Terjeth Skrevet September 5, 2011 Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 (endret) Noen som vet om det er veivakselsensor/føler på Golf 3 1.6 bensin, og evt. hvor den befinner seg? Har fått tips om at den kan være årsaken til at bilen fusker. Kom gjerne med et bilde eller en forklaring så jeg vet hva jeg leter etter:) Mvh. Terje. Endret November 9, 2011 av Terjeth Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 5, 2011 Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Jeg tror du har slik sensor om du har 1.6 101Hp motor som var veldig vanlig fra 1996, men ikke på den eldre 75hp. Sensoren sitter nederst på blokka, bakerst (mot svinghjul/girkasse) -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet September 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 101hk ja. Tror jeg har funnet den, fikk litt hjelp av mekanikeren her i bygda. Han sa at det også kunne være tempføler eller fordeler som er årsaken. Får se litt på det. Takk for svar:) Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 5, 2011 Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Om bilen "fusker", så har det betydning for diagnosen om det gjelder kald/varm motor, tomgang eller turtall/belastning m.m. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet September 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Går fint på tomgang, merker ingenting når jeg ruser opp motoren. Fusker mest når den er kald, men det merkes også når den er varm, uansett merkes det godt ved litt kraftig pådrag. Eksempelvis kan den fuske mye fra bunn og opp til ca 3000, så skyter den fart helt til 4000, og da dør den ut, altså den slutter nesten helt å dra. Som sagt, dette var et eksempel. Det varierer litt samtidig som at det er litt vanskelig å følge med på turtall hele tiden, men den slutter nesten bestandig ved 4000opm. Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet September 5, 2011 Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Kutter den på 4000rpm? Veivsensoren sitter bak oljefilteret og fremre motorfeste, er litt kronglete å få ut. Er festet med en unbrako og kan være litt gjenstridig å få ut, derfor kronglete slik den er plassert. Ville fått lest av feilkoder før du bytter deler. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet September 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Det er lest av feilkoder for ikke lenge siden, uten at noe ble registrert, men det var før jeg byttet relé til motorstyring. Etter bytte var den bra en liten stund og gikk som den skulle, men det varte ikke lenge. Har og byttet plugger, rotor og fordelerlokk etter det, men det er godt mulig det er noe annet denne gangen. Er ganske sikker på plasseringen av den sensoren nå, det du skriver passer bra med mekanikerens hjelp. Er det noe spesielt med at den kutter på 4000, siden du spør? Tusen takk for all hjelp:) Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet September 5, 2011 Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Kutter den på 4000 så er motorstyringen i nødmodus. Viss eksempelvis Veivsensor, LMM, Spjeldhussensor e.l. er defekt så vil motoren gå i nødmodus. Registeret kan også ha hoppet en tann osv, mye som kan forårsake dette. Skiftet LMM for ikke så lenge siden på min, hadde lignende symptomer, sett bortfra "turtallssperre" på 4000. Dro av kontakten til LMM med motor igang og det ble en roligere gange i motor, alt i orden etter bytte. Fikk denne "turtallsperren" på min forrige motor etter et verksted presterte å gjenbruke en strekkbolt til reimhjul på veiv, hjulet løsnet og registeret vandret slik at timingen ble feil. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet September 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Alt du beskriver der, vil det komme opp ved feilsøking? Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet September 5, 2011 Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Både ja og nei. Leste ikke feilkoder da jeg skiftet LMM, hadde en annen liggende så enkelt å kontrollere. Men da registeret var i uorden fikk jeg opp feil på hallgiver(G40), uten at det hjalp meg så mye. Men, få lest av feilkoder, den kan like gjerne være temperatursensoren som noe annet. Viss det ikke hjelper så tar du det derfra. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet September 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2011 Tusen takk! Jeg får se om feilsøking gir meg svar. Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet November 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2011 (endret) Drar opp denne igjen med noen videoer som viser oppførselen til bilen, mulig noen av dere drar nytte av å se det. Beklager evt dårlig lyd/kvalitet/kameraføring, dette ble filmet med mobil mens jeg kjørte en hakkete ustabil bil. Edit: Ble noen videoer som ikke viser annet enn rusing/småting, tror det er for å vise treg respons ved full gass fra tomgang. Virker som den nesten kveles først og deretter kommer opp i turtall. I noen videoer kjører jeg med full gass, i andre med halv gass, noen ganger kald og noen ganger varm motor. "Turtallssperren" på 4000opm virker mer tydelig ved kald motor, men har ennå ikke fastslått dette. Så for meg at den skulle forhindre for høyt turtall ved kald motor, men mulig jeg tar feil. Uansett, ta en titt: Ble noen videoer (9 i alt), håper noen av dere får noe ut av dette. Høres ikke godt, men med litt lyd på hører man at bilen rykker og napper. Igjen, beklager den dårlige kvaliteten, skjønner om det er umulig å finne ut noe som helst, men det er verdt et forsøk. Endret November 9, 2011 av Terjeth Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet November 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 9, 2011 Kan jeg fylle 98 fra tom tank og se om det gjør noen forskjell, eller vil dette være unødvendig/dumt? Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 9, 2011 Rapporter Share Skrevet November 9, 2011 Prøvd å plugge fra LMM og se hvordan den oppfører seg da? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet November 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2011 Det er kontakten på luftfilterboksen, ikke sant? Har ikke prøvd nei, skal gjøre det i morgen. Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.