Cortex Skrevet Juni 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2011 (endret) Jeg har nettopp kjøpt en VW Passat 2009 modell - 2.0 TDI bruktbil ifra forhandler. Så ser jeg at bilen ikke har hatt service siden den var ny i juli 2009. Det betyr at den ikke har fått skiftet olje heller. Den bruker LongLife olje, som skal holde lenger. Selgeren påstod iherdig at dette ikke hadde noen betydning, og de skal ta service på bilen nå. Bilen har nesten kjørt 40.000 km. Så vidt jeg kan se er det 30.000 som er grensen for LongLife olje. Hvor engstelig skal jeg være for dette kjøpet? (Ellers virker bilen strøken og fin) Endret Juni 16, 2011 av Cortex Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2011 Med andre ord en motoren kjørt på samme oljen helt siden den var ny. Jeg hadde ikke kjøpt den bilen, men det er nå min mening. Når det gjelder longlife-olje så har denne, allerede som ny, dårligere egenskaper enn en god gammel mineralolje (også dette er min mening). En fordel er at det er en dieselmotor, disse har mye strengere krav til oljen enn det er på en bensinmotor. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Juni 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2011 Jeg ville ikke kjøpt den bilen. Når du overkjører serviceintervallet mister du garantien på motoren for feil som kan relateres til dårlig olje. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juni 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2011 Det skal også nevnes at 30000km er ALTFOR langt på et oljeskift, selv om bilprodusentene sier noe annet. Greit så lenge du har garanti, og et helvete etterpå. Årlig oljeskift/10000km(det som kommer først) er bra. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2011 Det skal også nevnes at 30000km er ALTFOR langt på et oljeskift, selv om bilprodusentene sier noe annet. Greit så lenge du har garanti, og et helvete etterpå. Årlig oljeskift/10000km(det som kommer først) er bra. Kunne ikke vært mer enig :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
senjaGTI Skrevet Juni 17, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2011 Kunne ikke vært mer enig :) kunne ikke vært mere uenig jeg da, så rent som motorene går nå, spesiellt vw, så er det inga vits å bryte intervallen med å ta oljeskift tidligere, er bar tull å bryte intervallservicen, ødelegger hele servicehistorikken med å ta oljeskift nå å da, vil gjerne ha en veldig go forklaring på hvorfor dere mener nye biler med commonrail motorer må ta oljeservice hvert år/10000km? dere henger jo tilbake i 80tallet, da var det greit å ta hvert år 10000km :) Siter 2004 Audi A4 1.8t | 1986 VW Golf GTI 8v | [x] 2001 VW Golf 1.6 16v (showbil med airrides)|[x] 1969 Ford Escort MK1|[x] 1986 VW Golf 1.8|[x] 1987 Ford Scorpio 2.8i|[x] Ford sierra 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2011 Det er ingen som har nevnt å bryte intervallen, men å skifte hyppigere enn hver 30.000 km (som f.eks. min. hver 15.000 km). Skiftintervall på 30.000 km har ikke kommet fordi LL-oljen har suverene smøreegenskaper i forhold til andre oljetyper, heller tvert imot. Den har heller ikke kommet fordi motoren har et bedre liv med sjelden oljeskift, men for å behage kundemassen (les bileierne), som følgelig ikke trenger besøke verkstedet like ofte som før. Og ja, du har din mening, jeg har min, og slik kan det fortsette å være! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henne Skrevet Juni 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2011 Om eieren ikke har vært glad nok i bilen til å spandere et oljeskift, ville jeg ikke gått ut i fra at resten av behandlingen heller har vært optimal. Og det er ikke kun hva slags type olje bilen bruker, men også kjøremønsteret som har noe å si for hvor ofte man bør skifte olje. Ville aldri kjøpt en bil som hadde fått så lite kjærlighet og omtanke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Juni 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2011 Jeg hadde en 2,0TDI fra 2004. Tror den brukte noen liter olje mellom hver service, så det var en viss utskiftning av oljen mellom servicene. Men enig med de andre her inne: 30.000km er alt for langt mellom oljeskift. Så en bil som har gått nesten 40" uten oljeskift ville jeg vært skeptisk til. Spesielt når det er en nesten ny bil, for da har du langt mer å tape ved et motorras som ikke dekkes av garanti/reklamasjon. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.