Gå til innhold

Får ikke ryggekamera til å virke.

Ranger emnet


L3rr1

Anbefalte innlegg

Har prøvd en tråd i teknisk forumet, men der er det ingen svar å få...

 

Har koblet opp et ebay ryggekamera, på en ettermontert 2DIN dvd spiller i min

2007 mod VW Touran.

har nå prøvd på 2 forskjellige spillere, med samme resultat.

 

Strømmen er tatt fra ryggelyset, jordet riktig å en enkel videokabel fram til spilleren...

 

Men det funker kun når bare tenningen er på. skrur jeg på motoren blir det bare flimmer, eller så funker det ikke i det heletatt.

 

 

Lurer på om det trengs et støyfilter, eller om det er CAN-BUS som lager trøbbel her?

 

her er en video av møkka: http://s282.photobucket.com/albums/kk262/L3rr1/?action=view&current=1e4e82c7.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har koblet opp et ebay ryggekamera

Ebay er en auksjonsside, de produserer ikke ryggekamera for salg... ;) at du har kjøpt den på ebay sier ikke noe mer om kameraet enn om du hadde kjøpt den hos Bilradiospesialisten eller av meg for den saks del.

 

Ville ikke trodd CanBus er problemet her; den velger jo inngangen når du legger inn revers, om enn bare med tenning på (ihvertfall muter radioen, selvom den ikke viser bildet). Det ser egentlig mest ut som et PAL/NTSC-problem, hvor du i en eller annen undermeny på spilleren må velge Auto når det gjelder video-system. Dog fungerer jo bildet når du er i tennings-modus... kameraet du kjøpte på ebay er et NTSC-kamera?

 

Har spilleren en separat CanBus-boks utenom kablene, eller går bilens originalkontakt rett inn i spilleren med en enkel overgang bare?

Har du gjort andre tilkoblinger til løse ledninger bak spilleren?

 

Tips A: Med motoren igang; trykk inn RST øverst til høyre på spilleren med en binders e.l. så spilleren får resatt seg med alle bilens systemer på, og gi sitrap tilbake her.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren er uorginal, men med vw kontakter bak som passer uten noen overganger. Det er også en canbus boks bak spilleren, men den har ingen innganger.

Ellers er alt av ledninger urørt bortsett fra kabler til en forsterker. Har ikke klipt noen ledninger.

 

Finner ikke noe om dette i instillingene på spilleren desverre. Ei heller i instruksjons boka.

 

Men skal se når jeg kommer hjem. Sitrap 1600 hours:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nada forskjell med restart =/ prøve å gjnnopdrette fabrikkinstillingene samtidlig.

 

det er NTSC-kamera ja.

 

Det er dette kameraet: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330551516364&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_5790wt_980

Endret av L3rr1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

%¤%...

 

Langskudd:

A) Prøvd å legge videokabelen anderledes?

B) Sone2 ("norske") DVD-filmer fungerer ok?

C) Du har prøvd å kjøre forover med bilen først, før du legger inn reversen? På videoen lar du reversen stå i mens du starter, kan hende den må i fri først før den registerer inngang (kanskje det er analog TV som kommer på ved motorstart... :tannløs:)

D) Du har satt BreakDetect, eller hva den nå het, på Off? Det er kanskje ingen valg for Pal/NTSC i SetUp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mange måter å legge kabelen på da? er kun en inngang for r-cam.

 

har ikke prøvd dvd enda. skal være sonefri.

 

Kameraet har vert i bruk i ei uke å ingen forskjell uansett hva jeg gjør;P

 

breakdetect er slått av, å det er (helt riktig) ikke instillinger for Pal/NTSC på spilleren :)

 

 

 

Finns det noe slag av støyfilter til vanlig videobabel?

evnt kan det være jordingen som er dårlig? er jordet i bagasjeluka.

 

 

 

Har lite lyst til å dra på bilradiospessialisten med dette da de tar seg godt betalt for å klø seg i huet;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mange måter å legge kabelen på da? er kun en inngang for r-cam.
Neida, jeg prøver bare å sirkle inn hvorfor det blir forskjell i bilde etter motorstart... om kabelen ligger såpass nærme en eller annen blackbox at den virker inn... som nevnt; langskudd. :P

 

Jording til kamera skulle ikke kunne innvirke så mye, det fungerer jo tross alt frem til du starter motoren, kabelen bør også egentlig være skjermet godt nok via RCA-kontakten fra spilleren OG kabelen ser tjukk nok ut til å være av god kvalitet, så...

 

Hvordan er det å bruke ryggekameraet på AV-inngangen isteden? Samme forskjeller med/uten motor igang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at kamera opererer på 12v eller noe mindre. Når du kun slår på tenning så får kamera 12v direkte fra batteriet. Når du starter bilen så begynner dynamoen å lade og leverer omkring 14.6v som gir kamera overspenning og forårsaker flimringen. Så det du trenger er ett relee som gir konstant 12v til kamera som du må koble strømkabelen igjennom.

 

Utover det så har jeg ett tips. Gå for originalt utstyr og ikke kjøp billige Hong Kong kopier som Zenec Dynavin, Canline osv. Du får hva du betaler for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd de andre av ingangene enda, men skal sette på et relé i dag å prøve. Håper det blir i orden snart:p

 

Vet at billigst ikke er best, men kan heller ikke trylle fram midler. Har mye på gang fortiden, så ryggekamera legger jeg ikke mye penger i, da jeg ikke egentlig trenger det. Bare litt kult å HA det:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Bil: 2007 touran, 1,9TDI, DSG  


Jeg har akkurat installert et kamera-kit. Skiltramme med kamera og speil med skjerm integrert. (Made in china, ukjent merke) Se bilder.


 


Valgte å føre kabelen fra skiltramma inn igjennom hullet for høyre skiltlys, måtte da lage et lite hakk i glasset på skiltlyset.


 


Videre førte jeg strømkabel og signalkabel til venstre og opp rundt bakluka slik at jeg endte opp der de andre kablene går fra bakluka og inn til bilen igjennom to gummistrømper. Det var ikke mulig å trekke de nye kablene gjennom denne strømpa(Siden mot bakluka var kun ei stor kobling), så jeg måtte punktere strømpa og trekke de inn i bilen igjennom hullet i strømpa, Kanskje ikke helt etter boka, men så ikke noen annen mulighet. Skal gå over etterpå med silikon.


 


Videre trakk jeg strømkabel og signalkabel frem i taktrekket til de tre oppbevaringsrommene i taket mellom førersetet og passasjersetet. Tok kabel til speil/skjerm ut rett over høyre side av speil i overgangen mellom taktrekket og oppbevaringsboksene.


 


12 V går venstre ryggelys og opp til strømkabelen som går i taktrekket. Jeg forsyner da både kamera og speil/skjerm med samme strøm fra ryggelys. 


 


Jeg sliter også med mye flimmer på skjermen når motor er i gang, bildet forsvinner helt av og til. (Bildet er OK når motor er stoppet).  Hva gjorde du for å fikse dette??? 


 


Også kom det alarm på lampefeil. Fikk du og det? I så fall hva gjorde du for å fikse det? 


 


Hilsen Joar


post-116610-0-32019000-1380887217_thumb.jpg

post-116610-0-64880000-1380887229_thumb.jpg

post-116610-0-78909200-1380887243_thumb.jpg

2007 VW Touran 1,9 TDI DSG

2002 Mercedes V200 CDI

2000 Nissan Micra 1,0 (Kona sin... :volvsmile )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår