Lucifer* Skrevet Juli 28, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2011 -Hvor mye tåler egentlig en 16v b234-topp? -dette flyter vel litt inn i forrige spm men hva kan man ta ut av en motor med nevnte topp uten å modifisere toppen (sett at alt annet er klargjort for skampryling fra før) -hvor kan jeg få gjort modifisering av toppen om nødvendig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigen Skrevet Juli 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2011 Dette blir litt for defust. kom med spec på resten av motor først, samt fueltype. selve toppen fløder bra opp mot 400+hk og sprekker "aldri" men ventiler og fjærer holder greit om du ser for deg t25 turbo og LH2.4 for eks. Husk også at det sjelden er nytt det du kjøper brukt ;) ;) ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lucifer* Skrevet Juli 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2011 (endret) Altså, jeg har en penta marin veiv (dvs 2,5 L slagvolum) stempel og råder har jeg ikke enda, vil bli lav komp ned mot 8:1. har en garrett GT35 med AR 62 turbin, "monster" alucooler med aggr. på 10x30x60 cm, 900 cc dyser. sylveggene er litt stygge på blokka jeg skal bruke så skal borre de et lite snik. antar at det er nok til å få motoren til å faktisk bikke 2500 cc (målte meg frem til at jeg for øyeblikket har et hårstrå under 2,5 liter) men å øke slagvolum er altså ikke primærmålet med boring, bare det å få sylveggene ordentlig fine. de er for medtatt til å bli i orden med honing. Jada, jeg vet jeg er pirkete men det er sånn jeg er :) det med bruktkjøp er jo veldig mye sant i, noe jeg håper litt på er å få tak i en topp som i bunn og grunn er fin, men som er litt skeiv eller har fått seg en stripe for jeg har plansliper på jobb så å plane den gjør jeg på no time. til innsprut og tenning er planen å bruke en Electromotive tec GT. Når alt dette er sagt, jeg kommer mest sannsynlig til å bytte ut turboen etter hvert, jeg bygger det grovt og solid rett og slett for at jeg skal slippe å bygge blokka på nytt når jeg en gang setter på større turbo. jeg har et håp om å komme opp på 400 hjulhester til å begynne med, så det o store spørsmål er: tåler toppen det uten å gjøre noe med den? hvis ikke, hva bør jeg gjøre, kan man anbefale noe bestemt motorverksted som kan gjøre eventuelle ting jeg selv ikke får til/har utstyr til? å skifte ventilfjærer feks kan jeg lett gjøre selv, men å skifte til andre slags ventiler eller generelt endre toppens "væremåte" tør jeg meg ikke på. gjør obs på at jeg ikke tenker å kjøre med originale kamaksler (er ikke dum). har sendt mail til KG trimning og bedt de anbefale meg kamaksler for mitt motoroppsett. Detaljert nok nå? :P Endret Juli 31, 2011 av Lucifer* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigen Skrevet Juli 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2011 Lever toppen til KRB eller Vidar Strand. Den plansliper ei runde og freser ut til større ventiler, trengs ikke men øker registere og kjørbarheten betraktelig når du går såpass til verks. Så Bestiller du fjærer og ventiler samt noe aluretainere fra KG ell svenska bror og setter i selv. innsugsbiten kan du prøve deg på å porte selv om du har en billig dremel med forlengerslange. Lønner seg nok å betale noen ekstra kroner for stålpakning istedet for skjærkant. PS. send blokka til V.S som har i blokkfyller og syrevasker. så sender du den til kryon etterpå. da sliper du sprekk i sylinderveggane med tia. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigen Skrevet Juli 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2011 kan hende sarpsborg motor er noe billigere om du vil ha ordentlig porting av toppen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lucifer* Skrevet Juli 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2011 takk for tipsene:) planing ordner jeg selv:) men hva mener du med stålpakning? og kryon? jeg her bygd noen motorer før, men det har for det meste vært puslespill av ferdige deler. dette er første gang jeg virkelig går for selvbygg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigen Skrevet August 2, 2011 Rapporter Share Skrevet August 2, 2011 Det er nice! kryon er en slaks kjøle\krympebehandling av stålet. så det tåler en god del mer. Stålpakning mellom blokka\toppen er grei måte og finne en komp du blir fornøyd med. er ikke alltid det er så gøy med lav komp når du har mange liter (2.6) og stor turbo som spooer seint Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lucifer* Skrevet August 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2011 tenkte kompresjon på litt under 8.5:1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigen Skrevet August 2, 2011 Rapporter Share Skrevet August 2, 2011 Derfor jeg mener stålpakning er best. blir du ikke fornøyd på bremsinga går det å fjerne\legge til for å høyne\senke komp litt.. kan fort funke bedre i det daglige \ øke respons Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lucifer* Skrevet August 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2011 okei. har fått anbefalt kobberpakning av ganske mange også... noen bestemt grunn til å bruke stål eller? en kobberpakning vil jo være litt mykere og dermed kunne tette litt bedre. metall er mitt fag så akkurat det har jeg litt greie på kan man si :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigen Skrevet August 6, 2011 Rapporter Share Skrevet August 6, 2011 nei kopper\stål må vel være ganske det samma (ikke prøvd kopper). Stål bare for å slippe planslipinga hver gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kohler83 Skrevet September 1, 2011 Rapporter Share Skrevet September 1, 2011 Vi bremsa en B230 som er stroka til 2,5 liter med skikkelig bunndel, toppen er en standard 16V topp med orginale kammer å kammre, eneste som er gjort med toppen er strammere ventil fjærer. Orginalt B234 innsug & turbogrenrør, Sluttresultatet kom på hyggelige 445hk & 598Nm @ 1,6 bar ladetrykk på hjulene ... Bremsa på E85... Innsprøytninga er av typen Autronic SM4, og så snart jeg har papirene på min egen motor som har akkurat samme oppsett bare Vi-pec sprut så kan æ legge ut papirene, Kommer til uka da man er opptatt med rallycross hele helga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mister-klæbu Skrevet September 2, 2011 Rapporter Share Skrevet September 2, 2011 en kompis hadde standard 16V toppen på sin 242 med 2.7l bremsa 446 hester og 666nm på hjula med 1.5 bar. skulle han ha mere mått vi skifte kammer... Siter Rød-sprit racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lucifer* Skrevet September 10, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 10, 2011 Det dere sier er at en B234 med strammere evt doble fjærer og andre kammer egentlig holder opp mot 600 hest? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kohler83 Skrevet September 12, 2011 Rapporter Share Skrevet September 12, 2011 Må nok sikkert porte å pusse litt før å få den toppen til å rekke til 600hk på hjulan... Bremsa min i dag hos SHS Performance og henta ut 498 Nm & 366 Hk på veiva me bare 1,2 kg trykk før å spare clutchen, regner man om å trekker ifra ca 16% så hadde jeg 428Nm & 316Hk på hjulan, Hadde jeg ikke hatt ei Getrag kassa montert på så hadde jeg ikke kjørt langt etter bremsinga, reiv seg lett laus både på 2 og 3 giret... =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg