Prolixin Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 En kompressor ladet motor er mye bedre enn en turbomatet motor! Gir mye bedre effekt, og mindre belastning! Dette viser seg i test etter test! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet September 23, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Hvem var det som tok patent på den første kjørebare turboladete bilen ? Jo Saab! en svenske hahahahhahaha! Det sier jo litt!! Hvorfor kjører alle dragstere med kompressor ? Jo fordi det er best! høyt dreivmoment fra lavt turtall! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole_Dumm Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 ja for hvor ofte leser jeg i Bilsport om turbo-mata dragstere liksom...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ottar Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Har du test etter test å vise til? Bedre effekt? Høyere? Meir køyrbar? Eller er 1000kompressorhester sprekere enn 1000turbohester? Ånei nå må eg få på plass g-lader att......:ass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Var ikke bmw 2002 første serieproduserte bilen med turbo igrunn? Og igrunn kan vi spare oss for sånne "ditten er bedre enn datten" diskusjoner... Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratata Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Fant svaret her: Question: What is the difference between a turbocharger and a supercharger on a car's engine? ...og her er litt info om et tidligere omdiskutert emne: How does nitrous oxide help an engine perform better? Siter ~Ratata~ 4 doors - no waiting http://www.drive4fun.net No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greenrallye Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Nå ble det vel ulovlig med turbo i top fuel etter at en vant en del på 80-tallet, selv med straffevekt.. Men nå finnes det ikke turbo'er som klarer å levere luft nok til topfuel motorene.. Det er grunnen til kompressor. En kompressor motor sliter mer på motor enn turbo pga at den drives av veiva. G60 motoren har større slitasje på rådelager enn andre vw motorer med turbo eller NA.. Siter Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.) X Volvo 360 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheFANATIC Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Fordelen med turbo er maks ladetrykk på lave turtall, mens kompressor bygger etterhvert. Kompressor er mer kjørbart (f.eks. på autoslalom), men turbo er raskere i ren akselerasjon (drag). uansett så stjeler kompressoren hk pga parasittisk friksjon. (motoren må dra den.) Jeg ville alikevel aldri ha satt turbo på G60 motoren. Siter 1989 Corrado G60 1988 Golf 2 VR6 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet September 24, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2002 Hehe, jeg bare posta for å se reaksjonene. *provosere litt*. Det vel også lettere å akselere stille stående med turbo for trykket kommer etterhvert (moa mindre hjul spinning). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet September 24, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2002 Men altså, mange folk tror turboen ikke stjeler noe effekt fra motoren, det er feil. Det tar jo litt effekt å kjøre eksosen igjennom en turbin. Ikke like mye som en kompressor, men fortsatt så stjeler den litt effekt. Hvis ikke så kunne man jo ha lagd en evighets maskin :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet September 24, 2002 Rapporter Share Skrevet September 24, 2002 hehe.. såklart :) det bremser jo litt å føre eksosen gjennom en turbin.. men i forhold til effekten turboen generer er det snakk om småtterier i forhold til kompressor :) Og om turbo gjør starter lettere kommer vel an på.. store turboer har en tendens til å komme brått på.. feks om jeg drar avgårde på førstegiret er det ikke sikkert at jeg spinner i starten, men at jeg spinner i feks 40 km/t er mer trolig.. hmmm, men det er kanskje ikke like kritisk å miste litt grep når man alikevel har fart fremmover. Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teo Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Hvis man ser hvilken effekt formel 1 bilene på midten av 80 tallet produserte så er det ikke tvil hva som er mest effektivt. V6 1.5l ca 5bars ladetrykk, ca 1400-1500hk Det blir faktisk en liter effekt på 1000hk med 15 år gammel teknologi!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi quattro turbo Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Roots kompressor som brukes på dragstere stjeler MASSE effekt!!!En del av effekten du tjener på kompressoren går med til å drive kompressoren.Eksosen er jo bare der........Turbo har MYE bedre virkningsgrad Siter `96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Originally posted by Prolixin Men altså, mange folk tror turboen ikke stjeler noe effekt fra motoren, det er feil. Det tar jo litt effekt å kjøre eksosen igjennom en turbin. Ikke like mye som en kompressor, men fortsatt så stjeler den litt effekt. Hvis ikke så kunne man jo ha lagd en evighets maskin :D Helt feil. Kompressor utveksling heter dette. Mindre eksos turbin, større impeller på trykksiden. Ergo, du trykker mer en du tar ut. Og jo mer som kommer ut desto mer trykker du. Noen trenger å lese litt om turboer snart før jeg blir heeeeelt gaaal. Ikke vær dum da :D Evighetsmaskin ville det aldri blitt, turboen drives jo av eksos som engang var bensin :rolleyes: Før det nepes mer om turbo her , bestill disse bøkene Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teo Skrevet September 28, 2002 Rapporter Share Skrevet September 28, 2002 Hvis du har lest de bøkene du refererer til så vil du se at en turbo stjeler motoreffekt, selvfølgelig gir den mer trykk ut med mer trykk inn. Poenget er at den må ha trykk inn, som vil si effekttap. Men som nevnt så er dette lite iforhold til f.eks. en roots kompressor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.