Porschen Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Skal skifte kjølevæske men har aldri gjort dette før, og fant ingen guider på nettet hvordan Det gjøres på nettopp denne modellen. Kunne noen gitt meg en step for step guide Til hvordan dette gjøres? Hvor tapper man ut væske fra radiator osv? Er Det noe spesielt man må passe på? Bilen det gjelder et en en Polo 1,4 98 mod. Takk for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 6, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 Hverken har eller har hatt Polo så kan ikke gi noen konkret steg for steg guide. Uansett, skal du tappe av gammel frostvæske så bør du drenere på det laveste punktet på motoren, ofte nedre kjølevannsslange ut til radiatoren, og radiator tømmes. Problemet er da at termostaten er lukket slik at du må løsne en annen slange på termostathuset/vannflensen for å tømme motoren. Se bilde. Slange 7/8 kan løsnes og radiator tømmes. Slange 34 løsnes for å drenere/spyle gjennom motoren og varmeregisteret, denne slangen går inn til varmeregisteret, bilde under. Spyl gjerne gjennom motor, radiator og varmeregister med vannslange og etterpå la alt renne av. Sett på igjen slangene og fyll opp med ny frostvæske. Pass på å fylle på ny rød/rosa G12/G12+ e.l. blandet 50/50 med avionisert vann. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havanil Skrevet Mai 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2012 Gjelder Polo 1995 1,6 6N1. Tappet ned, spylte og renset motor, register og radiator, og fylt opp med vann og frostvæske (blå BS6580) som skal passe til bensinmotorer, og være tilpasset aluminium og andre lettmetaller. Ser det skrives flere steder om rød/rosa G12, og lurer på om jeg burde bytte, eller om det er greit å kjøre med denne? Ps. Ny på forumet, så beklager om dette evt. skulle være postet i ny tråd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2012 Blå kan riktignok benyttes sammen med aluminium, men sammen med flere forskjellige metaller er den ikke videre egnet. Motor består av aluminiumslegering (topp), støpejern (blokk) og på noen kobber (radiator/varmeregister). Når man har metaller med ulike spenninger (les spenningsrekka) så bør man benytte rød forstvæske type G12 eller rosa G12+, helst longlift-typen og skifte hvert 5. år. Du bør tappe av alt, spyle meget grundig og fylle på rød/rosa. Aldri blande rød og blå frostvæske! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havanil Skrevet Mai 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2012 Takker og bukker for utfyllende svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.