Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
lookdog

1986 Citroen Visa GTI

Rate this topic

Recommended Posts

Hei

 

Denne citroenen (citroen visa gti) er en veldig sjelden bil nå til dags, jeg lurer på om

det er noen her inne som har noe kunskap om denne bilen?

 

Slik jeg forstår er dette samme motoren som sitter i en Peugeot 205 1,6L GTI stemmer dette?

Er det slik at bremser og kanskje dempere også kan brukes fra en 205?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet! birthday

 

Ja og ja, er det enkle svaret. Noen forbehold tar jeg, men i det store og hele passer det meste teknisk fra 205, 305, 309, BX m.fl. Om du kjøper f.eks. originaldempere til 205 GTi og Visa GTi vil jeg tro Visa-demperne er noe mykere satt opp, PSA ville vel gjerne ha flere forskjeller mellom de to bilene enn bare Visa'ens prisfordel og antall dører, men de skal passe om hverandre ja.

Det er også 4-bolts felger, mens resten av Visa-røkla har 3-bolts, så alle muligheter for snasne felger finnes. Er denne Visa'en en bil du har nå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, har hentet den ut fra garasjen til farmor, den er så og si rustfri også.. den har stått i sju år, så har vel en liten jobb forran meg, planen er egentlig å lage rallycross bil av den, men vet ikke helt om jeg har hjerte til det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er alltid vanskelig å sette en pris på slike sjeldenheter, da etterspørselen neppe er særlig stor. Når det er sagt, er en slik bil kjempeattraktiv for den rette kjøperen, hvis du bare finner han/henne. Det er allerede en sjelden bil, og sjeldnere kommer den til å bli. Få den i stand, hold den i stand og selg den om et par år. Nå vet ikke jeg hvilken stand denne bilen er i, men hvis den har stått i 7 år bærer den sikkert preg av det. Da er det ikke mye du får for den, ihvertfall ikke før du fikser den opp. Men bruks-/moro-/nytteverdien kan helt sikkert bli høy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sist jeg sjekket var det bare tre Visa GTi i Norge. Vi har en av dem: http://people.opera.com/karlo/visa.html. Denne bilen er nå lakkert om i sølv og totalt rustfri (du kan se bilder der under "Pictures from the renovation").

 

Teknisk er Visa GTi er i stor grad identisk med 205 GTi 1.6. Alt av oppheng fremme er kompatibelt med 205 GTi. Dempere og oppheng bak er ikke kompatibelt, og har faktisk mer til felles med Peugeot 104. Foruten større motor, har 205 GTi 1.9 har bl.a. større bremser, tykkere stabstag, annerledes giret girkasse og skivebremser bak.

 

Vi har byttet motor på vår til en BX GTi 1.9, men har 1.6L-motoren på lager, slik at man kan bygge bilen tilbake til original. BX-motoren har ikke så mye mer effekt (125hk vs. 115hk), men betydelig mer dreiemoment, så bilen oppmuntrer lett til grisekjøring. Vi har også en BX GTi 16V motor (160hk) klar for montering, men den er ikke like lett å montere; eksosmanifolden må sveises om for ikke å ta i torpedoveggen, det har vi foreløpig ikke rukket. Ellers har vi montert fullstendig 205 GTi 1.9 forstilling, noe stivere, men også noe mer ufjæret vekt.

 

Uansett, svært sjelden bil som veldig få vet hva er. Den veier rundt 870 kg, så den går bra og kan lett oppgraderes med 205-deler. Jeg vil oppfordre deg til å forsøke å ta vare på bilen.

 

- Karl Anders Øygard

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått hentet den inn i verkstedet, skal skifte oljefilter,plugger,luftfilter,

olje og girolje i kveld og prøve starte den. Skal få tatt litt bilder av den å legge ut her, eneste som er synd er at jeg trenger venstre baklampe b.l.a den kan nok bli noe vanskelig å få tak i, så om det er noen som vet om et sted jeg kan få tak i den, så hyl ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.