Gå til innhold

Suzuki xl-7 2005 TD. Turtallsproblemer. Motorhastighetsføler??

Ranger emnet


astro1

Anbefalte innlegg

Vi tar ihvertfall sånn rens på jobben. Usikker på om det er RSA BIL, det verkstedet du bruker. Da dette er hovedimportør, der jeg jobber. Men de har nok tilgang til samme produkter vil jeg tro hvis det er vanlig suzuki forhandler. Du kan feks levere dette hos verkstedet ditt for å høre. Be di isåfall ringe Pål Henriksen på teknisk avdeling i drammen for spørsmål :)

 

Ja her er det viktig å bytte olje MINST en gang iåret. Service intervaler er jo 15.000km/1 år.. Å dette bør du følge..

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selvfølgelig skal oljen skiftes en gang i året:) Står jo i service heftet det. Har jo skiftet olje en gang i året på alle de andre bilene jeg har hatt. Så hvorfor ikke denne.

 

Har ikke peiling om det er rsa bil det suzuki verkstedet.

 

Får bare spørre de i morgen om de har eller kan skaffe det forte produktet. Er jo noe mer en trenger for å rense innsug leste jeg. "air intake restrictor" Bruker dere det eller kan en lage noe som tetter like mye som det står i det skrivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hvertfall byttet kam sensor med riktig mål fra rem hjulet. Den sensoren som sto i hadde subbet litt borti litt, men er litt usikker på om det betyr at den var ødelagt. Har ikke merket noe foreløpig på at den går bedre nå, men de må kanskje slette feilkoden før det skjer noe.

 

Kunne kjøpe Forte` produktet en putter i dieselen på det suzuki verkstedet jeg var på i dag så de kan helt sikkert skaffe resten også. De brukte kun den diesel tilsetningen der når de tok service. Ikke noen flere produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Vi har isåfall alle disse produktene på jobben. Viktigste er vel den sprayen du skal spraye i innsuget. Vi bruker air intake restrictor,men det er kun en rundt "plate" som er litt større enn innsugshullet, som vi dekker til nesten hele hullet, slik at ca 25% er åpent., pass på at du ikke bruker noe som er for lite slik at d fyker inn i motorn, hehe.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Får finne noe større. Må vel egentlig ha platen så stor at jeg kan blokkere hele hølet på innsuget med den hvis turtallet går amokk. Skal prøve å skaffe sprayen. Hvis det viser seg å være vanskelig, er det noen andre produkter som virker? Er en tråd om Qmi i forumet. Vet hvertfall at det er en forhandler i Bergen som har dette produktet.

 

 

 

Har forresten fått feilkoden slettet i dag, uten at den kom igjen ved ny diagnose. Så det var kam føleren så var gåen. Feilkoden var P0500.

Endret av astro1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Da skal jeg bare si deg at P0500 har ingenting med kamføler å gjøre.. Dette er en veldig vanlig feilkode på XL7, som egentlig ikke er en feil! Dette er Vehicle speed sensor. Dette er en sensor som sitter på girkassa å måler farten mellom forhjul og bakhjul,. Denne feilkoden kan forekomme ved evt ett uforventet hjulslipp. feks ved spinning. Ikke ALLTID, men KAN komme av det. Det er en feilkode vi sletter å blir borte å kommer ikke tilbake, uten å bytte noe som helst. :)

 

Grunnen til at bilen din går dårlig er nok sot,sot å atter sot :) Fungerer sikkert med annet merke også, men anbefaler forte, da jeg veit denne fungerer bra. men får du en annen spray med samme funksjonene så funker d sikker.. Du må ikke flytte på plata hele tida , den blir sugd fast av vakumet, og den trenger du ikke røre så mye, men du sprayer å turtallet øker, å du vil høre en god del klakking, uten at det er farlig. så venter du ca 1-2 sek til den detter ned på turtall igjen, så spray igjen, osv osv osv

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så bare at det sto litt om det i skrivet du sendte meg på mail.

 

Takk for hjelpen jeg har fått så langt:)

 

Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert for jeg har enda ikke funnet noen "mekke" bøker til denne bilen. Virker som Haynes` har bøker for alle andre biler en xl-.7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare skrike ut. Men anbefaler å dra på suzuki verksted hvis det skulle skje noe. De har som regel erfaringer på denne bilen, å derfor kan spare deg for masse tid og penger,, hvis du skulle sette den på ett verksted uten erfaringer på merke. bare ett tips.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei. Dere er kanskje lei av dette xl7 pratet nå men :)har en 2004 mod. Skifta glødeplugger etter at den måtte ha motorvarmer selv i 2 minus sist vinter.Etter å ha lest tidligere i bloggen her ,ringte jeg Suzuki i Trondheim. Han sa : "det er ikke noe vits i å skifte den vakuumpuma, bare sett spjeldet som staget går til i "åpen" posisjon...". Jeg plukket av og festet spjeldet med ståltråd.Men ble utsikker på hans forklaring på "åpen posisjon".ok jeg vred spjeldet, som satt veldig godt fast MOT klokka, sett fra førersetet. Er dette riktig? Syns at bilen gikk bedre.Men allerede nå i 2 + grader måtte jeg snurre startmotoren i 4-5 sek. før den fyrte!? Du sier at du har et skriv fra teknisk avdeling og rensing, kan jeg også få det?Kan man kjøpe den Fortesprayen på nett?snakken med en annen Xl7 eier som skifta hele dieselpumpa og bilen var like tungstarte om vinteren. Hvis nå dette sjeldet står åpent, betyr det at den blir vanskeligere om vinteren?min bil har gått 95 000.Jeg må vel bare ta den med til Tr. heim om få sett på noen feilkoder da.på Suzuki på Stjørdal snakker de det bare bort og sier at mange Xl7 eiere IKKE har dette problemet.Den starter selvsagt også i 20 minus MED motorvarmer:)

Endret av pellepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei. Dere er kanskje lei av dette xl7 pratet nå men :)har en 2004 mod. Skifta glødeplugger etter at den måtte ha motorvarmer selv i 2 minus sist vinter.Etter å ha lest tidligere i bloggen her ,ringte jeg Suzuki i Trondheim. Han sa : "det er ikke noe vits i å skifte den vakuumpuma, bare sett spjeldet som staget går til i "åpen" posisjon...". Jeg plukket av og festet spjeldet med ståltråd.Men ble utsikker på hans forklaring på "åpen posisjon".ok jeg vred spjeldet, som satt veldig godt fast MOT klokka, sett fra førersetet. Er dette riktig? Syns at bilen gikk bedre.Men allerede nå i 2 + grader måtte jeg snurre startmotoren i 4-5 sek. før den fyrte!? Du sier at du har et skriv fra teknisk avdeling og rensing, kan jeg også få det?Kan man kjøpe den Fortesprayen på nett?snakken med en annen Xl7 eier som skifta hele dieselpumpa og bilen var like tungstarte om vinteren. Hvis nå dette sjeldet står åpent, betyr det at den blir vanskeligere om vinteren?min bil har gått 95 000.Jeg må vel bare ta den med til Tr. heim om få sett på noen feilkoder da.på Suzuki på Stjørdal snakker de det bare bort og sier at mange Xl7 eiere IKKE har dette problemet.Den starter selvsagt også i 20 minus MED motorvarmer:)

 

 

Jeg vet mange verksteder sier at du skal bare koble av vakumpumpa å vri spjeldet til åpen posisjon. For da går bilen bra. MEN, da kan det bli problemer med kaldstart. Du BØR fikse det spjeldet. man må ikke bytte hele vakumpumpa, men kun plastikk klipset som ryker. Men dette er vrient.

 

Men ang bytte av diesel pumpe, så stemmer dette. Her har jeg vært borti en god del bytte av diesel pumper pga de ikke vil starte i minus grader. Problemet iseg selv er egentlig ikke selve pumpa, men trykkregulatorn på pumpa. Men dette er ikke mulig å bytte, så må bytte hele driten. å d er dyrt. Men du kan prøve å la bilen stå, slik at den blir kald, så prøver du å blåse med varmepistol eller varmt vann på diesel pumpa, å starter den da, så er den problemet. Men da lønner det seg å ha alt iorden ellers, som med sot som nevnt over her. :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nå prøvd en stund for å finne en forhandler av Forte` produkter i Bergen. Er mest jakt etter Forte` intake cleaner. Har prøvd å få tak i produktet gjennom suzuki her i bergen, men de ville ikke skaffe det til meg. De selger andre Forte` produkter, men akkurat den innsugs rensen hverken selger de eller bruker de. De skraper bare ut det de kan få ut av innsuget.

Noen som vet???

 

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nå prøvd en stund for å finne en forhandler av Forte` produkter i Bergen. Er mest jakt etter Forte` intake cleaner. Har prøvd å få tak i produktet gjennom suzuki her i bergen, men de ville ikke skaffe det til meg. De selger andre Forte` produkter, men akkurat den innsugs rensen hverken selger de eller bruker de. De skraper bare ut det de kan få ut av innsuget.

Noen som vet???

 

Mvh Tore

 

Man får ALDRI ut alt i innsuget med å skrape. får kun d som er i kanten. Spayen renser hele innsuget. Så anbefales. Søk på nette. går sikkert ann å få kjøpt ett eller annet sted. Vi har hvertfall haugvis av dette på jobben

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår