Gå til innhold

Angående avskilting og Eu-kontroll

Ranger emnet


Lucky7

Anbefalte innlegg

Setter stor pris om noen kan komme med et relevant svar til mitt problem. Jeg forklarer situasjonen...

Jeg ble avskiltet av politiet grunnet "manglende Eu-kontroll". Men bilen min var på kontroll 2010 i oktober måned. Hvorfor skal det være slik at den skal på kontroll igjen under et år senere? På kontrollseddelen fra verkstedet som godkjente bilen min mangler det et såkalt stempel, samt en underskrift. Kan dette være svaret på misforståelsen? Hvis det er noe mer relevant informasjon dere trenger, er det bare å si ifra.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen vært avskiltet før?

Har du f.eks. ein 95 modell med siste siffer på 5, skal den inn på eu kontroll seinast i mai 2011, 2013, 2015 osv.

 

Avskilter du bilen ei stund, tar ut skilta og tar ein eu kontroll f.eks. august 2012, so må bilen alikevel inn på eu kontroll innen mai 2013.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes egentlig systemet er greit jeg. Er bilen reg i like år skal den inn i like år og vise versa. Gjør man om dette vil jo tilslutt ingen ha oversikt over når bilene skal inn.

Og en eu kontroll koster fra 249 kr og oppover. Var den godkjent i april, så er det vel ingen store problemer nå heller

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo ventet et år med å registrere bilen, så hadde du sluppet hele problemet.

 

Does not make sense... Førstegangsreg. i dag eller neste år spiller ingen rolle så vidt jeg har fått med meg. Da må den visst inn igjen til den måneden som skiltet ditt beskriver. Men likevel... Den var inn på EU-kontroll på fredagen. Viste seg at bærekulene var slitt og kom ikke gjennom. For noe dritt rett og slett. Hadde gledet meg til helga, så får jeg denne dritt nyheten. *Sigh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så problemet var egentlig at bilen ikke tålte en eu kontroll. Det viser jo at systemet fungerer. Hvordan ville disse kulene vært i oktober 2012?

 

Forøvrig så er det årstallet bilen er førstegangsregistert som avgjør året den skal inn. Første kontroll etter fire år, deretter annethvert. Siste siffer i reg nr angir kontrollmnd.

Om en bil reg 1996 med 6 som siste siffer av div årsaker har stått over en kontroll og blir godkjent i januar 2006 må den igjen vises i juni 2006 for å komme på rett spor igjen. Men hadde man venta til februar 2006 hadde neste kontrollfrist vært 06/2008. Fordi at man kan ta kontrollen fire mnd tidligere enn kontrollmnd.

Hvis man f.eks godkjente bilen i 8/2005 og dermed ville hatt neste kontroll i 8/2007 ville jo alt blitt bare rot. Det er jo greit så lenge man har en bil, men engang skal bilen selges og da begynner problemene. Et slikt system ville blitt håpløst og administrere.

En annen ting er at hvis man ikke har utført kontrollen til rett tid får man et brev der man får to ekstra mnd på å gjennomføre kontrollen. Så jeg tror neppe denne avskiltingen kom helt overraskende

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så problemet var egentlig at bilen ikke tålte en eu kontroll. Det viser jo at systemet fungerer. Hvordan ville disse kulene vært i oktober 2012?

 

Forøvrig så er det årstallet bilen er førstegangsregistert som avgjør året den skal inn. Første kontroll etter fire år, deretter annethvert. Siste siffer i reg nr angir kontrollmnd.

Om en bil reg 1996 med 6 som siste siffer av div årsaker har stått over en kontroll og blir godkjent i januar 2006 må den igjen vises i juni 2006 for å komme på rett spor igjen. Men hadde man venta til februar 2006 hadde neste kontrollfrist vært 06/2008. Fordi at man kan ta kontrollen fire mnd tidligere enn kontrollmnd.

Hvis man f.eks godkjente bilen i 8/2005 og dermed ville hatt neste kontroll i 8/2007 ville jo alt blitt bare rot. Det er jo greit så lenge man har en bil, men engang skal bilen selges og da begynner problemene. Et slikt system ville blitt håpløst og administrere.

En annen ting er at hvis man ikke har utført kontrollen til rett tid får man et brev der man får to ekstra mnd på å gjennomføre kontrollen. Så jeg tror neppe denne avskiltingen kom helt overraskende

 

Hehe, jepp du kan trygt si at denne avskiltingen ikke kom som en overraskelse. Men trodde ikke politiet viste så stor interesse for å sjekke opp dette. Men, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår