c2201995 Skrevet August 5, 2011 Rapporter Share Skrevet August 5, 2011 (endret) Har en c220 fra 95 som koker ved kø/tomgangskjøring. Har nettopp byttet toppakning pga mye olje i vannet. Problemet med koking var også tilstede før toppakning ble byttet. Når bilen er i hastighet over ca 60, ligger temperaturen rundt 80 grader. Vifta foran på motoren går i samme hastighet uavhenig av motortemp. Mener jeg har hørt at denne skal speede opp når hastigheten øker? Eller kan det være termostat? Når skal de to viftene ytterst i grillen fungere, mine står alltid stille. På forhånd takk. Endret August 5, 2011 av c2201995 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZyNTeX Skrevet August 5, 2011 Rapporter Share Skrevet August 5, 2011 Heisann. Normalt så sier vi at radiatorviftene skal starte på rundt 87 grader. Det kan være temperaturmåleren/termostaten din som er gåen. Denne sitter på radiatoren på di fleste biler. Her er en av typene. Denne koster 252,50,- hos Meca og har artikkelnummer 1430.8888 Her er den andre typen. Denne koster 460,- hos Meca og har artikkelnummer 1430.8988 Disse åpnes på 88 grader. Nå har jeg tatt utgangspunkt i denne typen: MERCEDES C-CLASS (W202), 93-00, C220 2.2i Sedan 150 hk 03.93-05.00, M111.961 ZyNTeX Siter Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt) Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim) Volvo 460 2.0L (Vrak) Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt) Audi 80 1.8s (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c2201995 Skrevet August 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2011 Mange takk for svar! Har også funnet ut at det er en lekkasje rundt/i nærheten av vannpumpa et sted, det renner kjølevæske langs reima fra pumpa. Kan tyde på at pumpa kanskje også må byttes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MorganX Skrevet September 4, 2011 Rapporter Share Skrevet September 4, 2011 (endret) Har du viskosevifte så er det sikkert den som er gåen ,har du elektriske vifter kan det være termostaten til viftene. Når det gjelder vannpumpa så har vannpumpa en liten tut på undersiden ved reimhjulet og når den er deffekt så drypper det vann ut der,sjekk det først. Vannpumpa er lett å skifte,men har du viskosevifte foran vannpumpa må du ha av den først og til det trenger du ett spesialverktøy. Stikk innom ett mercedes verksted og spør pent om de gidder å løsne den for deg. Vannpumpe kjøper du hos autotrio da det er veeeldig mye rimligere enn orginalt. Autotrio har 2 forskjellige pumper en Febi pumpe (900,-) og en GK pumpe (1500,-) GK er samme leverandør som orginalt . Viskose vifte kjøpte jeg rett fra KCL (1500,-) da det var under halvparten av prisen av hva mercedes skulle ha og det er samme leverandør. Husk å skru til med riktig moment når du monterer vannpumpa. Endret September 4, 2011 av MorganX Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Nilsen Skrevet Juni 15, 2024 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2024 Jeg har en Mercedes 220 1953 som jeg har renovert å skal på veien ,men koker ved tomgangskjøring. Jeg har hørt fra noen i vetranbilklubben det har flere erfart. Noen tips tas imot med takk Roy Nilsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 15, 2024 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2024 Tips står å lese lenger opp, dårlig vannpumpe eller defekt viskosekobling på vifta er det første du bør sjekke. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg