Quattro73 Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 (endret) Har ikke lest i denne tråden før og er heller ikke klar over hva problemet er. Ser den går på to? sylindre? Har du satt på registerreim uten å ta hensyn til merkene på drevene? Sett veiv i ØD, er merke for dette på kilereimskiva på veiva samt et referansemerke på dekselet bak skiva. Sjekk da om merket foran på kamdrevet stor rett opp, altså 90 grader mot planet på toppen, evt sjekk at merket på baksiden ligger plant med øvre flate på toppen. Om kamdrevet er en halv omdr feil så rotér veiva en omdr og stopp på ØD. Merket på veiva og på kamdrevet skal da stemme mot referansemerke. Er dette ok så ta av fordelerlokket. På metallet/huset her er det et merke, rotor skal peke ca rett mot dette når kamdrev og reimskivehjulet på veiva er korrekt linet opp. Om usikker, følg pluggledningen fra sylinder 1, denne skal gå inn på den pluggen på fordelerlokket som står rett over merket i fordeleren. Sjekk dette først av alt. Sjekk også at pluggledningene står korrekt. Verifiser hvilken pluggledning som går til syl.1 på fordelerlokket. den neste, med klokken, skal gå til syl.3, neste til syl.4 og den siste til syl.2. Om merkene på registerreima er korrekt så kan du umulig ha bøyde ventiler. Er de ikke korrekt så monter reima skikkelig og ta en kompresjonstest. Dette vil umiddelbart avdekke om ventiler er bøyd. Endret Januar 28, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Det eneste jeg mangler å sjekke er merket på veiv-hjulet. Ellers, har jeg ikke rørt eller gjort noe med fordeleren osv. Det er nok bare kammen dom er noen tenner feil :) Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Det tar maks tre minutter å sjekke om registeret er feil ;) Om du ser dårlig/trangt ved kilereimskiva på veiven så bruk ØD-merket på svinghjulet og sjekk kamdrev og registerdrev mot dette. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 (endret) Har da vært på verkstedet nok en gang :) Denne gangen fant jeg enda et merke som jeg ikke har lagt merke til før; akkurat der girkassa er festet til motoren: Her er kam hjulet satt i (nesten ihvertfall) riktig posisjon, plant med topplokket; Her er OT Merket på kam hjulet; Her er merket på generator-hjulet som skal lines opp med merket på veivhjulet. Problemet er jo at jeg ikke får av det dekselet som du ser.. Tar gjerne i mot kommentarer om hva du synes om selve bildene, de tatt med det nye kameraet :) Endret Januar 28, 2012 av Eilif9 Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Bra bilder :) Stod alle merkene som på bildet UTEN at du roterte på motor underveis i forograferingen? Deksel som ikke går av? Dekselet over registerdrevet du tenker på? Dette trenger du ikke av med, sjekk heller rotorstilling som jeg forklarte lenger opp ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Takk :) ja, alle bildene var tatt samtidig, uten å ha rotert noe på motoren :) Når jeg tenker meg om så trenger jeg egentlig ikke å ta av dek dekselet, motoren har stått helt i ro mens toppen var av, har ikke rotert den :tannløs: så dette burde være i orden :) OT merket er ikke loddrett, men regner med at det ikke skal være det, ettersom motoren er skråstilt? Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 OT-merket skal som jeg skrev, være 90 grader mot planet på toppen. Ser absolutt ikke ille ut på bildene dine, og har det alltid stått slik så kan jeg garantere at ventilene dine er like fine. Det du skal gjøre er å følge pluggledning fra syl.1. til der den går inn på fordelerlokket. Ta av fordelerlokket og rotor skal peke mot der pluggledning fra syl.1 står/stod, samt mot merket i fordelerhuset. Bilde kan du gjerne ta, uten å rotere på motoren. Sjekk også resterende pluggledninger som jeg skrev over, at du ikke har byttet om noen. På fordelerlokk, med klokken, 1-3-4-2. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Synes det er rart quattro73 ikke har skrevet noe info til deg her. :wonder: Jeg får ikke med meg alt her inne, og trådene som er i prosjektforumet leser jeg bare sporadisk ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Jepp, det har alltid stått slik :) Skal gjøre det. Skal gå bort på verkstedet i denne stund, og prøve å få av fordelerlokket. Tennpluggledningene er satt riktig, jeg har til og med sjekket med bildene jeg tok da jeg nettop hadde kjøpt bilen :) Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 (endret) har da tatt av fordelerlokket, slik ser det ut; Antar at den røde greia skal være snudd 180 grader den andre veien? Eller misforsto jeg? Den peker inn mot blokka. Pådro med en ganske alvorlig skade i farta: Fingeren må vel amputeres :( Endret Januar 28, 2012 av Eilif9 Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Bildet er tatt av en fordeler jeg har liggende, men som du ser skal rotor peke nokså nøyaktig mot merket i fordelerhuset. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Når motor står i ØD OG merkene på kamdrevet er riktige, løsne fordelerklaven og vri fordeleren til rotor peker mot merket i fordeleren. Skru fast klaven, sett på fordelerlokket og motor skal starte. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 ja dæven døtte, glemte å sjekke merket. Ut på verkstedet en tur til da :) Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Ville nok sagt at dette var ganske nøyaktig, hva synes du? ;) Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2012 Pådro med en ganske alvorlig skade i farta: Fingeren må vel amputeres :( Ja, det ser ikke ut som fingeren din kan reddes, frem med øksa ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.