Gå til innhold

Hvor stor motstand skal det være på pluggkabler? Forgasserbil med elektronisk tenning

Ranger emnet


Movikon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en gammel Fiat 131 Mirafiori som ikke går helt som den skal. I denne forbindelse lurer jeg på hvor stor motstand det egentlig skal være i tennplugg kablene. De som sitter der nå har rundt 130.000 ohm (130Kohm). Bilen har såkalte resistor plugger, NGK BPR6E.

 

Fant to brukte tennpluggkabler jeg satte på, disse har motstand på ca. 30.000ohm (30Kohm). Kan jeg bruke disse? Er det mer riktig/feil med 30Kohm enn 130Kohm? Skal det være noen forskjell på tennplugg kablene om bilen har resistor tennplugger eller ikke?

 

Alle kommentarer mottas med takk.

 

 

mvh Movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg trodde også at normale plugg kabler hadde opptil 30Kohm i motstand, overraskelsen var derfor stor da jeg oppdaget at flere av de gamle plugg kablene jeg hadde liggende også hadde 130Kohm i motstand.

 

Jeg lurer også på om det skal være forskjell i motstand på tennplugg kablene på biler med og uten resistor tennplugg? Tenker at det muligens kan være to standarder, én på 5-30Kohm og en på f.eks. 90-140Kohm??? Noen som kan av/bekrefte dette?

 

Såvidt jeg skjønner av http://ngkntk.co.uk/index.php/technical-centre/spark-plugs/ har NGK tennplugger med R (resistor plugg) i navnet en indre motstand for å forhindre radiostøy... noen som kan fortelle meg hva dette betyr for tennplugg kablene? dvs. skaper dette behov for mer eller mindre motstand i kablene?

 

Som dere skjønner er jeg ganske blank på området... takknemlig for alle svar og tar gjerne i mot en utgreiing av emnet tennplugger/tennplugg kabler.

 

 

mvh movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennplugger med innebygget motstand vil kunne redusere behovet for motstand i kablene.

 

I gamle dager var pluggkabler uten motstand. Det virket fint inntil man satte inn bilradio. Da måtte man sette på plugghetter og fordelerrotor med innebygget motstand (typisk 10 Kohm), og støydempingskondensator på fordeler og dynamo.

Moderne biler har innebygget nødvendig støydemping fra fabrikk da støy også vil kunne forstyrre innebygget elektronikk.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår