Gå til innhold

Suzuki xl-7 2005 TD. Turtallsproblemer. Motorhastighetsføler??

Ranger emnet


astro1

Anbefalte innlegg

Låse fast spjeldet i toppen i åpen stilling funker, som en nødløsning inntil nytt stag er på plass.

 

 

Har og vært borti feilkode på både Kam og veivsensor på disse som følge av kortslutning i ledningsnett på venstre side av motor, som følge av diesel-søl fra dieselfilter. I ett tilfelle stoppet bilen hver gang man satte den i revers også. Men som nevnt her, P0500(husker jeg rett), er en standard kode man bare må drite i, ett lite hjulslipp og den er på plass igjen.

 

Kamsensor justerer man lettest ved å sette den helt inntil triggerhjulet og dra den tilbake til ønsket avstand.

 

Hadde faktisk ut hele motor/gir-ledningsnettet på en slik en etter en slik kortslutning, men der måtte man reparere etter ett annet verksted som hadde prøvd mye rart og gitt opp bilen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har du ett annet problem hvis bilen din ikke går bra selvom dette er gjort. Men hvis det var mye sot i innsuget å staget var ryki, så måtte jo dette byttes uansett. Men som einar sier, du kan sette staget i åpen stilling som en nødløsning, da går bilen hvertfall bra. Men det kommer problemer når kulda kommer. Da sliter du med å starte. å i tillegg så vil staget til slutt sette seg fast, å da blir det værre den gangen du skal bytte staget.

 

Det ledningsnettet du snakker om, er jo stort sett feil med dieseltrykk sensorer, etter hva jeg har erfart. spesielt P0091. Ledningene på den skinna under dieselfiltret kan ryke.

 

Hvis bilen din drar dårlig forsatt så ville jeg tippa at solenoid ventilen til wastegaten, har ryki. Eller evt hull i vakum slange. EVT solenoid ventilen til EGR ventilen. Har byttet mange sånne. Er det lest ut noen feilkoder på denne??

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hei! kan du sende meg det skrivet også ,har samme prob.Har fått skiftet topp for to år siden på merke verksted,på grunn av reim hjul og havari av regreim.Etter det ble bilen vanskelig å starte ,oppdaget da at staget var tatt av og øvre spjeldet var låst med strips.Staget i toppen står nå fast.

Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har nettopp byttet ut min Caddy 1.9TDi med en 2005 XL-7 2.0TD som arbeidsbil.

Hadde forventet at Suzukien skulle være latere enn Caddy'n men den var MYE latere.

Så etter å ha lest alle tråder i dette forumet sjekket jeg dette staget dere snakker om og plastklipset var røket. Så jeg satte dette spjeldet i åpen stilling og rensket ut røret fra EGR ventilen i samme slengen og det ble en betydelig forskjell. Fremdeles ikke like sprek som Caddy'n men akseptabelt :-)

Men jeg vil jo gjerne få reparert dette og da er spørsmålet, må jeg bytte hele denne vakumregulatoren eller kan jeg bytte bare klipset?

Det er to forskjellige opplysninger her på forumet. Hvis jeg må ut med hele vakumregulatoren tror jeg at jeg tar en tur på hobbybutikken og kjøper linker i metall og modifiserer hele greia.

Jeg skal også prøve å gjøre rent innsuget bare jeg greier å få tak i denne sprayen.

 

Takk for hjelpen så langt nightking :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodern hadde sånn tuning boks på sin bil når han kjøpte sin i 2006. Og justerte litt turbotrykk. Den gikk ofte i nødmodus og mistet trekkraft ved belastning. Men bedre erfaringer med å oppdatere programvaren i hjernen. Det er nok den beste løsningen..

 

Bare si ifra hvis du lurer på ang bytte av klipset. Veldig viktig at det staget på toppen går lett å ikke sitter fast. Ellers er d ikke vits å bytte klipset. :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da glemmer jeg disse boksene. Bilen går greit nok men det hadde vært fint med litt mer power på lave turtall. Virker som "hoppet" mellom 1ste og 2de gir er i største laget. Staget går lett synes jeg, litt motstand er det men jeg kan flytte det fra stengt til åpen med fingertuppen uten å bruke makt.

Skal bestille delene så hører du sikkert fra meg hvis det blir problemer :-)

Endret av GunnarN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kjøpte en sånn tuningboks allikevel. Har en tidligere kollega som har drevet med chiptrimming og han mente at en slik boks var helt ok. så ha skaffet meg en.

Monterte denne i ettermiddag/kveld etter jobben. Var en del "play" før det ble noe "plug", måtte ta av intercooleren, slangen fra innsuget til intercooler og den plast tuten som er skrudd fast på innsuget for å komme til. Det sitter et spjeld i denne plast-tuten også. Hvilken misjon har det nightking?

Har forøvrig kjøpt ny vakumklokke og tenkte at jeg skulle bytte dette klipset med det samme jeg holdt på. Men det fryktelig trangt å komme til skikkelig. Tror jeg må ta vekk eller løsne det staget som holder røret som kommer fra EGR-ventilen for å få til dette. Dessuten var jeg så ivrig etter å teste denne boksen at jeg la ikke ned så mye energi i dette. Eller har du noen andre tips nightking?

Forøvrig merket jeg stor forskjell da jeg kjørte hjem. Mye friskere i mellomregisteret og det virker som bunndraget er bedre. Slapp å gire ned i første som jeg vanligvis må gjøre når jeg svinger inn på oppkjørselen til huset.

Så så langt virker det bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fryktelig trangt å bytte det klipset. Du trenger ikke å skru av det EGR røret. MEN du ser det sitter en klemme rundt det EGR røret som er skrudd fast i en brakett, dette lønner seg å fjerne. Også er det mye enklere å bøye den braketten så langt tilbake at den er på baksiden av EGR røret. Du trenger heller ikke å sette på den klemma igjen etterpå, har ikke så mye å si. Når du har bøyd den braketten bakover så kommer du enklere til klipset. Det lønner seg da å bruke en pluggkabel tang. For den har en avrundet kjeft. Kan se om jeg finner bilde av en slk tang.

 

Men uansett. Det lønner seg nok å skru av EGR røret inn på innsuget å fjerne sot uansett, for der er det nok en del sot :)

 

Skal se om jeg kan ta noen bilder av det på jobben imårra hvis jeg husker det :)

 

Det spjeldet du snakker om er noe som heter " throttle valve". Er bare ett spjeld i forbindelse med passpedalen som åpner/lukker når du gir gass.

 

Her er bilde av tanga jeg bruker til klipset: http://nettbutikk.wuerth.no/wurth/frontend/mediabank/2/26422/8292_l.jpg

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår