Aalsen Skrevet August 11, 2011 Rapporter Share Skrevet August 11, 2011 Prøvekjørte en 1999 Passat 1,9 TDI 110hk 222000km i stad. Under prøvekjøringen sjekket jeg selvfølgelig under panseret etter at motoren hadde blitt varm og fått arbeidstemperatur. Der så jeg at det lå bobler/bobleskum øverst i kjølevæsketanken (i taket på beholderen) mens kjølevæsken var på MIN nivået. Dette forteller meg at den kanskje bruker kjølevæske? Kan det være at topplokket lekker, at den slipper trykk ut i kjølevæsketanken? Jeg så ingen missfarging. Jeg har heller ikke kjent om slangene er harde, med tanke på trykket. Og heller har jeg ikke sjekket peilepinnen på olja, eller under oljepåfyllingslokket om det er guffe der. Skal tilbake i morgen, da skal jeg prøvekjøre en tur til og sjekke disse sakene. Håper ikke det er toppakningen, men det kan virke slik? Noen som har erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 11, 2011 Rapporter Share Skrevet August 11, 2011 Selger kan gjerne svare på om den bruker vann. Dette burde vise igjen i oljen om vannet forsvinner dit. Om ikke kan det ta veien ut eksosen. Normalt vil trykk over ca 1 kg slippe ut via lokket på ekspansjonstanken. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aalsen Skrevet August 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 11, 2011 Ok. Så hvis oljen er svart og fin, og ikke grå-aktig, så forsvinner ikke kjølevæsken dit? Da er det ikke noe fare, at det ikke er toppakningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 12, 2011 Rapporter Share Skrevet August 12, 2011 Vann i oljen vil som regel samle seg øverst i motoren som under toppdeksel, slanger fra veivhus til innsug osv. Om det er snakk om noe mer enn kondensvann så vil det gi misfarging på oljen. Forresten, olje som er svart er ikke fin ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 12, 2011 Rapporter Share Skrevet August 12, 2011 Finner du hvitt skum på undersiden av olje påfyllingslokket eller på peilepinnen er det kondens/vann i oljen. Hvis det kommer hvit røyk ut av eksosen ved varm motor kommer det kjølevæske ned i sykinderene. Dette er da symtomer på deffekt topp pakning. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.