Gå til innhold

Voyager 2.5 tdi - reklamasjon et poeng eller ikke?

Ranger emnet


Tonyk4

Anbefalte innlegg

legger ut det jeg har skrevet på chrysler klubben... men fikk ingen svar på det, så håper noen her inne kan bidra med et hjelpene svar eller to :)

 

-------------------------------------------------------------------------------------

hei, jeg lurte på om noen her inne vet sån ca hva det vil koste på et verksted å få skiftet reg kjede etter det er slitt.

 

jeg kjøpte meg en 1996 mod som var skiftet motor på for et år siden, å den er gått 150 000, å er gått ca 45000 siden motor byttet, så jeg skall kontakte verkstedet som byttet motoren for tidligere eier å høre om det er en garanti sak, å eventuelt om det ble byttet kjede ved montering .

 

hadde bilen i 3 dager... så skulle jeg gire fra 2 -3 gir så sa det bsssooom i motor rommet, da skjønte jeg hva det var så jeg slapp ikke klutshen i håp om å berge motoren.. så den stoppet momentant, å står i stein (så jeg ser for meg kjedet ligger i bunn å låser drevene )

 

så satser på at ikke noe annet er skadet.

 

Grunnen til jeg vil ha det ordnet er at det er ny klush nye dempere nye bremse kaliptere ny bremse kraft forsterker, strøken karroseri, nye sommer å vinter dekk billig i drift 0,51 på mila å det er genialt billig, å jeg syntes det er en sabla god bil å kjøre å god plass til oss å barna.

_________________

Mvh : Tony k. Voyager 1996 2,5tdi

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

var på verkstedet i dag, å de skulle feilsøke om det er reg kjede som er problemet, jeg fortalte hva som skjedde (nevnt ovenfor) de mente de hørtes ut som et stempel som ikke hadde fått smøring å dermed gått i stein.. er dette mulig uten å få feilmelding på olje lyset ?

_________________

Mvh : Tony k. Voyager 1996 2,5tdi

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

hei igjen, fikk svar fra verkstedet i dag, var diagnosert feil på registeret, så de plukka ned motoren å det viste seg at det lå en Bolt inni der som hadde kilet seg mellom tannjulet å kjeda så den hadde røket å derfor sto motoren i stein. men det var noe mystisk med denne bolten... da hører ikke til i motoren i det hele tatt sa verksted mesteren.

 

å da tenker jeg at jeg skall ta kontakt med det verkstedet i oslo ( abc auto maskin as ) som har skiftet motor å register på bilen like vell, selv om de kun hadde 3 mnd garanti på denne type arbeidutførelser..

 

dette skall jo ikke skje ?? de har rett å slett glemt en bolt inne i motoren.. rart at den har gått så lenge før det braka løst.

 

så vist de nekter eventuell kompensasjon så vurderer jeg å kontakte forbruker ombudet eller hva det noe en heter å forhøre meg om dette er noe de mener jeg skall få dekket eller ikke..

 

det verkstedet jeg får fikste bilen på nå stiller 5 år / 150 000km garanti på registeret.. det er langt mer en de usle 3 mnd i oslo da.

 

har du noe å si i dette om reklamasjon er et poeng eller ikke ?

_________________

Mvh : Tony k. Voyager 1996 2,5tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de som skifta motoren skifta registerkjedet hadde du nok fått vite om da det er en del jobb det også. Så om de ikke rørte registeret så er det ikke de som har skylda. Den bolten må ha kommet fra bilen, er ikke mulig det kan ha gått bra så lenge med en bolt liggende inni der.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registeret på disse er jo ikke akkurat veldig avansert, uten å ha ett klart bilde av akkurat hvordan det er, så sitter det utenpå motorblokk, med ett metalldeksel på utsiden, har vondt for å tro at en skrue kan ha kommet fra annen del av motor eller at en skrue kan ligge der over tid for så å komme i mellom kjede og drev.

 

Få tatt bilde av både skader og skruen, og ta kontakt med verkstedet som har skiftet det, selvfølgelig skal ett register vare en tid, uansett hva de sier av garanti.

Men jeg kan på ingen måte skjønne at den skruen ikke må ha vært en plass der inne og skrudd seg ut.

 

Registerhavari på disse er meg bekjent ingen krise, man pleier å komme langt med nytt register og nye støtstenger, i ditt tilfelle er det vel stor sjans at nytt kjede og nye drev fikser alt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjede havari kiler det seg ofte 3 kjedebredder mellom oljepumpa og veivdrevet. Er trangt nok med 1 kjedebredde... Ikke uvanlig at skruer som tilhörer registeret ryker ved havari. Om den skruen/bolten ikke hörer til der bör man kont i veivhuset,er åpning mellom registeret og veivhuset. Ved havari havnet noe av kjede og ev andre biter i bunnpanna.

 

Ved havari er det mye deler går ryker,oljepumpe,vakuumpumpe,drev på veiv,strammer,föring,deksel,skruer,noen ganger også drev på dieselpumpa og kamakselen,stötstenger.

 

Om verkstedet gir 5 år/ 150 000 km garanti,gir de mer en fabrikken...da skyter de seg selv i foten,for disse motorene er ikke bra om de ikke blir fulgt opp. Har värt borti slike biler som har gått kun 20000-30000 mellom kjedeskift. Mye pga feil olje,disse motorene skal ha 15w40 Mineral,tynnere olje gir for dårlig oljetrykk på disse og skader/havari oppstår raskere.

 

Etter havari på disse motorene blir det ofte dårlig oljetrykk,da vet man aldri hva som forårsaker det,flere motorer har måttet bli toltalrenovert pga dette.

 

For inntill ca 1 1/2 år siden fikk man kjede på garanti,selv på 96 mod om det var dokumentert oljeskift siden forrige kjedeskift og oljetrykket var korrekt når kjedet var skiftet. Denne garantien gjelder ikke lenger.

 

 

Det kom et kit tidligere med dobbelt kjede,mye jobb å mont dette bla pga må bytte ut alle drev,og de må stå helt på linje for å unngå sidepress på kjedet,men var også noen havari på disse kjedene. I tillegg måtte det mont en "spacerplate" for å få registeredekselet utenpå,pga alt bygger mer ut fra motoren med dette kittet. Alle reimhjul til servoreim og dynamoreim må også byttes ut.

 

Hadde du hatt 97 mod kunne du mont motor fra 98 mod,de har drev på registeret. Får man med ledningsnettet til 98 motoren også er det plug and play. Det går på 96 mod også,men en del knot pga andre styringer av dieselpumpa og div.

Endret av Skodaracing

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takker for utfyllende svar her :)

 

bolten som ble funnet er i følge verkstedet et fremenlegeme for motoren.

det gamle verkstedet krever å få bilen til oslo for å se på den, men den står her i nord å blir fikset nå.. så det blir nokk vanskelig... så der røøk vell den kompensasjonen.

 

ellers så kommer det frem av verksted raporten at et tidligere topp pakningskifte har forårsaket hull i topp dekslet, dvs en skrue ikke er montert riktig / skruet helt fast slik at det har kommet en sprekk i topp dekslet.. (gjort av et annet merke verksted ) så verkstedet har sent raporten til det verkstedet for å høre om de er villige til å erstatte.

 

ja nei jeg synes det med bolten i registeret e snodig.. men men.. håper det blir fikset å ikke for hvilken som helst pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
Får håpe bilen din holder denne gangen. Har en 97 modell, som er skiftet register på 3 ganger etter at jeg kjøpte den for 3,5 år siden. Nå må den antageligvis skiftes på nytt igjen.

 

holte i 4 dager før olje pumpa svikta, så fikk den bytta. nye 10 000 påkosta denne dritten.. men nå har jeg en så å si nyoverhalt

motor. å bilen er ellers i veldig god stand.

 

skall selge den. fordi jeg ønsker ikke flere overaskelser nå...

 

hbo 35 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår