Gå til innhold

Hissimann`s Volvo 740 turbo projekt

Ranger emnet


Hissimann

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har da hatt en "1986 Volvo 740 GL herregardsvagen" noen �r i garagen, som skal f� seg en liten "overhaling". Bilen har rulla 204.000 km sitter, da en orginal b230a motor, m47.

 

 

Karosseri

* 940 turbovinge

* Eiker felger

* 40'40 senkesett +

tuv papirer

* Hvite blinklys front, side og baklys

* Sota ruter 80%

* Hel lakkering

* 960 dørhåndtak

* Kappe fjærer forran

* Skifte framskjermer

* Hvite eiker E1

* Turbogrill

* 940 Baklukehåndtak

 

Understell:

* Rustsveising - Batterikasse, Spylev�skekassa, Gulv p� begge sider forran, og venstre gulv bak

* Tektylering av understell

* Polyurethane foringer

* Nye Bremseskiver, Klosser, Bremseskjold og Bremseslanger

* Alt av bærearmer og stag, Sandblåst og lakket opp

* Olje behandling

 

Motor:

* B230Fk Blokk

* Dreiide stempel til 8,0:1 Komp

* 531 topp

* V-kam

* Arp TopplokksBolter

* Bosch 044 bensinpumpe

* Tenningsboks: MSD Ignition 6462

* Silikon slanger rundom

* Garret t3

* Stromberg gasser

* FKT1 bensintrykksregulator

* MSD 6 Coil

* B21 Fordelerlokk

* Motor pakningsett

* Vannpumpe

* Oljepumpe kitt

* Oljefilter

* Simringsett girkasse og blokk

* Reimer

* Stempelringer

* Glidelager rammelager, veivlagersett, kamlager og r�dene lager

* Stempelringer

 

Drivverk:

* Enkeltmasse svinghjul

* Sinter clutch

* M90 eller zf

* Trykkplate er jeg no usikker på

* Bakaksel har jeg heller ikke fått tittet så my på

 

 

Kommer nok mer!

Endret av Hissimann

Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare copy pasta en del bilder her :) Ble ikke så mye tekst til bildene her, men skal prøve å forklare litt hva jeg gjør etter hvert.

Start: 
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851051.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851052.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851053.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851054.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851055.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851056.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851057.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851058.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851059.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851060.jpg]


Demontering og rustsveisng:
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851062.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851063.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851064.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851065.jpg]

[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851066.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851067.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851069.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851068.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/SI851070.jpg]

[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0045.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0046.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0047.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0048.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0050.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0051.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0052.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0053.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0054.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0055.jpg]

[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0089.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0088.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0085.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0086.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0091.jpg]

Handla, FK Blokk, turbo, intercooler, gasser og oljekj�ler
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0093.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0094.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0096.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0097.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0098.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0102-1.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0101.jpg]

Ut med 230a`n :)
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0103-1.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0104-1.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0105.jpg]

Handla litt snacks :)
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0106.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0107.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0108.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0110.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0111.jpg]

Demontering, sandbl�sing, maling, p� med nye foringer :)
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0119.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0116.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0115.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0114.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0110-1.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0111-1.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0113.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0120.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0121.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0118.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0131.jpg]

Titta litt i blokka
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0132.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0134.jpg]
K? 13mm r�der
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0135.jpg]
Litt hjelp fra familien m� man ha! :)
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0136.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0137.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/DSCN0138.jpg]

Dreiide ned stempler p� skolen ;)
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/15092011116.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/15092011119.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/15092011113.jpg]
[img=http://i674.photobucket.com/albums/vv102/hissimann/15092011120.jpg]

Endret av Hissimann

Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Er ikke så mye aktivitet her, men forsetter og legge inn innlegg jeg :)

Har pusla litt med noen småting, ikke funnet den helt store lyten til å skru. men fått pressa noen foringer til V.S foran, slipa ventiler, og gått over turbo.

 

Slipa kun med slipepasta, skulle vel i grunn ha fått fresa ny vinkel på de. Men hold tett, slipe stripa ble nnoe stor.

DSCN0145.jpg

 

DSCN0146.jpg

 

Viste seg at jeg hadde fått 2 stk defekte turboer av typen tb0313 og tb0368, så brukte aksel med turbiner, midtdel og kompressorhus fra tb0368 ( den har også et par mm større kompressor, så passa bra :) ) og brukte kun eksosdel og bakre tettning fra t13.

DSCN0139.jpg

 

Porta okså WG et par mm

DSCN0142.jpg

 

DSCN0144.jpg

 

Håper å få sammen H.S i morgen, så jeg får begynt på bakstilling ;)

Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann

 

Har mottatt noen av delerne, meste var i relativt god stand. men fikk feil turbo så den vil bli sendt tilbake.

 

Enkelmasse svinghjul, slitt sinter (kommer nye lammeller på den) Sachs Trykkplate.

DSCN0147.jpg

 

Ny vannpumpe og dump av typen turboXS, tror ikke dette er dumpen jeg skal ha på.

DSCN0148.jpg

 

MSD 6al 6420 tenningsboks og MSD Blaster SS coil

DSCN0160.jpg

 

Ellers har det ikke blitt gjort så mye på bilen, men fått ut bakstilling. Tror det er en 1031, blir satt inn igjen vis jeg ikke finner en billig sperre eller lammel diff. Alt blir sandblåst og lakket opp, bærebruer blir også tektylert. Blir også nye poly-foringer i hele bakstilling, nye bremseskjold, nye skiver, nye calipprer, nye klosser, nye bremsebånd og ny håndbrekkwire blir også monter.

DSCN0157.jpg

DSCN0158.jpg

Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok antagelig noe mer gamp, om det ikke blir med det første er det greit å ha det til videre bygg. Fikk også clutchen billig, så da er det ikke clutchen det kommer til å stå på i alle fall. har jeg skrevet 200hk noe sted?

Nei, men med gasserturbo får du nok ikke så mye hk at du trenger 4pucks sinter :) blir bare jævlig å kjøre..

Bmw E38 - Bmw 320D E46 - Golf mk1 Gti 2.0 16V - Caddy mk1 pickup 1.6 GTD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor?

 

Edit: Vet jo at 4-puck biter len god del mer, men er jo i hovedsak trykplate som står for det meste av jobben. snakket med noen som har kjørt med sachs trykkplate, 4 og 6 puck sinter, og enkeltmasse, de sier det er en vanesak. Er gutter med gatebil oppsett slik som dette

 

Men godt mulig jeg tar feil, jeg får bare prøve og lære :)

Endret av Hissimann

Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår