Gå til innhold

bil lakkerer lønn?!

Ranger emnet


ThomasEK

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal tilbake på skole benken nå til høsten, måle da var å bli bil lakkerer. JEG har hørt at det er stor etterspørsel på bil lakkerer, mens andre plasser hører jeg at det er dårlig lønn og ikke muligheter for jobb som lakkerer.

 

Noen som faktisk er lakkerer i Østfold og omegn som kan uttale seg om dette? Burde jeg tatt satse på noe annet innen bil istedenfor?

 

Timelønn som lærling og timelønn etter fagbrev?

 

Håper på noen seriøse svar, jeg har et år til å bestemme meg på. Siden jeg skal begynne på VG1 T.I.P til høsten.(droppa skolen for 3år siden) Så greit å vite at jeg ikke "Kaster" vekk 2 år på skolen bare for å få dritt betalt å ikke jobb....

 

mvh. Thomas

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilakkerer er nok ikke den best betalte jobben, men du skal jo trives med det du gjør og da..

Billakerer er en spennende jobb, blir jo litt til hva du gjør utav det selv, men er du interisert i bil og bilprosjekter kan du jo gjøre mye spennende med egne prosjekter selv. få seg jobb tror jeg nok ikke er noe problem, ser da stadig at det søkes etter Billakkerer rundtom.

 

Har selv Jobbet som Billakkerer, og trivdes veldig godt, jeg sluttet til fordel for bedre betalt jobb, men jobber fremdeles deltid på lakkverksted.

2004 Bmw 330d M-Tech

1998 Audi A4 1,9tdi

1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

2003 mod passat 1.9 Tdi Highline

1992 Golf 3 vr6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Takker for svar :) Hvilken lønn lå du på? sånn ca timelønn...

 

Har veldig lyst å prøve ihvertfall, syns det ser spennende ut og har lyst å lære meg måten de gjør det på.

 

Har jobbet en stund nå som lakkrenser/bilklargjører, der jobben var for det meste å lakkrense biler. Da lærte jeg meg mye om å se forskjeller på lakk, måle dybde og ulike behandlinger osv. Men vil nå ta skole så jeg kan få noe utdanning :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger ikke å bli bilakkerer pga penga :-D Lønnen får du i form av løsemiddelskade, lungeproblemer og mye ubetalt overtid :)

 

Det er lite sansynlig at du får lakkere selv om du har fagbrev, tipper rundt 4 av 5 lakkerere bare står å koser seg i slipestøv og ser frem til maskering før de går på og sliper neste bil. Er du heldig å får stå og sprøyte så blir du fort ganske ensom, du rekker skjeldent å spise lunsj med andre ansatte, og står og jobber gratis utover kveldene hvis du gjør noen tabber (feks plutselig må på do under en sprøyte jobb, stikker du av må du kjøre tørk, slipe ned og begynne på nytt - erfaren billakkerer har alltid en ekstra bokser på jobb). Lørdagene går med til å rydde i blanderom, vaske ned, slime, og bytte filter i sprøytekabin. Mener jeg leste at snittlønnen for en billakkerer ligger på 330.000. (men som "slipe-gutt", så ligger du nok noe under snittet, du må også konkurere med litauere/polakker som har en steinhard arbeidsmoral).

 

Men det er en veldig givende jobb, hvis du har interessen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er stor forskjell fra arbeidsplass til arbeidplass :) Men at bare 4-5 lakkerer aldri får lakke hørtes jo ikke akkurat lovende ut... Har lyst å lakke :)

 

Lønna er greit nok ikke den beste... Men holder jo.. Også er det vel noen "Frynsegoder" du får på jobben? Med tanke på at lakkering er noe av det dyeste du kan gjør med en bil :P

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare prøve :) Ser jo fort hvis det ikke passer... Et fagbrev kan jo brukes i andre jobb sammenheng og, hvis jeg finner ut senere at jeg ikke passer som bil lakkerer... Og ja, er interessert i lakk :) Stor kose meg når eg lakkrense biler å shine de opp (liker ikke innvendig jobber :P)

 

Kan ikke akkurat se på *vinterbil prosjektet* for det viser jo ikke hva jeg kan gjøre.. :) Er mer en bruks/arbeidsbil som blir pynta litt på :P hehe..

 

Men vi prøver også ser me.. Har jo fortsatt et år å bestemme meg helt :)

 

Hvis noen andre har noen innspill så bare kom me det :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er noen merkelige og dårlige arbeidsbetingelser der du jobber, når du må ta ubetalt overtid, og noe merkeligt at du må kjøre tørk og begynne på nytt igjen om du plutselig må på do når du har en sprøytejobb, er jo null problem å gå ifra basen midt i et strøk, eller ta et dobesøk mellom strøk på andre produkter, du må jo også ha en temmelig høy fastlønn om du må ta opp igjen feil og slikt på egen rekning også, så lenge det ikke er noe som skjer hele tiden da, da kan jeg forstå at sjefen sier at du må fikse det for egen rekning.

 

 

Du velger ikke å bli bilakkerer pga penga :-D Lønnen får du i form av løsemiddelskade, lungeproblemer og mye ubetalt overtid :)

 

Det er lite sansynlig at du får lakkere selv om du har fagbrev, tipper rundt 4 av 5 lakkerere bare står å koser seg i slipestøv og ser frem til maskering før de går på og sliper neste bil. Er du heldig å får stå og sprøyte så blir du fort ganske ensom, du rekker skjeldent å spise lunsj med andre ansatte, og står og jobber gratis utover kveldene hvis du gjør noen tabber (feks plutselig må på do under en sprøyte jobb, stikker du av må du kjøre tørk, slipe ned og begynne på nytt - erfaren billakkerer har alltid en ekstra bokser på jobb). Lørdagene går med til å rydde i blanderom, vaske ned, slime, og bytte filter i sprøytekabin. Mener jeg leste at snittlønnen for en billakkerer ligger på 330.000. (men som "slipe-gutt", så ligger du nok noe under snittet, du må også konkurere med litauere/polakker som har en steinhard arbeidsmoral).

 

Men det er en veldig givende jobb, hvis du har interessen! :)

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn som lakkerer varier nokså mye, fra plass til plass, og om det er i utkantstrøk eller om det er midt i sentrum, spiller også stor rolle hvor i landet du skal jobbe som lakkerer, noen landsdeler, byer etc har vesentlig høyere lønn enn andre plasser, noen har også bonus ordninger, og der finnes både gode og dårlige bonus ordninger rundt omkring, frynsegoder varierer også mye på hvor du jobber, noen har frynsegoder, mens andre har ingen frynsegoder i det hele tatt

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er noen merkelige og dårlige arbeidsbetingelser der du jobber, når du må ta ubetalt overtid, og noe merkeligt at du må kjøre tørk og begynne på nytt igjen om du plutselig må på do når du har en sprøytejobb, er jo null problem å gå ifra basen midt i et strøk, eller ta et dobesøk mellom strøk på andre produkter, du må jo også ha en temmelig høy fastlønn om du må ta opp igjen feil og slikt på egen rekning også, så lenge det ikke er noe som skjer hele tiden da, da kan jeg forstå at sjefen sier at du må fikse det for egen rekning.

 

Var litt overdrevet det med dobesøk under sprøytejobben :) Men når du blåser du lakk på hel bil så er det ikke veldig helldig å forlate boksen før du er ferdig, er det bare base du sprøyter så kan du forlate boksen når som helst veldig lenge, uten at det er noe problem. Når jeg har sprøytet biler, har jeg hatt 15% av lakktiden + start-tid da har jeg hatt ansvaret for å handle inn lakk, samt vedlikehold av boksen. Jeg har da også polert støv. tatt opp igjen uhell mens jeg kjører tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får vi 50% etter endt arbeidstid.

Den som er ledig eller har tid klargjør biler,vi hjelper hverandre hvis det er noe som haster,og er det vedlikehold,så hjelper alle til når vi har tid til det!

 

Lønn kommer etter innsats!

Viser man ineteresse for det man driver med og vil opp og frem,så kommer lønnen deretter!

Jeg har gått fra og være en helt uerfaren klargjører til og bli formann....Dette har tatt 8 år,men det har vært verdt det både lønnsmessig og bonusmessig.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår