Gå til innhold

Bilen går i nødmodus i høy fart - Update s.4

Ranger emnet


BaardI

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt de selger av slanger på Biltema er ubrukelig. vakuumslanger sprekker etter et par måneder, enda verre med bensinslangene deres.

Vet enkelte gratisversjoner av VAG-COM / VCDS ikke kan slette feilkoder. Noen som har slike kan gjerne svare mer nøyaktig på dette. Last ned VCDS Lite og prøv med den.

Om du scanner og ikke finner lagrede feilkoder så skal de være slettet. Om feilen er tilstede fortsatt vil den komme opp når du starter bilen eller den aktuelle feilen inntreffer.

 

Uansett, har du sjekket det jeg skrev i forrige innlegg? Altså sjekke bevegelsen på staget fra WG beveger seg lett. Koks og dritt kan gjøre dette tregt, noe som fører til for høyt ladetrykk og nødmodus - slik som din.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkoden blir nok slettet da, har prøvd både med lite versjonen og den som fulgte med, er vel bare det at problemet kommer tilbake ....

 

Jeg skulle spørre deg om det der, hva er staget til wastegate? Er det den lange som går omtrent rett under turboen? Og når skal den bevege seg? Når gassen slippes eller hele tiden? Hvis det er den jeg trur det er, så beveget den seg ingenting på tomgang. Skal få en venn til å trå litt på gassen idag, så kan jeg sjekke om det er bevegelse i det hele tatt.

 

EDIT: vil en go runde med utblåsning gjøre susen? På tur opp langs norge gjorde vi det vi kunne for å blåse ut av den, men problemet kom fortsatt)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om turboen er kokset så hjelper det ikke å prøve å "blåse" den ren. Vet noen har lagt den i ovnsrens over natten - med hell.

Staget skal ikke bevege seg på tomgang. La bilen stå på tomgang og stopp motoren mens du følger med på staget. Det skal da sige helt tilbake. Om dette beveger seg betyr det ikke at alt er ok inni turboen/WG.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BVirker som om det ikke er verdens vanskeligste sak å få ut turboen, så burde kanskje gjøre det (uansett om den er grunnen til problemet eller ikke) Men har lest litt rundt, og virker som om folk bruker alt fra vann til diesel for å rense turboen (Så lenge den er tatt ut av bilen). Det jeg hadde håpet på var en løsning som lot meg la den stå inni bilen? Er veldig avhengig av at bilen er klar til bruk, så greieste hadde vært og helt på noe type avfetter (som jeg ser folk rundt har gjort), og latt det stå i systemet så lenge som mulig.

 

Er veldig mange forskjellige meninger og synsinger ute på nettet, så lurte på om noen her (spesielt du, Quattro73), har noen innvendinger på dette? Satser på at turboen ikke er gåen helt enda, fordi ny turbo har jeg ikke råd til...

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om staget ikke beveger seg så kan det skyldes at WG henger grunnet koks mm, eller du har ikke vakuum ned til WG-membranen/hull i membran. Ved førstnevnte så er det rens av eksosdelen eller ny turbo som gjelder, ved sistnevnte er det slanger/ N75/ WG som kan feile. Prøv å sette vakuum på slangen til WG-membranen og se om den beveger seg da.

Må presisere at jeg er ingen dieselguru, bedriver bare høyttenking. Liker meg best med forgassere og gamle innsprut :) I beste fall er det kun trykksensoren som er vekselvis defekt på din?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal putte trykk på WG nå snart (etter middag/frokost). Noen spesiell måte jeg burde gjøre det på, eller bare ta av slangen fra N75 til wastegate, og putte i en kompressor?

 

Tenkte jeg skulle prøve å vaske turboen også idag, men forstår ikke helt hvor folk kobler til vannet. (Tenkte å gjøre det med rent vann, som denne linken tilsier:http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=56646). Har fortsått at vannet burde komme inn mellom lmm og turbo, problemet er at jeg vet faktisk ikke hva lmm er (har søkt rundt, men uten hele ordet blir det vanskelig å finne..). Fungerer ikke farris-trikset, så demonterer jeg egr og turbo, og vasker begge to med noe avfettende. :) Satser på at turboen blir glad da, og kvitt den soten som forrige eier har latt ligge der! (Var en gammel dame som eide bilen fra 0 til 140 000 km, så er vel mulig at den aldri har fått noen utblåsning i det hele tatt)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket da med trykkluft på hvordan WG beveger seg. Når jeg blåser inn luft i slangen fra N75 til WG acuator. Når jeg brukte kompressor, så rørte staget til WG seg litt, men det ble fortsatt såpass mye trykk i slangen at den datt av enden til kompressoren. Betyr dette at det går for lite luft gjennom acuatoren? altså at den er full av dritt?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke gå luft i slangen til aktuatoren, denne er/skal være tett (membran). Betyr vel heller at turbo er full i sot og koks slik at ingenting beveger seg.

 

Gjerne enklere å forstå ut fra bildet.

WasteGate.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Vel, har nå sendt spylevæske og vann gjennom turboen. Den låter mye friskere nå og drar mye bedre. Problemet med nødmodus står fortsatt, men skal sende trykkluft gjenna slangene for å være sikker på at de er tett (godt mulig jeg rev for hardt da jeg dro de løs, og at de dermed ble hull i = lekkasje) hadde vært litt ironisk... Men turboen er ihvertfall glad nå :).

 

Edit: sjekket slangene, alle er i orden. Sjekket koblingene, alt er i orden. Nå når turboen er blitt tørr lager den samme lyd som før. Høres litt ut som om den blir sandblåst...

Neste steg er vel nå å ta ut turboen, kløyve den, rense den og prøve å sette den sammen igjen? Samme feilmelding som alltid, og bilen går fortsatt i nødmodus på samme turtall/hastighet/motstand ...

 

EDIT 2:

en venn av meg mener turboen ikke lager mer lyd enn den skal... men ikke vet jeg. syns den lager mye lyd for å være så liten.

 

EDIT nr. 3:

Ser at andre har fått bukt med problemer som har tilsvarende symptomer med å bytte enten MAP-sensor eller Luftmassemåler. Begge to forholdsvis dyre ting (for min lomme pr. dags dato) Noen som har en idè om en av disse kan være skurken her også?

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke MAP-sensoren... Noen som vet hvor den er på en -97 passat 1.9tdi b3 ???

Gjort til nå:

Byttet N75-ventil

Sjekket vakuumslanger fra N75ventilen (Flere slanger som burde sjekkes?)

Vasket turboen med "farris-trikset"

Renset wg klokka (husker ikke terminologien i farta)

sjekket at staget til wg går som det skal

byttet LMM

 

Hva mer står igjen...? hvis jeg finner MAP-sensoren, så er det eneste jeg kan tenke meg. Med mindre det er flere vakuumslanger som burde sjekkes?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg har funnet feilen.. men er usikker. Sjekket WG idag (åpnet inn dit). Gjorde det nå nettopp, så var veldig mørkt ute (aka. - fikk ikke et godt overblikk, samtidig som jeg hadde det travelt med å avslutte dagen). Anyway; prøvde å bevege staget til WG, men det var umulig for hånd, og var derfor jeg åpnet inn til WG. Der inne var det en liten luke, som satt bom fast; ser dog nå i ettertid at andre WG er ganske store inni? uansett; denne sprayet jeg med 5-56. Rekker ikke gjøre noe mer med bilen imorgen, men planlegger å åpne og sjekke igjen på fredag, evt. gi turboen en rens i samme farten.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår