Gå til innhold

Tilhengervekt: vognkort vs. håndbok

Ranger emnet


piddien

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål angående maksimal tilhengervekt på Golf II: I vognkortet mitt står det at maksimal tilhengervekt er 925 kg., i håndboken som fulgte med bilen står det at maksimal tilhengervekt er 1200 kg. for den motoren jeg har. Hvorfor stemmer ikke disse tallene overens? 925 kg. er bilens egenvekt med fører, og dermed den maksimale vekten man kan trekke med førerkort klasse B, men det skulle jo ikke ha noen ting å si for hva som står i førerkortet. Vet noen om det er mulig å få "rettet" det som står i vognkortet, og hvilke dokumenter man da må ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være begrensningen sitter i selve hengerfestet, spesielt hvis det er uoriginalt. Se om du finner et merkeskilt festet på selve hengerfestet et sted.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Housey: Jeg er klar over at jeg ikke kan trekke mer enn det som står i vognkortet, det var derfor jeg ville ha informasjon om hvordan jeg kan få rettet det som står i vognkortet.

 

JChe: Det står ikke hengerfeste på bilen. Hvis det ikke er mulig å trekke mer enn 925 kg. med bilen ser jeg ikke noe poeng i å skaffe hengerfeste. Dette er fordi jeg kan få låne en henger med totalvekt 1000 kg., og jeg har ikke plass til eller behov for å kjøpe egen henger. De hengerfestene jeg har sett har vært begrenset til et rundt tall. 925 kg. er ikke et rundt tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Housey: Jeg er klar over at jeg ikke kan trekke mer enn det som står i vognkortet, det var derfor jeg ville ha informasjon om hvordan jeg kan få rettet det som står i vognkortet.

 

Da må du fremskaffe dokumentasjon fra fabrikant/leverandør/importør. Ta med skrivet + vognkortet til trafikkstasjonen og få det skrevet inn.

 

Før var det ikke krav om innskriving i vognkortet, dette kom først for noen år siden. Har man det ikke innskrevet må en gjøre dette for lovlig å trekke tilhenger. Enkelte forhandlere/importører tar seg betalt for å skaffe til veie dokumentasjonen, andre gjør det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du be førerkort? har du det kan du kjøre med hvor stor henger som helst så lenge ikke aktuell totalvekt er over 925 kg.....

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange avvik mellom instruksjonsbøker og norske vognkort. Vet ikke hvorfor, men det er noe irriterende. Feilene gjelder stort sett vekter virker det som.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ifølge intruksjonsbok så kan du dra en 1500kg henger uansett om du har en 1,6td eller om du har G60 eller ombygd til VR6.. Selv om og dra den hengeren med 1,6td så er det ikke selvsagt at du har bremser til og stoppe "vogntoget" ned etter visse krav...

 

Tast inn skiltnr. ditt i denne kalkulatoren så finner du det ut.. ifølge denne kan jeg dra 1200kg med min 94' Passat 1,9TDK

Tilhengerkalkulator

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår