Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
Eplefox

Turbo installasjon!

Rate this question

Question

Tenker å installere turbo i "gammlo"

Har en taunus 17m p5 "super". 66 mod. Fikk den av fatten'n. Det står 2,8 Ford Cologne V6 forgassermotor fra en Granada i den, drar godt ;)

Siden dette er V6'er, vurderer jeg twin turbo, draw thrugh installasjon, med 1 forgasser.

Noe tips om dette? det blir jo lang vandring fra forgasseren til sylinderen, så vet ikke om responsen blir like hissig som en gamling på 3 hjulsykkel.

Kunne jo og gått for 2 forgassere da, men det gjør det vanskeligere. lettest med 1 forgasser oppå motoren som deles til begge turboene.

menmen, what to do? Kanskje kompressormating? (:

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Turbo på en så gammel er risikosport. Antagelig er kompresjonen for høy til at du får nytte av turbo eller at motoren får tenningsbank og blir ødelagt eller det kan være andre ting som gir seg. Kjenner du noen som kan turbofaget så får du nok hjelp, men likevel må du også ha god peiling på fordmotoren og forsterke de svake punktene. I tillegg: tenk på bensinforbruket med forgasserturbo. det kommer til å ligne på forbruket til en V8er. Dersom du skal installere elektronisk tenning og sprut blir det en helt annen jobb som nok krever endring på motorblokk/topp.

Dersom jeg var i din situasjon ville jeg beholdt motoren, men heller trimma den lett med kamaksel, polering av innsug, evt bytte grenrør.

• 0

Tusen takk for svar! :D

Planen er da og beholde motoren uten for store modifikasjoner.

Hvor mye kan jeg hente av å kjøpe større forgasser da? eventuelt fler?

Forgasseren ser relativt liten ut, så virker ulogisk at den klarer å fylle 2,8 liter for hver omdreining.