Porschen Skrevet November 4, 2011 Rapporter Share Skrevet November 4, 2011 Heisann, etter at bilen min hadde stått stille i ca. 2 uker i garasjen skulle jeg kjøre en tur med den i dag. Etter kort tid med kjøring begynnte turtallet og hoppe opp og ned. Gikk lavere en normalt, og plutselig spratt opp i 3000-4000 rpm. Bilen hadde veldig lite trekkkraft, og kveltes flere ganger. Men kveltes ikke når den gikk på tomgang. Kom meg hjem, og kjente en lukt av svidd gummi og absolutt hele eksosanlegget under var rødglødende. Noen som har noe peiling hva det kan skyldes? Tenkte katalysator, men ryker den bare sånn plutselig? Den hostet og harket noe jævlig, og hørtes ut som en sørlandssnekke med gasspedalen i bånn på rett vei. Alle tips mottas med stor takknemlighet!! Bilen det dreier seg om er en Polo 1,4 1998 modell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 4, 2011 Rapporter Share Skrevet November 4, 2011 Tror i alle fall ikke du skal kjøre mer før feilen er utbedret så sant du ikke vil ta knekken på motoren. Sjekk kat, ok så ta for all del turen til Møller. Kan være alt fra feil tenning til feil bensindosering, begge deler kan drepe motoren om den ikke har tatt skade allerede. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porschen Skrevet November 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2011 Finnes det noe i motorrommet som jeg har kunnet komme til og stille på når jeg har ordna der? veldig merkelig at det skjedde så plutselig. Gikk som en drøm i det ene øyeblikket og hørtes helt feil ut i neste. Fant også en liten plastpropp i nedre del av motor som hadde hoppet ut og som jeg satte på plass uten noe forbedring. Hva kan dette ha vært? Proppen er hvit og står i godset så den er synlig når man ser i motorrommet ovenifra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 6, 2011 Rapporter Share Skrevet November 6, 2011 Det første du kan gjøre er å ta en diagnose. Om det ikke gir noe fornuftig så overlever bilen til noen som vet og kan (Møller). Er ingenting under panseret du kan "stille på", og voila, alt er i orden igjen. Her må du først finne ut hva som er feilen ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 6, 2011 Rapporter Share Skrevet November 6, 2011 Går den som en grassklipper på tomgang? Vil egentlig tro den går veldig magert, men det kan være andre ting også. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 6, 2011 Rapporter Share Skrevet November 6, 2011 Ja, mest sannsynlig går motoren magert siden såpass varm eksos. Kan være alt fra feil på bensinpumpe, trykkregulator, lmm osv, mao ikke noe trådstarter kan "stille på" og feilen er borte ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porschen Skrevet November 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2011 Takker for svar. Motoren høres ut som en gressklipper på tomgang ja ;) Skal ta diagnose på den i morgen, men blir nok og måtte taue den til møller ja. Første gang jeg har bilen på verksted og lurer på om de kan finne ut hva som er feil så jeg kan reparere det selv? Har ikke økonomi til en regning på flere tusen fra Møller :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deftones9 Skrevet November 7, 2011 Rapporter Share Skrevet November 7, 2011 du har jo muligheten for å kjøpe en billig diagnose-kabel for så å se om du får ut noen feilmeldinger fra den... det er vel billigere enn at verkstedet kjører diagnose for rundt 1000 lappen... tipper jeg betalte 200-300 for min... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 7, 2011 Rapporter Share Skrevet November 7, 2011 Vet ikke hvordan praksisen er rundt om i landet, men Møller lokalt har halv timepris på eldre VAG. I tillegg betaler man kun for 1/2 time, altså kan man, om heldig, slippe mye billigere unna enn du antyder. En kabel kan uansett være kjekt å ha ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porschen Skrevet November 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2011 Da var problemet ordna, viste seg og være en pluggledning som ikke var helt god. Men ser ut til at katalysatoren eller noe i eksosen har røyket under oppvarmingen. Kommer en veldig sær ristelyd når den kjøres, men får ta den opp på bukk nå som den går og se hva som står på under der. Takk for all hjelp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.