Gå til innhold

Vannlekkasje Audi A6

Ranger emnet


henrikb

Anbefalte innlegg

Første post! :hellothere:

 

Jeg har en Audi A6 stasjonsvogn 2001. For en måned siden oppdaget jeg at det var en dam med vann på gulvet bak passasjerstolen, til og med oppå gulvmatta. Lå et par cm med vann under teppet. Det er mest vann bak stolen men er også en del under stolen. Kjennes ikke fuktig lengre fremme. Tørket alt opp og prøvde å finne årsaken. Det var aldri bløtt langs dørene eller på trekket fra gulvet opp mot døren. Kun på gulvet med andre ord.

 

Nå i helgen kom det tilbake og er minst like bløtt. Denne helgen regnet det masse så vil tro det er regnvann. Smaker også vann.

 

Har søkt og lest på diverse forumer og det som går igjen er; pakning pollenfilteret, batterikassen, diverse dreneringer som er tette.

 

Kan dette vannet komme fra under bilen? Altså at det blir presset inn under kjøring. Eller?

Kom gjerne med deres erfaringer.

 

Gode beskrivelser mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme bil som deg og samme årsmodell. Dessverre har jeg akkurat det samme problemet. Det jeg finner mest effektivt er å blåse gjennom dreneringene under frontruten med trykkluftpistol. Når dreneringene er tette renner det over og rett inn gjennom luftinntaket under frontruten, spesielt hvis det regner kraftig og bilen står parkert i nedoverbakke.

 

Det er en luftekanal som har utløp under setet, og det er nok der vannet har kommet inn i bilen din.

Endret av Erik Sivertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hei, jeg er også i samme båt bokstavelig talt. Jeg har tatt ut teppe på passasjer siden og begynt jobben med å få tørket opp bilen. Heldig vis ser det ut til at det ikke er noen skjøter på det elektriske ledningsnettet på denne siden. Det eneste er en crash sensor som ligger under førerstolen. Denne kommer jeg til å skifte da det uansett ikke var en dyr del. På min var delenummeret 4b0 959 643.

 

I min bil fant jeg ingen lekkasje før jeg kjørte i gang varmeapparatet, det ser ut som det kommer fra dreneringa der.

 

Da er spørsmålet om det er noen som har tips til hvordan man skal gå frem for å stake opp den tette dreneringa. Det var en fyr på et annet forum som hadde demontert halve varmeapparatet men det var vist nok ikke nødvendig i følge en annen. kan jeg demontere dreneringa som går ut igjennom torpedoveggen i fra innsiden og blåse igjennom med trykkluft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei, jeg har også en Audi A4 stasjonsvogn 2005 med samme problemet, vannet renner inn og kommer på førersiden. Jeg ser på hver side rett under ruten en kanal på hver side. Vannet skal rennet over vannavviseren og ut i kanalen. Du kan stake med en rørlegge stake rull som du får kjøpt på Biltema. Løft opp bilen og finn fram til kanelen og bruke staken. Det løste problemet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei til dere som har vann lekkasje inn i bilen. Jeg har hatt akkurat samme problemet på min Audi A4 B7 2005 1.8 Turbo Quatro og har løst det. Jeg kjørte dessverre rundt med vannet på førersiden. Det er ikke lurt. I alle nyere Audi ligger det mye det Audi kaller "comfort elektronikk". Disse får kortslutning når du har for mye vann både førersiden og bak føreren. Min anbefaling er følgende: 1. !!! ikke ta bilen i bruk hvis den er vått på førersiden og bak føreren. !!! Du får kortslutning på "Comfort elektronikken". Du merker det veldig fort når det klikker i releer og elektronikken går helt vill. F eks kan vindusviskeren slutte å virke. 2. På førersiden sitter det en svart rektangular plast for lufting. Skru løs denne og sett inn en skrutrekke med håndtaket nede i hullet og åpne åpningen så mye som mulig. 3. Tørk godt opp godt opp med en klut på begge stedene.

4. Sett på en hår føne på halv styrke og sett føneren nede åpningen og la det blåse 7-8 timer. 5. Flytt hårføneren på teppet foran føreren og la det stå på i minst 8 timer. Flytt det gjerne litt rundt og la varmen blåse alt tørt. 6. Gjør det samme bak føreren. 7. Når alt er knusk tørr, kan du starte bilen uten kortslutning på Comfort eletronikken. 8. Jeg tror vannlekkasjen kommer fordi det er så mye jordavleringer og salt som har bygde seg opp bak locari innerskjermen, mellom forskjermen og dørstokken etter mye kjøring i mange år. 9. Mitt gode forslag er: 1. Løft opp bilen 2. ta av for hjulet på begge sider. 3. Ta av 2 tork skruer på locari innerskjermen på hver side av bilen. 4. Brett locari innerskjermen til siden og du ser at det har bygd seg opp kanskje opptil 5 cm eller mer med jord, salt avleiringer mellom dørstokken og skjermen. Du ser luft inntaket og kanalen fra motorrommet hvor vannet skal renne. Hvis det er mye avleiringer renner vannet inn ved mye regn og kanalen på hver side av bilen fylles opp med for mye vann og det renner rett inn på teppet på førersiden. 5. Jeg har spylt og fjernet all avleiringer på hver side av min locari innerskjermer, blåst og renset vannkanalen fra motorrommet. Nå får jeg ikke inn vann lenger.  For elektroniken min er det dessverre for sent å gjøre noe med. Elektronikken på bilen gikk helt amok, først ut er viskeren, den går heletiden, det klikker i releer. Selv om hovedsikringen for visker anlegget er avslått, begynte begge spylemotorene å gå av seg selv og tømte hele spyletanken på 4 liter. Venstre blinklys slutter å virke. Termostat viseren virker ikke. Fjern lyset slår på av seg selv, selv om tenningen er avslått. Min midlertidig løsning for å unngå flat batteri er å kople av fjernlyset, ta av ledningene på begge fjernlys pærene. ESP går i feil og jeg får ikke slå av esp med bryteren. Etter en 12 timers tørking med hårføner virker det meste igjen, men ikke vinduviskeren. Det ser ut som vinduvisker bryteren er ødelagt, nå får jeg verken spyle vinduet foran eller bak. Viskeren i frontruten går heletiden og viskeren bak sluttet å virke. NB! Ikke parker bilen din i oppover bakke. Ved mye regn renner vannet rett inn. Jeg har begynt å parkere nedover bakke (med fronten i nedover bakke) og det renner ikke inn lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei til dere som har vann lekkasje inn i bilen. Hvis du har en Audi og vannet renner inn på fører siden, vil jeg at du tester følgende. 1. Åpne panseret. 2.Ta en hageslange og vann inn bak CPU boksen. Hvis det renner vann inn i bilen har du funnet problemet. Rundt CPU boksen er det 4 skruer, de forreste er det enkel å komme til og skrue til, mens de 2 bakerste mot torpedoveggen, er det vanskelige å skrue mutterne til. Hvis mutteren sitter bare noen mm nede i skruefestet stangen, er boksen ikke tett. Skrue mutterne til så mutteren er ca over 1 til 1,3 cm på skruefestet stangen. Prøv deg fram med vannslangen, hvis det fremdeles renner vann inn i bilen forsetter du å skrue de 2 bakerste mutterne til cpu boksen er helt tett i bunnen. Jeg gjorde øvelsen på bilen min og nå er det helt tett. Ikke en dråpe vann renner inn i bilen, selvom jeg spyler og fyller rundt cpu boksen med masse vann. CPU boksen er den svarte firkante boksen inni motorrommet på førersiden.

Dette skjer når folk kanskje har demontert vinduvisker motoren, (for å smøre mekanismen eller bytte viskermotoren,) fordi du må demontere CPU boksen for å få ut vinduviskermotoren. Når man har satt vinduviskermotoren tilbake på plass, glemmer man å skrue alle CPU boks skruer så det blir tett rundt hele CPU boksen. Inni CPU boksen går det masse ledninger rett inn i bilen. Så hvis det ikke er tett rundt CPU boksen, renner vannet rett inn i bilen ved kløtch pedalen. Jeg håper min erfaring kan hjelpe noen der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har en A4 2005 1.8TQ, som flere av dere hadde jeg vann som kom inn under pedalene ved regnvær. Ved mye regn kunne det samle seg opp og renne bakover til gulvet i begge sidene i baksetet. Den eneste tørre plassen var passasjergulv fremme. Verst var det hvis bilen fikk stå litt i oppoverbakke, gikk som regel bra ved parkering i nedoverbakke.

 

Problemet her var en ørliten sprekk i øverkant på torpedovegg, til venstre for ECU boks.

Vannet rant inn på det platået hvor vindusviskermotor ligger, og ned langs torpedoveggen. Akkurat der hvor vannet gikk ut for kanten på platået, var det en liten sprekk. Puss ren og fug den, så ble bilen vanntett igjen hos meg.

 

Etter jeg hadde tørket bilen godt opp innvendig da, oppførte viskerene seg normalt også på interval-modus ;)

 

Ville bare fortelle dette, da vann problem er no dritt og jeg har selv slitt med å finne problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dam med vann på gulvet bak passasjerstolen (gulv baksete passasjerside), har vist seg på audien og passaten hos meg å være pollenfilterboksen.

Ut med den og vask den. Rengjør også rundt åpningen på selve bilen og skift gjerne pakningen til denne boksen også.

Tett bil etterpå.

Rengjør også drenering under batteri og under bremsekraftforsterkeren.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår