Gå til innhold

To ulike startere bare spinner - teoretisk mulighet for noe annet enn startkransen?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli alvorlig lei av fruens Renault 19 kabriolet!!!!! Franskmennene burde holde seg til det de kan, vin og sære filmer! Jeg har slitt med forstillingen, men fant ut at det skyldtes knekte fjærer foran, så drivakselen og diverse annet har slått i hverandre. Men mens jeg nettopp hadde kjøpt en delebil for å bytte over dette, nektet plutselig den !"%&¤%"# bilen å starte! Starteren bare spant rundt uten å gripe. Det hjalp ikke hvor mange ganger jeg enn prøvde å vri nøkkelen eller hvor lenge jeg kjørte, og det hjalp heller ikke å sette batteriet på lading over natta (et batteri som er bare ett år gammelt og av god kvalitet).

 

Ikke noe stort problem, tenkte jeg i mitt optimistiske enfold. Sikkert bare innslaget, og starteren på delebilen fungerte ypperlig (faktisk en utrolig teknisk god bil for 3000 kroner (1500 + vrakpant), men stygg som juling), så jeg byttet fra den. Knotete å få løs svineriet, men det gikk på et vis. Satte den inn, minst like knotete. Franskmenn... Og så spant den akkurat like mye, uten å gripe. Jeg tok den gamle starteren og koblet den til et batteri, og innslaget fungerte som bare det.

 

Så spørsmålet er: Kan det teoretisk sett være noe annet enn at startkransen på bilen er helt ødelagt? Det er jo mye morsomt elektrisk på bilen (det elektriske anlegget er antakeligvis konstruert av en marekatt på crack), så er det verdt et forsøk å gjøre noe annet enn å dumpe kjerra? Ja, jeg har nyttt svinghjul og startkrans på delebilen. Jeg tror det er det samme, selv om den har 1.4 motor og kabrioleten har 1.8, drivaksler og sånt er likt, og det ser ut som det er samme girkassa. Problemet er at jeg ikke har nok mekkekunskaper til å bytte over, og heller ikke de utallige timene det nok ville tatt en klossmajor som meg, for ikke å snakke om at hvis jeg skulle sette bort jobben, ville det vel vært mer enn bilen var verd! Men hvis det kan være noe annet, ville det vært interessant å få vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg er dessverre ikke slangemenneske... ;) Og jeg var skikkelig forbanna da jeg oppdaget det der, så jeg lot starteren stå på og begynte å lete etter ny bil. Men jeg skal skru av starteren igjen i dag og se om jeg kan få lurt en lommelykt og et speil opp der. Aldri sett et mer krøkkete sted å sette en starter i mitt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende at det er for lite strøm? Ved et visst punkt, så spinner starteren rundt, men den klarer ikke slå ut starteren. Du kan jo ta ut starteren, og sette på strøm, og se om innslaget fungerer. ellers er det fullt mulig å skrelle av tenner på svinghjulet, det enkleste å sjekke det er å dytte bilen litt frem i gir, så får starteren en ny del av svinghjulet å slå inn på. Men gjetter på at innslaget ikke slår inn.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke tenke meg det, siden jeg i den første posten skrev at det er et ett år gammelt batteri som ble ladet over natten og som aldri har trøblet før. Og som jeg skrev i den første posten (leste du den?) byttet jeg til en starter fra en delebil som jeg visste fungerte, og jeg testet den starteren som opprinnelig satt i bilen på et batteri, og innslaget fungerte som bare det. Men jeg skal prøve å snurre et hjul (den står på bukker), så svinghjulet flytter seg, så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke tenke meg det, siden jeg i den første posten skrev at det er et ett år gammelt batteri som ble ladet over natten og som aldri har trøblet før. Og som jeg skrev i den første posten (leste du den?) byttet jeg til en starter fra en delebil som jeg visste fungerte, og jeg testet den starteren som opprinnelig satt i bilen på et batteri, og innslaget fungerte som bare det. Men jeg skal prøve å snurre et hjul (den står på bukker), så svinghjulet flytter seg, så får vi se hva som skjer.

 

Har du løst problemet? Dersom ikke, ta en sjekk på ledningen til solenoiden på starteren, den må være hel. Siden alt fungerer fint koblet direkte til batteri for begge starterne vil jeg tippe at det ikke kommer nok strøm til starteren i bilen. Da er det bare å feilsøke seg baklengs fra starteren. Dersom du har multimeter så kobler du den fast på den ledningen du vil teste med + og - kobles mot karosseri. Vær grundig når du gjør dette. Så må du ordne deg slik at du kan se på multimeter på samme tid som starteren kjøres, om du har noen forlengede ledninger eller en medhjelper spiller ikke rolle. Men hold fingrene unna ting som roterer og unngå strømstøt i motorrommet så fest ledningene før du skal måle spenningen. Dersom spenningen er under 11-12V vil jeg tippe du har feil på ledning.

 

Du trenger neppe bytte ut deler, bare sjekk at strømførende ledninger er hele er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Nei, jeg har ikke løst det ennå. Jeg koblet til et ekstra batteri paralelt med bilens batteri, og det hjalp ikke noe. Men i morgen skal jeg prøve forslagene dine, med en liten vri: Jeg har en to meter lang kabel av grovt nok kaliber til å bruke. Denne skal jeg koble direkte fra ekstrabatteriet og til starteren, og så jorder jeg batteriet med startkabelen. Til slutt setter jeg en tynnere kabel til kabelskoen på solenoiden. Det er nok ikke kabelen mellom solenoiden og starteren som er ødelagt, for reservestarteren fungerte 100 % i delebilen, men fikk akkurat samme sykdommen som originalstarteren da den kom over i kabrioleten.

 

Til slutt berører jeg plusspolen på batteriet med kabelen som går til solenoiden. Hvis starteren fremdeles spinner, er det bare én løsning igjen: Å kaste reservestarteren og reservebatteriet gjennom frontruta på bilen, banne i to minutter sammenhengende uten å gjenta meg selv (selv vi sørlendinger kan en del uttrykk som ikke har noe med Hellesund å gjøre...) og selge kabriolet med delebil til høystbydende på Finn! For som sagt har jeg verken tid eller evner til å bytte svinghjulet selv, og det blir nok for dyrt å sette det bort i forhold til bruksverdien av bilen. Så da blir det å begrense tapet ved å få tak i et eller annet som bare fungerer, uansett hvor kjedelig det er. ;)

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår