SeVe|n|On Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 JEg kom med denne utalelsen på #bilforumet.net i sta. "SÅnn jeg har erfart det går biler med TURBO dårligere faktisk enn biler uten turbo med like mye HK" Så PANG, så haglet det med kritikkk!!! Men hva er det som er går best ? Siter wrrooommmm prrrrrrr wroooomm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Majestet Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by SeVe|n|On JEg kom med denne utalelsen på #bilforumet.net i sta. "SÅnn jeg har erfart det går biler med TURBO dårligere faktisk enn biler uten turbo med like mye HK" Så PANG, så haglet det med kritikkk!!! Men hva er det som er går best ? Det kan da umulig være noe fasitsvar på dette. Dette varierer vel etter type motor / bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schlasken Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 ikke begyn igjen da SeVe|n|On.. du dreit deg skikkelig ut i stad med det der 900nm ved 1rpm tullet ditt.. ikke drit deg ut enda mer.. just my 15$ :D Siter - '72 Datsun 240z rb26dett - '91 Skyline gts-t rb26dett x '84 Nissan Silvia s12 x '86 Nissan Bluebird Turbo x '89 Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeVe|n|On Skrevet September 23, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by Majestet Det kan da umulig være noe fasitsvar på dette. Dette varierer vel etter type motor / bil. Ja, du har rett der tror jeg, har jo mye med bil /understell osv... men tenker på sånn litt generelt her.. virket som alle på forumet tror at turbo biler gå så mye bedre enn en sugemotor med like mye HK. Siter wrrooommmm prrrrrrr wroooomm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 hehe.. faktisk så er jeg ganske enig med SeVe|n|On når det gjelder dette her.. Sitte å vente på turbotrykk mens den andre bare blir borte i skyene....:rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdafun Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Hei. Turbo eller ikke kan disk. Det er jo morro å ta ut effekten høyt oppe på rpm'en noen ganger. Men når man skal trimme en std. motor, er det jo kult at det sitter en vifte der, for da er det jo dødslett/-billig å trimme. Det som er helt sikkert er derimot følgende : Motor uten rotor er noe dritt ! "hva er en råde for noe?" mvh Siter Reciprocating engines are OUT ! http://www.mazdafun.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ottar Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Om bilane får utnytta effekten akkurat likt, med tanke på utveksling turtallsområde og slikt, går dei akkurat like bra. Effekt er effekt. 200hk er 200hk, hverken meir eller mindre. (ikkje kom med svenske lottohester og slik drittpreik nå) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 hvorfor i allverden har de turbo på motorer da, hvis det ikke er så mye forskjell på suge/ turbo motorer?? EN bil med turbo og en bil uten med like mye hk har stooooor forskjell i dreie moment! Og det er jo nm som bestemmer hvor sterk/ bunnsterk bilen er... Og det utsagnet om at man "venter" på turbotrykk.... det er en myte! Det var i gamle dager det, vi lever i 2002 og utviklingen har vært enorm på turbo siden den tid!! Dessuten kan man få ut mye mere hk ifra en motor med lite volum og turbo enn en motor med lite volum uten turbo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Majestet Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by ottar Om bilane får utnytta effekten akkurat likt, med tanke på utveksling turtallsområde og slikt, går dei akkurat like bra. Effekt er effekt. 200hk er 200hk, hverken meir eller mindre. (ikkje kom med svenske lottohester og slik drittpreik nå) Du kommer ikke vekk fra at en turbo har spoolup-tid, gjør du vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeVe|n|On Skrevet September 23, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by Schlasken ikke begyn igjen da SeVe|n|On.. du dreit deg skikkelig ut i stad med det der 900nm ved 1rpm tullet ditt.. ikke drit deg ut enda mer.. just my 15$ :D PLZ.. skrev det bare for å kverulere da det med 900 nm tullet!!! Dere er så brennsikre i deres meninger! Så dro jeg fram en motor med uten turbo som yta 500 hk, og da begynte dere å si at de kunne i samenlignes osv.. samme faen det vel.. er like mye HK! http://www.gmgoodwrench.com/crate_engine/global/ix_5252.htm Siter wrrooommmm prrrrrrr wroooomm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ottar Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Majestet: fullgasgiring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schlasken Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by SeVe|n|On virket som alle på forumet tror at turbo biler gå så mye bedre enn en sugemotor med like mye HK. nå får du rulle inn her altstå.. log fra irc: [13:50] <SeVe|n|On> En bil med turbo og 200 hk går dårligere enn en bil uten turbo og 200 HK [13:50] <raboc> det kan du vel ikke si. [13:50] <raboc> det kommer helt ann på. [13:50] <Schlasken> ikke nødvendigvis [13:56] <SeVe|n|On> Hvorfor kjører ikke formel1 biler med mindre motor og turbo da ? [13:56] <raboc> SeVe|n|On: fordi det ikke er lov med turbo. [13:56] <SeVe|n|On> hvoror har de valgt å kjøre større motor uten turbo = [13:56] <MrHappy-> de gjorde det før.. [13:56] <SeVe|n|On> raboc: Var lov med turbo før i formel 1 [13:56] <MrHappy-> 1300cc med turbo [13:56] <SeVe|n|On> men de gikk bort fra det [13:56] <raboc> SeVe|n|On: ja, før det ble forbudt. [14:01] <SeVe|n|On> Skal vedde på at en v8`er 5.5 l med 500 hk drar lett fra en turbo bil med 500 hk [14:01] <Keihin> SeVe|n|On: Det kommer helt an på motoren. [14:01] <SeVe|n|On> skal se etter en motor jeg fant igår her [14:01] <SeVe|n|On> den har 900nm hele veien fra 0 [14:01] <Schlasken> øøhh.. [14:01] <Schlasken> sikker? [14:01] <SeVe|n|On> 2s ec [14:02] <SeVe|n|On> har en url her [14:02] <Schlasken> har den 900nm på 1 rpm [14:02] <Schlasken> ? [14:02] <Keihin> Starteren har vel 900nm da ? =) [14:02] <SeVe|n|On> jepp ikke ta alt denne mannen sier som god fisk.. Siter - '72 Datsun 240z rb26dett - '91 Skyline gts-t rb26dett x '84 Nissan Silvia s12 x '86 Nissan Bluebird Turbo x '89 Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Majestet Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by ottar Majestet: fullgasgiring Glad du ikke har fått prøve min gamle bil :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by MrHappy Og det utsagnet om at man "venter" på turbotrykk.... det er en myte! Det var i gamle dager det, vi lever i 2002 og utviklingen har vært enorm på turbo siden den tid!! Ja utviklingen har vært enorm. Men har kjørt nye biler med turbo og jeg.. og ja....jeg må veeeeeente på turbotrykket.... Nå snakker jeg en vanlig bil da.. ikke en bil med 400hk og turbotrykk som starter på 1000rpm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet September 23, 2002 Rapporter Share Skrevet September 23, 2002 Originally posted by SeVe|n|On JEg kom med denne utalelsen på #bilforumet.net i sta. "SÅnn jeg har erfart det går biler med TURBO dårligere faktisk enn biler uten turbo med like mye HK" Så PANG, så haglet det med kritikkk!!! Men hva er det som er går best ? Nm og effektkurve er også et "must" og ha med hvis du skal snakke om "hva som går best". Har bilen identisk effektkurve, som blir den riktige målestokken her, vil de også yte identiske resultater. Uansett turbo eller ikke. Du kan ikke bare regne med HK..... Men derimot : Sånn på vanlige bilmotorer har turbomotorene en tendens til å bruke mindre bensin (ved normal kjøring) enn en sugemotor med samme effekt. Dette har nok en sammenheng med at moderne Turbomotore er vel mer effektive per l/bensin. Så skal du snakke om "hva som går best" blir det utfra hvilket drivstoffforbruk du må måle kanskje ? Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.