Gå til innhold

Vanskelig å få godkjent denne?

Ranger emnet


LordBeia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt fersk, så håper folk viser litt hensyn når jeg lirer av meg endel spørsmål nå ang. en 245. Jeg er ikke eier av bilen, men vurderer STERKT å gå til innkjøp av den.

Den må på visning, da det er blitt gjort litt med den og det er noen år siden den hadde skilt.

 

83 modell, b230fk motor, 16t turbo, progressiv bensinregulator, LH2,4 sprut m/goldbox, tenning og bensinchip. I tillegg må fjæringer byttes, da den er senket.

 

Den skulle vel ha rundt 260-280hk, med m46 kassa. Så mine spørsmål er;

Er det mulig å få denne på skilt? Isåfall, er det mye jeg må gjøre?

Hvor mye tåler kassa?

Tåler clutchen denne kraften, eller bør den også byttes? Hva anbefales isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å snakke med volvo og få godkjennings papirer fra de. Du må gjøre det etter dems papirer. Så må du vise bilen hos BT. Så tut og kjør.

Om du ikke finner en EU kontroll freak som gjør det litt under boret for deg. Så slipper du alt det maset.

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det høres jo overkommelig ut, men når det kommer BT så hører jeg så mangt men det er jo lov å håpe da... ;)

Men ang. clutch og kasse; Tåler originalclutch og m46-kassa, la oss si, 300hk? Eller bør jeg evt investere i ny kasse og clutch med det samme? Og bremsene bør vel byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M46 kassa tåler desverre ikke noen ting. Aner ikke hvor mange slike kasser jeg har kastet på dynga siden jeg fikk meg datasprut.

Orginal volvo clutch tåler ca 250hk. Men over det begynner den nok å slite.

Har ca 250hk i min. og den slipper litt når jeg skal ut på motorveien med litt ekstra pådrag. Så er nok lurt å bytte til noe bedre.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt M45 (om du vil spare litt penger) evt koste på deg en M90 kasse og senke skuldrene dine for å tenke på at kassa vil ryke med det første :)

 

Jeg har ikke skannet inn mine godkjenningspapirer ennå. Men der står i alle fall alt som må til for å få bilen godkjent hos BT fra volvo sin side.

 

Slik jeg måtte gjøre det var å:

 

Reise til volvo.

Få papirer.

Bygge bilen etter dems spesifikasjoner.

Reise tilbake til volvo.

Ta bilen med hjem igjen. For å så forbedre det dem ikke var fornøyd med.

Ta bilen tilbake til volvo. Få stempel av volvo at dette er riktig bygd.

Reise til BT og viste papirer og betale en liten slant med penger for at de skal se på den. (Husk å RING for å bestille time)

De endret vognkortet mitt og jeg fikk kjøre LOVLIG ut derifra.

 

Først når jeg kom hjem satt jeg på alt det jeg hadde tatt av og skrudde opp trykket.

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no problem :) Derfor vi er på et forum ;)

 

Var FORD!? frelst en gang i tia. Men etter jeg FIKK min første volvo. Har jeg aldri hatt noe annet.

Har hatt en 8-9 volvo'er på 5 år :) Har heldigvis 2 igjen.

 

Håper du får til en skikkelig tråd når og om du får den volvo'en ;)

Blir spennende å se i så fall.

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også hvis bilen har orginalt (f.eks B21motor) Kan du også få endret CCM på vognkortet. Fra 21xx-2316

Da kan du også lovlig øke 300CCM utover det orginale.

 

(Min var bare godkjent med 2,0L men endret det til 2316. Så da kan jeg automatisk få 2516CCM uten at de kan si no ;)

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som er så bra med forum. Men jeg tar ingenting for gitt, så jeg er takknemlig jeg. :)

hahaha, har hatt en Ford RS Turbo en gang jeg og... Jeg solgte den etter 3 uker. Tror jeg skrudde etter hver eneste tur med denne bilen. Gikk sabla godt,(240hk) men var like holdbar som en is i solsteik.

 

Jeg håper at jeg får tak i Volvo`n. Ikke alt for mange 245er igjen, og hadde vært kult med en flott veteran, med mye punch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Hadde Ford Escort XR3i cab (83mod med RS turbo styling) :P Var vel noe av det samme. Hadde 10 min kjøretur til skolen og på den tia løsnet dekket opp til fler ganger i året. (Selv om jeg byttet forstilling fler ganger) 120hk.

 

Er jo to år igjen til den er veteran men :) Min ble veteran i år :) Deilig med 400kr i årsavgift :P og super billig forsikring.

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår