Gå til innhold

Audien min fjusker av å til

Ranger emnet


Vestex

Anbefalte innlegg

Min audi a4 1.8T 1997 fjusker periodevis. Jeg er ikke noe bil ekspert, så alt jeg kan si er symptomene.

 

På et visst tidspunkt når jeg kjører bilen (har fått inntrykk av det er når bilen akkuratt begynner å bli varm), så begynner den å "miste hestekrefter", og etter hvert kveles. Når dette først skjer, skjer det igjen, kort etter jeg starter bilen igjen. Hvis jeg lar bilen stå i ca 15 min, greier jeg å kjøre ett par hundre meter før den kveles igjen. Dagen etterpå, kan bilen gjerne være "fin" igjen og kjøres vanlig. Jeg kjørte i 10 min, så skjedde det. Så lot jeg bilen stå en time, og bilen var like galen etterpå.

 

Når jeg prøver å starte den etter den har blitt kvelt for første gang, hopper turtallet veldig opp og ned, og gasser jeg eller kjører når den er slik, lager bilen en forferdelig lyd (som om jeg kjører en gammel 9.9 påhengsmotor).

 

Jeg har hatt bilen inne på verksted og hatt den på pcen, men de fant ingenting.

Dette probleme har oppstått ca 5 ganger på de 2 årene jeg har hatt den, å det begynner å komme mer å mer ofte nå. Før dette skjedde så har bilen min bare dauet med en gang jeg starter den, så vrir jeg nøkkelen om igjen, så starter den.

 

Noen som har hatt lignende problem, eller har en idê på hva som kan være grunnen? :)

 

Mine tanker om hva det kan være:

- Bensinpumpe, bilen får ikke nok bensin?

- Innstilling på innsprøyting til motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppfører bilen seg fint helt til den blir varm eller?,merklig de ikkje fant feilkoder da.viser den normal temp i displayet inni bilen når bilen er varm?,tenker litt på denn kjølevanns temp senoren g28 eller ka den heter for noe.Kan være at hjernen tror at motor er fortsatt er kald vist denne er defekt,og pøser på med bensin.Men da hadde vel du sett det i form av ei sotsky bak deg.Ellers så er det jo eliminerings metoden da,napp av kontakten til diverse følere når problemet oppstår, som lambda og Lmm feks.

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags diagnoseutstyr ble benyttet for å lese ut feilkoder?

 

Selv om du har en 97 modell er det plenty med elektronikk som kan gå føyken. LMM, kamakselsensor, veivakselsensor, lambda, selve ECU'en, bensinpumpe, coiler, temperaturfølere, startsperre, dyser etc etc.

 

Et tips kan være å måle strømtrekket til bensinpumpen med og uten feilen. Gjøres lettes ved sikringen til bensinpumpen(Event. trykkmåling på bensintilførselen med manometer). Skjekk også eksosanlegget. (Tett katalysator gir som regel permanent effektsvekkelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen oppfører seg helt fint til den begynner å fjuske. Jeg har en liten mistanke om at den begynner å 'nykke' litt før den tuller seg til. Alt virker normalt, helt grei temperatur, og ingen sotsky eller noe.. Jeg vet ikke hva diagnoseutstyr som ble brukt, de koblet bare en pc opp til bilen.

 

Enda en ting som kan legges til : Jeg ble tauet av falken en gang, å de sjekket at alt var greit på batteri.

 

Hmm, har satt på katalysator nylig. Kan jo være den tuller litt, men igjen.. ja det ville vel vært permanent da :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynn med det billigste som pluggene,så du ikkje kjøper coiler forgjeves:).Du ser fort om den får for lite eller for mye bensin når du tar de ut.For meg så virker det ikkje som et ett tennings problem siden den går fint i begynnelsen,men kan ta feil da.tennings problemer merker du best når du belaster bilen med høyt turbotrykk og turtall blant annet.

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår