Gå til innhold

Lekkasje i radiator Passat 3bg fikse? eller bytte radiator?

Ranger emnet


Passat05tdi

Anbefalte innlegg

Har merket at bilen har forbrukt en del kjølevæske nå, fyllte på 1 liter her om dagen, og da var det 2mnd siden forrige gang jeg fyllte opp.

 

Fant ut på service at det var lekkasje i radiatoren.

 

Motortemp går kun opp til ca 75 grader, noen ganger opp mot 80.

 

Møller skulle ha nesten 9000kr for delene og for å bytte radiator og termostat, synes dette var vel drøyt.

Det jeg lurte på er om du kan reparere den på en måte? vet fortsatt ikke om temp problemene skyldes defekt termostat, men tror nok det er radiatoren som er problemet.

 

Er det no tetningsmasse jeg kan fylle på i kjølevæsken som kan kanskje tette de små lekkasjene? :)

 

noen som har erfaring med dette? hvis ikke det går å reparere, så bytter jeg den jo, fant forøvrig radiator på norskbildelsenter.no til 1385kr :)

 

Bilen er en 2002mod 1.6 passat 3bg sedan.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

radiatortett eller hva det het. brukte det selv på en golf 3 som det nesten rant vann ut av. trodde ikke det var håp og få den tett med dette stoffet. men jaggu ble det tett. Men byttet jo radiator når jeg kom hjem da. dette radiatortett er bare for nød. men kan sikkert holde en stund. Møller vil ikke selge deler de. derfor dem setter de prisene som de gjør!. sinnsykt!. jeg skulle ha ABS sensor til en gammel Golf 2. joda. 2000KR. fikk den for 150 på ebay:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja motortempen skal være ca 90 grader, jeg har ca 75, og det er for lavt.

Skal prøve radiatortetning, å se hvordan det er :P men ender vel opp med å bytte radiatoren etterhvert uansett, men gjør det heller selv enn å betale 9000kr :P eller i værstefall handle delen på nettet, og be et verksted bytte den :)

 

Flere som har erfaring med tetningsmasse til radiator? hjelper det egentlig? På servicen sa de at radiatoren MÅ byttes, synes personlig at det ikke er et så stort problem, kan leve med å fylle på 1 liter frostvæske pr 2mnd :P og blåser jo varmt i climatronicen så :) Verkstedet sier vel dette for å tjene mest mulig penger :P

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må aldeles ikke bytte radiator hvis den lekker så lite som dette. denne massen du kan fylle på vil hjelpe deg godt på veg. når den klarte og tette så stor lekasje jeg hadde, så tar den det meste. Alt vannet rant ut på 5 km kjøring. møller er extreme på pris. . kjøp deg en ny radiator, og gjør jobben selv. er lett prosess dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ut det :) er vel rett frem å bytte radiatoren? kan ikke tenke meg det er så vanskelig? Prøver med radiatortetning først, så ser jeg hvordan resultatet blir :)

 

er vel bare demontere frontfangern, ta ut AC radiatoren og så ser jeg vel hvordan det meste gjøres?

 

noen som har en DIY? :)

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte radiatorsement på biltema :) men her står det at jeg skal påfylle på kald motor, og deretter gå på tomgang til den når arbeidstemp (greit nok)

 

Men så står det at halve flasken med radiatorsement skal fylles på i ekspansjonstanken hvis kjølesystemet rommer mindre enn 8.5 liter. Og at hele flasken skal påfylles hvis kjølesystemet rommer mer enn 8.5 liter.

 

Hvor mye kjølevæske går på radiatoren + slangene osv? Noen som vet? vet ikke om jeg skal helle på hele eller halve flasken :P

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær klar over at slike produkter tetter alle små hull, også kanalene i varmeapparat registeret i noen tilfeller.......

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det tidligere idag, brukte litt mer enn halve innholdet, har hatt motoren i gang lenge nå, ikke sett en eneste lekkasje :) ikke noe vann på bakken eller på platen som ligger under motoren, ser ut som det gjorde jobben sin :D tviler sterkt på at varmeapparatregistret blir tett.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det tidligere idag, brukte litt mer enn halve innholdet, har hatt motoren i gang lenge nå, ikke sett en eneste lekkasje :) ikke noe vann på bakken eller på platen som ligger under motoren, ser ut som det gjorde jobben sin :D tviler sterkt på at varmeapparatregistret blir tett.

 

Hei

Jeg har veldig dårlig erfaring med sånt stoff. Måtte bytte ALT etterpå, varmeregister,radiator alle slanger etc. Var 5-6 cm lange hvite gummimakker i alt som var gitt. Men var tett ei stund ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har veldig dårlig erfaring med sånt stoff. Måtte bytte ALT etterpå, varmeregister,radiator alle slanger etc. Var 5-6 cm lange hvite gummimakker i alt som var gitt. Men var tett ei stund ja.

 

Den var kjip ja :( får håpe alt går bra med meg :) godt jeg ikke helte på hele flasken, da hadde det kanskje vært en risiko for å ødelegge mer enn jeg kunne fikset......

 

Har hatt problemer med motortempen (ligger for det meste på 70-75 grader) mekanikerene på verkstedet sa det kunne skyldes den lekkasjen fra radiatoren. Jeg ser hvertfall at det ikke lekker fra radiatoren nå, men motortempen går ikke opp enda, så har vel en gåen termostat :( må vel bytte den, ganske kronglete plassering av den også :S Det som jeg også la merke til er at vifta går for fullt når motortempen er kun 70 grader (hva skyldes dette?) den skal vel blåse på rundt 90?

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår