Gå til innhold

Vectra B 1.8-16 - tomgangsproblem

Ranger emnet


Mercefreaken

Anbefalte innlegg

Har søkt en del på nett og lest her også, og det er åpenbart ikke noe ukjent fenomen med tomgangsproblemer på 1,8-literen.

I mitt tilfelle dreier det seg om kjærestens facelift 1,8 16V. Bilen har kun gått drøye 90.000 km, men har vært plaget med feil som avløser feil (hun fikk bilen av faren sin da han kjøpte ny, så km er det ikke tvil om forsåvidt).

 

Tror litt av problemet skyldes at faren hennes og en kamerat av ham åpenbart har byttet deler på mistanke, fremfor å få et verksted til å ta en diagnose og si hva som faktisk er feil.

 

Har bare kjørt et par turer med bilen selv, men har begynt og få meg en liten oversikt nå. Motorlampe lyser konstant. Når bilen er kald jager tomgangen opp og ned, og den må holdes i gang med gassen for ikke å kvele seg. I går lot jeg den gå på ca 2000 rpm. Hørte at den "skjøt" litt i eksosen og turtallet småjaget selv med jevnt trykk på gassen. Etter noen minutter merket jeg at den plutselig stabiliserte seg, og når jeg slapp gasspedalen gikk den greit av seg selv.

Tre ganger kvalte motoren seg ved nedgiring på harrytur til Sverige, hver gang i forbindelse med nedgiring fra 5. til 4. Var øvelseskjøring ifm. at hun skal ta lappen og det var hun som kjørte, kan virke som at turtallet dropper så mye ved clutching at den kveles. Summa summarum mistenker jeg tomgangsregulator her.

 

Eks-svogeren min hadde en 96 2.0 med defekt tomgangsregulator, men der lyste ikke motorlampa såvidt jeg husker. Er det normalt at lampa lyser når denne er gåen, eller kan det tyde på andre feil også?

 

Fulgte en link fra forumet her (http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm) og har lyst til å få lest av feil, men ser ikke ut til at oversikten gjelder facelift - er det kurant å gå ut fra 1.8-16 ->1999?

Hvor eksakt sitter diagnosekontakten på denne bilen?

 

Noen som har prøvd blinkkoder ved å kortslutte med binders?

 

Mvh

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som defekt luftmassemåler på bilen, men ikke lett å si uten å utføre en diagnosetest. Om du ikke er helt sikker på dette så er det ikke mange kronene et verksted tar for å gjøre dette. Alle frie verksteder får også lest ut feilkoder så du trenger ikke å reise på opel.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår