Linke1 Skrevet August 8, 2011 Rapporter Share Skrevet August 8, 2011 Da vi skiftet olje på bilen, hadde oljen litt brunfarge. Bilen bruker litt frostvæske, men ikke overdrevent mye, bare litt mer en normalt. Det tyder da på at kanskje toppakningen er gåen siden oljen er litt brunaktig. Jeg ser at selve toppakningen bare koster litt over 500 KR. Jeg forstår det slik at det er selve reparasjonen som tar tid og er dyr? Er det mer jeg må forvente i utgifter for deler, eller er det mest sannsynlig bare toppakningen? Er dette easy fix for noen som ikke er vant til å skru? Jeg orker ikke å dra til verksted når det koster over 10 tusen for å fikse dette, da jeg kan sette den av på kjøretøylinja på en skole og la de gjøre det. Siter Audi A4 1.8TQ S-Line 2003 Audi A4 1.6 1997 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 8, 2011 Rapporter Share Skrevet August 8, 2011 Er ingen stor sak å skifte toppakning, men er litt arbeid. Om du har gjort tilsvarende før så burde det gå greit. Strengt tatt skal du bytte topplokksboltene hver gang, det er strekkbolter og er for engangsbruk. Om toppakning er gåen så vil jeg på det sterkeste anbefale å plane toppen før du monterer den tilbake. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Linke1 Skrevet August 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2011 Tror jeg leverer den inn til skolen jeg, de tar bare en 100 lapp i timen for å fikse der, så fremst man har egen del. Hva menes det med å "Plane toppen før montering"? Siter Audi A4 1.8TQ S-Line 2003 Audi A4 1.6 1997 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 9, 2011 Rapporter Share Skrevet August 9, 2011 Om toppakning er defekt så er det også en mulighet for at toppen er ujevn (varmkjørt motor e.l.). For å unngå en igjen nært forestående defekt toppakning så planer man toppen. Freser av til den er helt plan, gjerne nok med et par tidels mm. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet August 9, 2011 Rapporter Share Skrevet August 9, 2011 Er du sikker på at det er topppakningen da ? Hvis jeg ikke husker feil så har du kjøler på oljen ved oljefilteret og disse har en tendens til å ryke, å da får du vann i oljen.... Vertfall billigere og lettere enn å ta topppakning... Verdt å sjekke før du river av noe topp vertfall! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Linke1 Skrevet August 9, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2011 (endret) Er ikke sikker på at det er topppakning nei. Er det bare å krype under bilen og sjekke det da? At det er denne kjøler på olje? Om denne ryker, vil da bilen bruke mer kjølevæske? Edit: http://norskbildelesenter.no/?Bilmerke=1&Bilmodell=47&Arsmodell=1997&R_Time=025550&Forside=&Varegruppe=230 Det er slike strekkbolter du sikter til? (de i midten) Endret August 10, 2011 av Linke1 Siter Audi A4 1.8TQ S-Line 2003 Audi A4 1.6 1997 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet August 10, 2011 Rapporter Share Skrevet August 10, 2011 kan være litt vanskelig å komme til å få sett men er 99% sikker at du har det :) hvis du googler oil cooler audi så finner du bilde av den :) er den du skrur filteret fast i, går 2 kjøle vannslanger innpå den og de ryker innvendig, så får du kjølevann i oljen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Linke1 Skrevet August 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2011 Blir det ikke vanskelig å finne ut om det er denne som er defekt da? Hva tror dere da? at denne er defekt, eller defekt topppakning? Siter Audi A4 1.8TQ S-Line 2003 Audi A4 1.6 1997 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet August 13, 2011 Rapporter Share Skrevet August 13, 2011 Jo men vanskelig å si om det er defekt topppakning også! :) Kan gjerne få ett hint om defekt topppakning ved avgass kontroll og ved å skru ut alle pluggene å se i sylindrene, er topppakning gåen og vann går inn i sylinder så blir sylinderet som trekker inn vann ganske rent iforhold til de andre. Har du mulighet kan du kjøre trykkluft på sylindrene og se om det bobler i kjølevannstank f.eks.... Eneste måten å kontrollere oljekjøleren på er vel å demontere den å fylle med vann og se om det kommer ut i olje enden av oljekjøleren... eventuelt kjøre trykklufts test på vannsiden og se om du får noe luft lekkasjer på oljesiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.