licylia Skrevet Juni 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 Har en Audi a4 1,8tq 98mod som faen ikke går fremover. Bilen starter ,men går ikke frem. Bilen kveles. Kom ut av verksted igår (var inne for å få skiftet bærearmer,drivmansjetter osv) og ikke lenge etterpå begynte oljelampen å lyse. Sjekket oljen (som forøvrig ble skiftet på verksted og),den var ok,og det var alt annet av væske også. Var ute å kjørte før idag,å plutselig kunne jeg kjøre gassen i bånn,og ingenting skjedde. Måtte gire for at bilen skulle gå fremover. Så "kveles" motoren utfor butikken når den går på tomgang,å nå går den ikke frem i det heletatt. Bilen starter som sagt,men vil ikke rigge på dekkene sine. Hva skjer??? :(( Er heeeelt grønn på bil,og skal prøve å svare så godt jeg kan viss dere spør om noe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahny Skrevet Juni 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 Trur du skal ta kontakt med verkstedet du brukte. Her kan dem ha glemt noe, evt. kommet bort i noe greier. Når motorn starter, starter den lett? Kan du holde motorn i gang, ved å gi gass? Kommer det noe ut eksosen? Siter 13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
licylia Skrevet Juni 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 Ja bilen spyr sort eksos. Er så oppgitt av den bilen,brukt over 50 k siden oktober... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahny Skrevet Juni 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 Åjdå...! Er det montert en åpen dumpventil?? Biln chippet? Siter 13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
licylia Skrevet Juni 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 Ja bilen er chippet men har bare 190 hk,og har en resirkuleringsventil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahny Skrevet Juni 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 Ja ok, hvis du har en resirk-ventil, så burde det ikke være det. Du har ikke noen i nærheten som har en VAGCOM? Noen som er VW Audi klubb medlemmer, f.eks..? Sjekk kjølevanntempsensor. Er denne defekt, så vil motorn drukne i bensin. Du har jo sort eksos, dvs at du har en meget fet blanding luft/bensin. Altså, motorn får for mye bensin, enn normalt. Annen ting kan være Lambdasensorn... Siter 13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
licylia Skrevet Juni 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 hoho er jente her,og kjenner pent lite til det miljøet... :O :)) Hva er en vagcom? Hvor ligger kjølevanntempsensor? Får bare dra på meg hanskene og lete :D Ja trodde det skulle være ufarlig med en resirk og ikke dump på bilen... Viss det har noe betydning så ble turboen skiftet igjen i mars,og på tirsdag som var hadde bilen full sjekk... Så håper og tror at de har knøvlet med noe under panseret.. Bilen fikk også nytt komplett eksosanlegg for en måned siden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahny Skrevet Juni 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 Hehe, oki. VAGCOM er en diagnose-apparat for Audi og VW biler. Leser evt. feilkoder, som hjernen evt. har fått av de miljoner sensorer en 1.8t motor har. ;) Moderne VAG-motorer tåler IKKE dumpventiler som blåser ut lufta rett ut i lufta... :) De MÅ ha resirkulerende ventiler!! Ja ok, nå snakker jeg i flertall, men en 1.8t motor har altså kun 1 stk. resirk-ventil. ;) Altså... ALLTID gå bakover, når man har fiklet på bilen. Dvs, begynn å sjekk det som var sist gjort med bilen. Så jobber man videre bakover. Du sier det siste du gjorde var å hente bilen ut av verkstedet. Og det var i går..? Ergo, levere bilen tilbake til det samme verkstedet og si du har fått problemer med bilen etter besøket i går. ;) Siter 13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
licylia Skrevet Juni 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 Skal ringe de i morgen tidlig :) Tusen takk for hjelpen!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahny Skrevet Juni 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2011 Jeg fant denne tråden her. Og der går det på vacuumlekkasje (altså, en luftslange som antakelig har fått hull/rfit/flenge i seg) og tennplugger. http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/276164-audi-a4-1-8t-ambition-limo-2000-startproblemer-og-fusking-over-lengre-periode.html Når man chip'er en bensinmotor, så sies det at man bør fylle 98 oktan blyfri bensin, istedetfor 95 oktan blyfri. Dette for å unngår tenningsbank, som over tid vil slite ut motoren. Det som også sies, dog meget stille (har ikke tenkt på det sjøl heller), er at man også bør bytte til 1 grad kaldere plugger. Kanskje 2 grader kaldere, hvis man har trimmet litt mer (altså steg 2 trim). Håper du finner ut av dette. Frustrerende å bli så plaget med bilen, at den bare står. Det artigste er jo å kjøre bilen, ikke skru på den. ;) Siter 13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
licylia Skrevet Juli 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2011 Hei igjen! Ringte verkstedet,men de hadde sefølgelig ikke tid til å ta inn bilen.Hadde ikke så veeeldig lyst til å begynne å krangle med de igjen,da jeg har hatt mine grumme omganger med de... Ikke blir det lett å ha to små barn uten bil til etter helga. Men skal få skiftet tennpluggene (hvilken grad bør jeg gå for da?) og hvor finner man den slangen som kan være løs/ødelagt?? Mener jeg bare har steg 1 på trimmen,da jeg ikke hadde lyst til å måtte skifte en haug andre ting for å kompansere noe større. De på verkstedet mente at bilen kunne dra falskluft,å da syns jeg virkelig at de kunne tatt seg 10 min å sett på bilen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahny Skrevet Juli 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2011 (endret) Heisann igjen! Jada, typisk "små-plass-sjapper" - elendig kundebehandling (les: fraskriver ansvar). Dem kunne da ha tatt inn bilen å titta rundt i områdene der dem har skrudd, for å se om de har forårsaket feilen. Jaja... Leste en annen plass at "NGK-BKR7E copper plug" anbefales, på chip'ede 1.8t'er. De skal vel finnes på de fleste bensinstasjoner. Evt. kan Mekonomen, Bilxtra, Biltema også ha slike på lager. ;) Leser også at, bl.a., "boost-leak" kan forårsake at motor går fet (altså for mye bensin i blandingen). Dvs, at man har en lekkasje på trykksiden (altså en slange etter turboen). - Kjenn på slanger (helst kald motor så man slipper å brenne seg) mellom turboen og innsuget. Klem, vri, føl med fingertuppene etter rift/hull. Burde være grei størrelse på riften, med de problemene som du har (hvis det er det som er galt da). Og jada, du blir svart på hendern. ;) Og så kommer forslag med å sjekke luftmengdemåleren, lambdasensoren og tempsensoren (som jeg nevnte i går). "Boost-leak" går igjen som "symptom: bilen dør under kjøring". Så sjekk disse turboslangene (sjekk like godt vacuum- og trykkslangene, først som sist) i motorrommet på bilen din. Fant guide på hvordan bytte tempsensorn: http://www.a4mods.com/index.php?page=webcontent/pages/ECTsensor.html OBS!!! Du skal få tak i den nye tempsensorn, som er grønn!! Ikke svart som den gamle og som var orginalt på din bil (fra 2002 og eldre). Fom 2003 byttet VW/Audi til en grønn sensor. Disse skal visstnok også være mer holdbare... Hehe, fant jaggu en guide på å finne trykk-lekkasjer: http://www.a4mods.com/index.php?page=webcontent/pages/boostleak.html&category=5 Litt mer avanserte greier, men du ser på siste bildet hvordan en flenge/rift kan se ut. Så er det bare å kjenne etter. ;) Annet triks er å spraye startgass på slangene, mens motorn går på tomgang. Er det hull noen plass - så skal motorn reagere ved å øke turtallet litt, når du sprayer med startgass. I så fall, er det bare å bestille ny slange. Endret Juli 1, 2011 av Jahny Siter 13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v70 R Skrevet Juli 5, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2011 sjekk lmm/luftmengde måleren som nevnt,prøv og dra utav kontakten til den mens den går.Bilen ska da gå betydlig mye bedre viss den er deffekt.Ang kjølevannstemp sensoren din, viser den normal temp inni i bilen,når bilen er blitt varm? Siter -01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet Juli 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2011 Ta en diagnose, kan være behjelpelig med og sette deg i kontakt med medlemmer i vwaudi klubb medlemmer i mo området :) Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.