alt, så 10 timmar jobb a' 400.- er ikke så galt.

Mye rett, noe feil.

 

Commonrail-dieselmotorer har som oftest lavere kompresjonsforhold enn eldre forkammermotorer.

 

Det er for det meste Høytrykkspumpa som er problemet, denne komprimerer drivstoffet til ett trykk på rundt 2000 bar, går kun på smøring fra drivstoffet.

 

Ved så høy komprimering kan bensin selvantenne, selv uten veldig mye luft

 

Bensin smører også særdeles dårlig, både pumpe og dyser vil utsettes for unødvendig slitasje.

 

Men som sagt, er det helt sikkert at bensin ikke har blitt pumpet frem, så holder det å rense tanken 110%, finnes det tvil, noe det allltid gjør når kunder kommer med biler slik, så kreves det større tiltak.

 

Har selv gjort samme feil, bilen ble ikke startet, så tanken ble tømt helt, fyllte opp med litt olje for å unngå skade fra evt. rester, så fyllt opp med diesel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ny på forumet her. Henvender meg til dere siden jeg regner med dere har mere kompetanse på bil enn meg!:) Håper noen tar dere tid på å svare på spørsmålet mitt..

 

Var ufatterlig lite oppmerksom idag å klarte å fylle bensin på en dieselbil idag.

Det er en VW Polo BlueMotion 2011 modell.

Var cirka 5-10 l igjen av diesel da jeg fylte på bensin for 200 kr (ca 15 l bensin), jeg startet ikke bilen men ringte Viking. Viking fraktet bilen til verksted der den blir ordnet til mandag, regningen kommer visst nok på 4-5000 kr.

 

Selve merkeverkstedet for VW mente at det var helt nødvendig å skru av tanken, tømme den og tømme drivstoffrør inn til motoren pluss fylle på nytt drivstoff og lufte tanken.

 

I ettertid har jeg blitt fortalt av bekjente at dette ikke er nødvendig, de mener at jeg fint kan suge ut 10-15 liter av tanken selv å bare fylle på med diesel. Stemmer dette, eller gjelder dette kun for eldre dieselbiler?

 

Godt nyttår!

 

 

Så lenge du ikke startet bilen har heller ikke systemet dratt til seg noe av bensinen. Da er det heller ikke nødvendig å tømme noen rør. Ved å tappe tanken gjennom bunnpluggen (dersom det er det) så ville du fått ut all bensinen. Deretter kunne du gjerne ofret en liter diesel og etterskyldt. Sett så i bunnpluggen igjen, fyll diesel, og start. Dersom bilen hadde blitt startet med bensin på tanken ville situasjonen vært en annen.

 

Har gjort samme tabben selv, og kom selvfølgelig på det i det bilen tok sitt første host. Jeg hadde flaks, og trillet rett inn på merkeverkstedet som tilfeldigvis lå der jeg oppdaget blemma. De tømte tanken og rørene, byttet dieselfilteret, og alt var i orden. Det var på en Kia, og de tok 3.500 spenn nå i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår