dhh_AQ Skrevet Oktober 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Har hatt problem med en smelle/klunke-lyd foran på min Audi 80 Quattro 87-modell. Dette kommer alltid når jeg svinger mye på rattet. Jeg har lagt merke til følgende: - Når bilen er jekket opp, kan jeg vri begge forhjulene i svingretningen ganske mye. Jeg ser at det er i toppen ved fjærbeinslagetet denne slakken er. - Når bilen er jekket opp, kan jeg løfte hele fjærbeinet opp og ned ca 1-2 cm for hånd. Det ser for meg ut som det ikke er noe som holder det igjen når hjulet løftes ovenom bakken. Skal det være slik ? - Når bilen står på hjulene, klarer jeg ikke å kjenne slakken i svingretningen. Men dette kan jo godt skyldes at jeg ikke klarer å vri dekket på bakken... Ideer om dette ? Byttet fjærbeinslager på begge sider for to år siden. Har også byttet alt av foringer og styrekuler. NB! Når jeg kjører på skrå over en lav fortauskant merker jeg at hjulet vris til siden, at kanten endrer retning på hjulet. For meg tyder det på den nevnte slakken i fjærbeinstoppen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Har hatt problem med en smelle/klunke-lyd foran på min Audi 80 Quattro 87-modell. Dette kommer alltid når jeg svinger mye på rattet. Om du hører lyder fra fjærene så skyldes det mest sannsynlig tregt/defekt fjærbeinslager. - Når bilen er jekket opp, kan jeg vri begge forhjulene i svingretningen ganske mye. Jeg ser at det er i toppen ved fjærbeinslagetet denne slakken er. - Når bilen er jekket opp, kan jeg løfte hele fjærbeinet opp og ned ca 1-2 cm for hånd. Det ser for meg ut som det ikke er noe som holder det igjen når hjulet løftes ovenom bakken. Skal det være slik ? Nå bilen er jekket opp så ligger ikke fjærbeinslageret der det skal i dempertårnet og det vil være slark her. At du kan løfte fjærbeinet opp ca en cm er også normalt når bilen er jekket opp. At rattet vrir seg litt når man kjører på skrå over ujevnheter er også normalt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dhh_AQ Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Takk for kjapt svar! Ja, mistenker lyden kommer fra lagrene. Men syns det er rart de er ødelagte når de er kun to år gamle... Det var ikke original som ble kjøpt, men noen fra en engelsk nettbutikk. Så kan selvsagt ha vært uheldig med kvaliteten. Er ikke det at rattet vrir seg, men det kjennes som hjulet vrir seg uten at rattet gjør det. Det føles "løst". Spesielt på venstre side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Ja, klonking og kneppelyder ved store rattbevegelser skyldes som regel defekte fjærbeinslagre. Når de er trege må de ha et visst spenn for å vri seg og når dette skjer kommer det lyd fra fjæren(e). Tror nok du kan belage deg på å skifte lagrene igjen - til originale :) Så lenge det ikke er slakk i hjullageret eller foringene så skal ikke hjulet vri seg mer enn hva foringene gir etter. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.