Gå til innhold

LMM problemer Passat 1,9 TDI 98 mod

Ranger emnet


Leine

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har problemer med at bilen min ødelegger LMM. Da jeg kjøpte bilen fungerte den ok, men så begynte den å gå i "nød modus" ved fullt pådrag av og til. Etter noen uker mistet jeg turbotrykket og tok en diagnosetest, da var LMM'en ødelagt. Ettersom dette tross alt er VAG kom ikke det som noen bombe.

 

Jeg kjøpte ny og byttet denne og bilen fungerte ok i noen uker til. Da skjedde det samme en gang til, jeg tok diagnose og fikk byttet LMM på garanti hos Møller.

 

Nå er LMM ødelagt igjen, og jeg lurer på om noen vet hva som kan forårsake denne forbruken av LMM? Har selvsagt sjekket kontakten inn på selve LMM'en, men den ser hel og pen ut. Har tørket ut av luftfilterboksen osv også...

 

Takker for svar :)

Passat 1.9TDI 98"

Opel Rekord D 74"

BMW 525tds 92"

BMW 318i 92"

BMW 2002 68"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ingen som vet om en måte å koble vekk LMM'n på? erstatte den med en motstand eller lignende. Slik jeg tenker må vell denne fungere som en variabel motstand alt etter temperatur evt fuktigheten på luften. Har nå "brukt" 4 LMM'er uten å bli betydelig klokere av den grunn.

 

Noen som har prøvd dette? evt. kan gi meg et tips?

Passat 1.9TDI 98"

Opel Rekord D 74"

BMW 525tds 92"

BMW 318i 92"

BMW 2002 68"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke helt korrekt. LMM forteller ECU hvor mye luft som passerer inn til motoren og derav angir mengde diesel som skal tilføres, omtrent som på en bensinmotor :) Er også IAT-sensor i LMM som forteller ECU hvilken temperatur det er på innsugsluften.

Motoren går uten LMM tilkoplet, men denne kan ikke erstattes med en motstand e.l.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell denne temperatursensoren som forteller hvor mye luft som blir sugd inn i motoren? Da denne sitter i tilknytning til en oppvarmet plate. Desto mer luft som blir sugd inn så blir platen mer nedkjølt, og temp.sensoren gir beskjed tilbake til hjernen om temperaturen som er registrert. Eller har jeg misforstått? :)

 

Har lest om andre som har erstattet denne med en motstand. Men dette var på en luftmengdemåler, og de er vell litt annerledes oppbygd enn luftmassemålerne, vertfall etter mine erfaringer..

Passat 1.9TDI 98"

Opel Rekord D 74"

BMW 525tds 92"

BMW 318i 92"

BMW 2002 68"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to temp-sensorer, en som kun forteller ECU hvilken temperatur det er på luften som passerer (IAT), samt en som nedkjøles i takt med luftstrømmen (MAF).

Den eneste motstanden som kan erstattes med en fast motstend, der motoren fortsatt vil fungere nokså normalt, er IAT.

Luftmengdemålere er ofte oppbygd mekanisk, luftmassemålere elektronisk :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, da har jeg lært litt i dag også:) men kan man ikke erstatte begge disse sensorene med temp.regulerende motstander? Jeg er bare ute etter en billigere løsning enn å skifte LMM flere ganger. En motstand koster jo ikke mange kronene, + at da kan man kjøpe en som tåler mer enn de VAG presterer å levere.

Passat 1.9TDI 98"

Opel Rekord D 74"

BMW 525tds 92"

BMW 318i 92"

BMW 2002 68"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår