Gå til innhold

16 v topp, noen spørsmål

Ranger emnet


Lucifer*

Anbefalte innlegg

Dette blir litt for defust. kom med spec på resten av motor først, samt fueltype. selve toppen fløder bra opp mot 400+hk og sprekker "aldri" men ventiler og fjærer holder greit om du ser for deg t25 turbo og LH2.4 for eks. Husk også at det sjelden er nytt det du kjøper brukt ;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har en penta marin veiv (dvs 2,5 L slagvolum) stempel og råder har jeg ikke enda, vil bli lav komp ned mot 8:1. har en garrett GT35 med AR 62 turbin, "monster" alucooler med aggr. på 10x30x60 cm, 900 cc dyser. sylveggene er litt stygge på blokka jeg skal bruke så skal borre de et lite snik. antar at det er nok til å få motoren til å faktisk bikke 2500 cc (målte meg frem til at jeg for øyeblikket har et hårstrå under 2,5 liter) men å øke slagvolum er altså ikke primærmålet med boring, bare det å få sylveggene ordentlig fine. de er for medtatt til å bli i orden med honing. Jada, jeg vet jeg er pirkete men det er sånn jeg er :) det med bruktkjøp er jo veldig mye sant i, noe jeg håper litt på er å få tak i en topp som i bunn og grunn er fin, men som er litt skeiv eller har fått seg en stripe for jeg har plansliper på jobb så å plane den gjør jeg på no time. til innsprut og tenning er planen å bruke en Electromotive tec GT. Når alt dette er sagt, jeg kommer mest sannsynlig til å bytte ut turboen etter hvert, jeg bygger det grovt og solid rett og slett for at jeg skal slippe å bygge blokka på nytt når jeg en gang setter på større turbo. jeg har et håp om å komme opp på 400 hjulhester til å begynne med, så det o store spørsmål er: tåler toppen det uten å gjøre noe med den? hvis ikke, hva bør jeg gjøre, kan man anbefale noe bestemt motorverksted som kan gjøre eventuelle ting jeg selv ikke får til/har utstyr til? å skifte ventilfjærer feks kan jeg lett gjøre selv, men å skifte til andre slags ventiler eller generelt endre toppens "væremåte" tør jeg meg ikke på. gjør obs på at jeg ikke tenker å kjøre med originale kamaksler (er ikke dum). har sendt mail til KG trimning og bedt de anbefale meg kamaksler for mitt motoroppsett.

 

Detaljert nok nå? :P

Endret av Lucifer*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever toppen til KRB eller Vidar Strand. Den plansliper ei runde og freser ut til større ventiler, trengs ikke men øker registere og kjørbarheten betraktelig når du går såpass til verks. Så Bestiller du fjærer og ventiler samt noe aluretainere fra KG ell svenska bror og setter i selv. innsugsbiten kan du prøve deg på å porte selv om du har en billig dremel med forlengerslange. Lønner seg nok å betale noen ekstra kroner for stålpakning istedet for skjærkant. PS. send blokka til V.S som har i blokkfyller og syrevasker. så sender du den til kryon etterpå. da sliper du sprekk i sylinderveggane med tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi bremsa en B230 som er stroka til 2,5 liter med skikkelig bunndel, toppen er en standard 16V topp med orginale kammer å kammre, eneste som er gjort med toppen er strammere ventil fjærer. Orginalt B234 innsug & turbogrenrør, Sluttresultatet kom på hyggelige 445hk & 598Nm @ 1,6 bar ladetrykk på hjulene ... Bremsa på E85... Innsprøytninga er av typen Autronic SM4, og så snart jeg har papirene på min egen motor som har akkurat samme oppsett bare Vi-pec sprut så kan æ legge ut papirene, Kommer til uka da man er opptatt med rallycross hele helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok sikkert porte å pusse litt før å få den toppen til å rekke til 600hk på hjulan... Bremsa min i dag hos SHS Performance og henta ut 498 Nm & 366 Hk på veiva me bare 1,2 kg trykk før å spare clutchen, regner man om å trekker ifra ca 16% så hadde jeg 428Nm & 316Hk på hjulan, Hadde jeg ikke hatt ei Getrag kassa montert på så hadde jeg ikke kjørt langt etter bremsinga, reiv seg lett laus både på 2 og 3 giret... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår