Gå til innhold

varmskjæring av motoren

Ranger emnet


tommeltottan

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg kjørte i ca 100 kmt da oljelampen begynte å lyse.. da jeg fikk stoppet opp i veikanten etter ca 3 minutter stoppet motoren. den sto da fast (varmskjært) til motoren ble kald.. prøvde å starte den igjen da den var blitt kald, den startet lett men det ramlet fælt.. (kjørte den altså bare i 3 sekunder..)

 

det jeg da lurer på er.. hva bør jeg gjøre? bruke noen tusen på å få ett verksted til å feilsøke på motoren eller bare bytte den ut med en brukt motor med en gang..? bilen har gått 160.000 km..

Endret av tommeltottan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt motor.

 

Mest sannsynlig er det en grunn til at oljetrykket har forsvunnet brått(ikke hull i bunnpanne eller stor lekkasje?)

Er det en Avensis 2.0 VVTI?

 

Kan du beskrive lyden litt bedre, banking, rakling, høyt, lavt, lyst mørkt etc...

 

Det beste var om du fikk en mekaniker til å høre på lyden, men om motoren stamma varm, og løsna kald, så ville jeg nok avskrivd den motoren ganske sikkert før en evt. overhaling.

 

En motor kan gå ganske så lenge uten oljetrykk, men det spørs jo hvor god olja er, hvor hardt den kjøres, hvor solid motoren i seg seg selv er.

Selv har jeg kjørt i 2 dager hardt uten oljetrykk i det hele tatt, ikke en ulyd, før rådebanken kom etter 6000 rpm, og den gikk da noen timer til, dog tror jeg en gammel 2.0 OHC Ford tror jeg tåler mere enn en relativt ny toyotamotor....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ei oljetrykkslampe lyser oftest etter at en har under 0.5 Bar trykk... ved 3-4000 rpm så trenger en minst 2.5 bar vil jeg tro, så den reelle kjøreturen med mindre trykk en du burde hatt kan ha vært ganske lang... det er nok en ny motor som er rimeligst der.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår