Gå til innhold

Octavia stasjonsvogn 1999 - død vindusheis på førersiden

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 1999-modell som stort sett er veldig grei, men den har noen elektriske feil, som at ikke soltaket, elektriske speil og vindusheisen på førersiden funker. Det er det siste som haster, i øyeblikket er vinduet 1,5 cm nede, og mellomrommet er dekket med sølvteip. Fruen er ikke veeeldig glad for det, for å si det sånn... ;) Når jeg trykker på knappen opp eller ned, kommer det et klikk i styreenheten (går ut fra at den svarte boksen nederst på motoren er styreenhet for alle vinduene siden det er så mange pinner i pluggen). Og det er hovedstrøm inn på pluggen, og jord. Alle de andre vinduene funker. Men førervinduet, det viktigste, vil bare ikke. Det er ingen som helst lyd i motoren ut over klikket i releet (som høres ut til å komme fra samlingsboksen). Har noen en annen idé, eller er det bare å surfe på eBay etter ny motor? Jeg gidder ikke kjøpe brukt, da vet man aldri hvor lenge de varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjent feil på vag/skoda rundt årgangen som du har at vindusheimotorene er en svakhet. Så lenge du har strøm inn så er det stor sjans for at det er motoren. Ledningbrudd i døra er en gjenganger i biler som har fått åpnet døra 10000 ganger. Kan også være noe tull med comfort styreenheten siden du har flere ting som ikke virker.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man sjekke hva som er feil? Jeg vil vel tippe motoren siden det klikker i lageret når jeg prøver å kjøre opp eller ned. Og jeg glemte å si at forrige eier av bilen fortalte at den ble gradvis dårligere og til slutt stoppet helt. Det tyder vel på en mekanisk årsak, ikke en elektronisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke heveenheten, for det er ikke reaksjon i det hele tatt i motoren når den får strøm. Så det er nok selve motoren. Og det er bare tull at man må skifte hele. Man får løs heveenhet, løs motor, løse trinser, løser kabler og løst stort sett alt annet på eBay fra England og Tyskland. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry,må nok skuffe deg!

Hadde man fått det i deler så hadde alt vært ok.

Men til Vag/Skoda og andre merker så kommer alt i en enhetUTEN en mulighet

til å skifte enkeltdeler.

 

Motoren gikk på min,men det hadde 0 efekt på heving av vinduet.

I dag må man betale ca kr 2800-3000.- ink delen for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror feilen er funnet. En veldig god nabo har feilsøkingsenhet til VAG, og han kjørte full test. Her er resultatet:

6 Faults Found:

01329 - Convenience System Data Bus in Emergency Mode

35-10 - - - Intermittent

01333 - Door Control Module; Rear Left (J388)

49-10 - No Communications - Intermittent

01331 - Door Control Module; Driver Side (J386)

49-10 - No Communications - Intermittent

00932 - Electric Window Motor; Drivers Side (V147)

35-10 - - - Intermittent

00943 - Heated Exterior Mirror; Driver Side (Z4)

35-00 - -

00944 - Heated Exterior Mirror; Passenger Side (Z5)

35-00 - -

Så det ser ut til å være komfortenheten. Den har jeg så langt bare sett brukt, men jeg skal for moro skyld ringe og høre hva den koster i Gnore. En viss fare for at det er ganske solide penger...

 

Edit: Convenience, ikke comfort hjalp... Rundt 600 kroner med frakt fra England. Men jeg lurer på om jeg bør sjekke en eller annen plugg først, iallfall på Passaten er det en plugg under førersetet som har en tendens til å korrodere, så de får den feilen.

 

Edit 2: 00944-feilen på speilene er visst helt standard, at varmeelementet er utb rent. To nye speilglass bestilt på Ebay, til sammen 240 kroner med frakt. :)

 

Men man kan kanskje ikke være sikker på om det er komfortenheten eller kablingen som er gåen? Det er jo litt kjipt å kjøpe ny og så er det noe helt annet... Noen gode ideer til hvordan jeg sjekker det?

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt... Det viser seg at den typen komfortenhet jeg har på min bil, 1J0 959 799 AH0 5N, bare satt i Octavia bygd fra juli 1999 til juli 2000. Så det er den det fins færrest av på markedet. Nyprisen er 4600, og det blir ikke aktuelt. Jeg kan få den fra Tyskland for rundt det halve, med toll, men jeg skal snuse litt rundt på eBay. Hvis jeg bare får kjørt opp det fordømte vinduet når jeg plukker av komfortmodulen i kveld og kobler strøm direkte på heisen, kan jeg vente en stund og finne den riktige modulen. Men det er uansett typisk. Selv når jeg kjøper en utrolig vanlig og dødskjedelig bil, er det deler som omtrent ikke er å finne! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår