tawern Skrevet September 6, 2011 Rapporter Share Skrevet September 6, 2011 Ok. For ca en mnd siden tok jeg oljeskift med filterbytte. Og i dag når jeg sku sjekke olja så var det nesten tomt, altså peilepinnen var tørr. Og da lurer jeg på hva årsaken er, for det er ingen tegn til lekasje noen steder. Har hørt at noen biler bruker litt olje men at den skal bruke alt på ca en mnd. virker litt mye da jeg ikke har kjørt så langt den siste mnd. Viss det sku hjelpe med litt info om bilen: 1984 mod Galant 1600 med forgassermotor. Takker for evt. svar :) Siter Skarn ha no gamalt og billig så fårn regne mæ litt ekstraarbeid! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 6, 2011 Rapporter Share Skrevet September 6, 2011 Utslitt motor, dvs utslitte stempelringer, utslitte ventiltettninger. Det er som regel en av de to tingene som forårsaker oljeforbruk. Du får få tatt en kompresjonstest. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 6, 2011 Rapporter Share Skrevet September 6, 2011 Høyt oljeforbruk kommer oftest gradvis, og gjerne sammen med litt blårøyk og lukten av brent olje bak bilen. Årsak; som opelduude forklarer. Om det har kommet plutselig, kan det være litt mere skummelt, eller fylt på for lite olje ved oljeskift. Om man fyller til rett nivå med tørt filter, vil det minke med 1/2 liter når motoren startes og filteret fylles. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tawern Skrevet September 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2011 (endret) Det kommer en del blårøyk ved oppstart, sammtidig som at bil "lugger" ikke går som den skal før den er blitt kjørt varm. må kjøre ca 5min så går den fint. Endret September 7, 2011 av tawern Siter Skarn ha no gamalt og billig så fårn regne mæ litt ekstraarbeid! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg