Gå til innhold

Hvorfor vrenger bassen seg?

Ranger emnet


Iver B

Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt meg en ny basskasse fra JL audio (CP112G-WØv2) og instalert den i bilen. Basskassen er på 300W RMS. Jeg bruker en Boss rev-665 forsterker med brokobling. Jeg synes at kassa spiller veldig ren og fin lyd når jeg spiller passe lavt, men jeg trenger ikke å justere opp volumet mye før bassen begynner å vrenge seg. Har snakket med flere som mener at forsterkeren er kraftig nok til å drive basskassa. Er den kraftig nok? Det er jo to brokoblinger på forsterkeren. Går det å koble begge de på basskassa for å få mer effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det JL Audio CP112G-W1v2 du meiner? http://mobile.jlaudio.com/products_enclosures.php?prod_id=316

 

Kva slags justeringer har du på forsterkeren?

Er du ein av dei som justerer bassen altfor høgt iforhold til resten av høgtalerene?

Kva har du gjort for å få basstrøkket inn i kupéen?

 

Forsterkeren er antagligt litt for svak, men skal nok klare å få betydligt trøkk av basskassa

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den her: http://mobile.jlaudio.com/products_enclosures.php?menu=13&prod_id=592

 

Har justeringer for bass, level og low pass.

Jeg spiller aldri med bassen på maks, nå skal det nesten ingen justeringer til på bassen før den begynner å vrenge seg. jeg har fulgt instruksjoner på bilradiospesialisten.no for å instalere anlegget.

 

Jeg gjorde det ganske enkelt og satte subben mot en åpning til armlenet mellom baksetene så jeg får bra trykk inn i kupeen.

Det jeg har merket er at noen ganger kan jeg spille ganske høyt før den vrenger seg mens andre ganger trenger jeg ikke å justere mye før den vrenger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ikke så veldig stor den boss saken og itilleg når boss er flinke på og skryte på seg effekt så tror jeg den er litt liten.

hva er forsterkeren sikret til?

hva har du low pass på?

basboost?

 

prøv og vende kassa bakover mot luka, ikke alltid det er så bare og sette den mot åpningen.

 

og nei du kan kun brokoble 2 av kanalene inn til den kassa.

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lowpass paa nesten 80 herz, det som jeg har faatt anbefalt. Hvilken forskjell gjor det om jeg vender kassa bakover?

 

Har stillt mye opp og ned paa bassboost og level for aa finne ut hvor det er bra aa ha dem, i dag kunne jeg justere alt veldig hot uten at det ble noen vrenging, saa satte jeg meg i bilen senere for aa kjore. da begynnte de aa vrenge seg uten at jeg justerte volumet noe spesiellt.

Kan det bli bedre om jeg justerer lowpass hoyere?

 

Selv om den er laget for aa spille "passe" hoyt saa maa den jo klare aa spille slik at man merker det paa kroppen, fabrikksubbene klarer nesten aa spille like bra og selv om forsterkeren er litt for svak saa bor den klare aa spille bedre enn fabrikkhoytalere?

Endret av Iver B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jordet forsterkeren i karroseriet. Problemet kan kanskje være at skruen jeg festet den til og karroseriet er lakkert?

Skruen jeg festet jordinga til går igjennom en plate som ikke er lakkert, men platen ligger oppå en del av karroseriet som er lakkert, så det kan kanskje være der problemet ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår