Jump to content
Bilforumet.no

TLC-fan

Bruker
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

About TLC-fan

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 06/01/1965

Contact Methods

  • Bosted
    Jessheim
  1. TLC-fan

    Dører: 6n2 vs 6n

    Noen som kan fortelle om fremdørene fra en firedørs 6n2 passer på en 6n?
  2. Husker den godt. Vanket sammen med Bosse på den tiden, og jobbet selv for Sony. Var en 2-liter 16v, ikke 4x4, men 4 hjulsstyring. Nåværende eier burde være lett å finne gjennom reg.nr.
  3. Dattera i huset gjorde det samme, men med mindre skader på bilen. Der var bare ytterskjermen, blinklys, grillist, ytre og indre fanger skadet. I tillegg måtte bærebroa byttes. Det var på nippet til å lønne seg. Fikk fatt i en delebil med samme fargekode. Kjøpte ny bærebro med foringer og kule. Med forstillingskontrollen, så fikk jeg satt bilen i stand igjen for ca. 5.000 spenn. Jeg er helt enig med en annen her; Selg deler, og kjøp deg en tilsvarende bil. Bruk det som er bra på den du har nå på den nye, og du har spart både penger og arbeid. Lykke til.
  4. TLC-fan

    Polo 6n hjulgeometri

    Se det ja. Jeg var klar over at selve brua skulle være lik, og at kulene er forskjellig. At det bare var sidebytte var jo komisk. Uansett, nå har jeg fått målt begge broene med kule på, og det var som håpet. Den komplette broa som nå sitter på 8-ventileren er 1-1,5 cm lengre fra fremre feste på broa til kula enn på den som jeg har satt på Gti'en. Det betyr at om jeg bytter dem, så blir det antagelig riktig. Hell i uhell, men det gjør meg forbanna. Først reiste jeg til Mekonomen og kjøpte ei komplett bru med foringer og kuler til en bil med 13", venstre side. Sjekket ikke nærmere, men da jeg skulle montere hadde jeg fått høyre side. Reiste så ned for å bytte, og da måtte de selge meg en bru med oppgitt delenummer for høyre side for at det fysisk skulle bli riktig. Uten å vite det har jeg altså fått ei bru ment for 14", som jeg monterte på 8-ventileren. Derav feil camber. Dette håpet jeg ville la seg justere med en forstillingsjustering hos Snap-Drive. Det gikk selvfølgelig ikke. Deretter dro jeg til Mekonomen for å kjøpe komplett bru til Gti'en. Det utrolige er altså at jeg da fikk bru til 13", selv om jeg brukte regnr og egen viten om at den måtte være for 14". Vel montert endte jeg altså opp med kraftig positiv camber på den ene, og kraftig negativ på den andre, og alt fordi Mekonomen har klart å gi meg feil vare TRE GANGER PÅ RAD. Jeg vet selvfølgelig at jeg selv ikke har forvekslet bruene, for den førsten ble montert før den andre ble kjøpt. Feilen har også kostet meg 1200 kroner i et mislykket forsøk på justering, for jeg tok det for gitt at varene var riktig. Tviler sterkt på at Mekonomen er villig til å dekke dette, men når jeg har byttet om må jeg like fordømt ta en forstillingsjustering på begge bilene. Sånn, da har jeg fått tømt meg.
  5. TLC-fan

    Polo 6n hjulgeometri

    Takk for fin illustrasjon. Ingen av bilene er senket, og det er originale fjærbein på begge. GTi'en har nå positiv camber, mens 8-ventileren har negativ camber. På begge bilene er fenomenet kun på den siden hvor skaden har vært, og broen er byttet. Har endret innlegget, men antagelig før du så det. Vet at bruene er like, men kulene har forskjellig delenummer. Vet derimot ikke om det er lengden fra innfestingen på brua til selve kula som utgjør forskjellen.
  6. Har så mye som TO Polo 6n som trenger forstillingsjustering etter bytte av bærebro på grunn av 1) fortauskant og 2) avkjøring. Den ene er en "såkalt" GTI, en 16V. Den andre er en standard 1,4 60hk. Begge broene er på venstre side, og begge er nye med ferdige foringer og kule, altså komplett. Etter bytte har den ene nå mye negativ camber, mens den andre er mye positiv. På Mekonomen er det to forskjellige broer å få, avhengig av hjuldimesjonen. Er det noen som vet om lengden på bærebroene er forskjellige, og at dette kan være grunnen til feil camber. Det er jo ingen camberjustering å snakke om på disse bilene, og i mitt tilfelle hvert fall ikke nok til at det blir bra. Regnet med at Snap-Drive klarte å justere dette, så jeg leverte den inn til justering. De klarte ikke hente så mye som jeg trengte, og mente noe annet måtte være feil. Det er derfor jeg kom til å tenke på de to forskjellige delenummerne på broene. Hva annet som kan være feil begriper jeg ikke, for det er ingen andre synlige skader. Tips mottas med stor takk. EDIT: Har nå fått vite at broene er like på alle, men at det på GTI'en (og andre med originale 14") er andre bærekuler. Derfor lurer jeg fortsatt på om det er lengden på disse som gjør at jeg har en negativ og en positiv, og at dette kan bli riktig om jeg bytter kule mellom bilene.
  7. Så lenge du ikke startet bilen har heller ikke systemet dratt til seg noe av bensinen. Da er det heller ikke nødvendig å tømme noen rør. Ved å tappe tanken gjennom bunnpluggen (dersom det er det) så ville du fått ut all bensinen. Deretter kunne du gjerne ofret en liter diesel og etterskyldt. Sett så i bunnpluggen igjen, fyll diesel, og start. Dersom bilen hadde blitt startet med bensin på tanken ville situasjonen vært en annen. Har gjort samme tabben selv, og kom selvfølgelig på det i det bilen tok sitt første host. Jeg hadde flaks, og trillet rett inn på merkeverkstedet som tilfeldigvis lå der jeg oppdaget blemma. De tømte tanken og rørene, byttet dieselfilteret, og alt var i orden. Det var på en Kia, og de tok 3.500 spenn nå i sommer.
  8. Vil du ødelegge kjøreegenskapene, så det bare sette på 22" med 255-dekk. Det kanter, sporer, og er dønn avhengig av nye dekk hele tiden for ikke å bli et mareritt. Lykke til.
  9. Nei, de fleste går for TTE sin egen boks som gir 204 hk og opprettholdt garanti.
  10. Har du Poloen fortsatt? Send meg nr ditt, så ringer jeg. 98802900
  11. Ja, det var svart cc jeg siktet til. :-) Må innrømme at jeg fikk bilen svinbillig. Han som solgte den hadde vært borti en fortauskant og skadet bærebrua, og solgte den derfor som rep.objekt for 5.000 kroner. En tusenlapp i deler og tre bolter senere var bilen i orden igjen. Må nok bytte tromler og bånd bak, pluss ta en forstillingskontroll, men heller ikke dette trekker prisen nevneverdig opp.
  12. Ja, du har rett, det er 100 hk. Hadde bare tallet 103 i hodet fra en eller annnen nettside. Kan nok stemme at det er samme interiøret som i CC, bare i stoff. Det stofftrekket er heller ikke det lekreste i verden nei, men kan heller ikke si det frister med blå eller gule skinnseter. :-) Svart er kjedelig, men i mine øyne det mest nøytrale av de eksisterende alternativene. Dette blir seff en smaksak. Tror med andre ord at 1,4 16V da er en norskdøpt GTi, som fra VW i Tyskland aldri var ment som en GTi.
  13. Har kjøpt en 98-modell Polo 1,4 GTI, i følge vognkortet. Bilen har AFH motor på 103 hk. Polo ble i denne perioden solgt som GTi med 120-og noe hester. 103-hesteren mistenker jeg ble solgt som GTi bare i Norge, som en erstatning for den ekte GTi'en som ikke ble tatt inn annet enn på bestilling. Husker jeg feil? Har heller ikke funnet andre Poloer av samme modell med denne maskinen. Er det langt mellom dem? Bilen har originale sportsstoler, soltak, servo, sentrallås og litt annet som ikke er på den andre Poloen jeg har, en 1,4 60 hk. Større bremser foran, samt stabstag er også originalt har jeg forstått. Noe jeg har oversett? Skal bli spennende å få den Eu-godkjent så jeg får prøvd den skikkelig. Er forresten ute etter grønn førerdør (5 dørs) om noen har et greit eksemplar. Trenger også hoveddelen av frontfangeren, venstre skjerm, og grillisten i mellomblå metallik, om noen har. Vet nytt er billig, men det er ikke lakkeringen og bilen skal til dattera i huset (60-hesteren)
  14. Toyota-forhandlerne må vite at det er svart for ekstra avgift dersom de skal montere den, men ikke for å selge boksen over disk.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.