Gå til innhold

NAF vil gi deg mer motor for pengene - HK-avgiften har vært en misunnelsesavgift.

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest reglene for dette forumet, men det regner med du har siden du har tittelen "Moderator". Hva sier reglene om slike off-topic innlegg som ditt eget?

 

Det er vel ofte sånn at kvadratrota av toleransen er omvendt proposjonal med andelen useriøse tråder og innlegg opphøyd i kvadraten av mora nisse, mora rente og rentes rente (for å si det på Skody-måten). ;)

Endret av henne
ehm, ble det rett? :p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser masse nye og dyre biler på veien, så avgiftsnivået kan ikke være noe problem for folk flest. Og om en bil har 163 eller 180 hester merker man fint lite til i norske fartsgrenser.

 

Billigere biler hadde garantert gitt mer kø, så det er enda en grunn til å holde avgiftsnivået oppe.

 

Bra du vet hvor mye nordmenn skylder borti lån da. Skulle renten å opp noen prosent så sliter en del mennesker.

 

Ca. 90% av alle X5(DYR BIL) f.eks er leaset.

 

De bilene du har sett på veien er ikke eid av menneskene som kjører dem, men av banken.

 

Norge har dessuten Europas eldste bilpark. Generalisere ut ifra egen erfaring er noe av det værst du kan gjøre. Fordi du har sett mange nye biler, betyr det ikke at nye biler er flertallet, eller en stor andel whatsoever.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker av egen erfaring. Se selv når du er ute og kjører bil. Du kommer til å se flere biler til over en halv million enn biler fra åttitallet. Det forteller kanskjer ikke deg noen ting, men jeg tolker det som at avgiftsnivået ikke hindrer folk flest i å kjøpe nye biler. For ikke lenge siden leste jeg en nyhet om at nybilsalget i fjor overgikk selveste jappetiden, så jeg skjønner ærlig talt ikke hva du mener. I tillegg kommer bruktimporten av (typisk) dyrere biler fra utlandet.

 

Om bilen er finansiert med egenkapital, leasing eller lån spiller i denne sammenhengen ingen rolle. Kapitalkostnaden blir tilnærmet den samme uansett.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker av egen erfaring. Se selv når du er ute og kjører bil. Du kommer til å se flere biler til over en halv million enn biler fra åttitallet. Det forteller kanskjer ikke deg noen ting, men jeg tolker det som at avgiftsnivået ikke hindrer folk flest i å kjøpe nye biler. For ikke lenge siden leste jeg en nyhet om at nybilsalget i fjor overgikk selveste jappetiden, så jeg skjønner ærlig talt ikke hva du mener. I tillegg kommer bruktimporten av (typisk) dyrere biler fra utlandet.

 

.

At man ser flere biler til over en halv mill enn biler fra 80 tallet er vel ikke veldig relevant i denne saken. Biler varer ikke evig. 80 tallet er i beste fall 22 år siden.Faktum er at Norge er helt i "toppen" når det gjelder bilens levealder. Det sier mer enn litt synsing ute på veien.

Og som alltid er statistikk farlig når den blir brukt på feil måte.

I toppåret 1986 ble det levert 167.352 nye biler i Norge, og vi var da ca 4.3 millioner mennesker

I 2010 ble det solgt 127.754 biler til en befolkning på ca 4.9 mill.

Altså ble det solgt 40000 flere biler til en befolkning som var en halv million mindre...

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ha med saken å gjøre at kvaliteten på biler stadig blir bedre, og at det har senket behovet for å kjøpe nye biler. Biler som ble vraket i 1986 gjennomsnittlig var produsert ca 1970. Det er rimelig å anta at 15 år nyere biler har bedre driftssikkerhet.

 

Og du som er en racer på statistikk: Hvor mange biler ble bruktimportert i fjor?

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ha med saken å gjøre at kvaliteten på biler stadig blir bedre, og at det har senket behovet for å kjøpe nye biler. Biler som ble vraket i 1986 gjennomsnittlig var produsert ca 1970. Det er rimelig å anta at 15 år nyere biler har bedre driftssikkerhet.

 

Og du som er en racer på statistikk: Hvor mange biler ble bruktimportert i fjor?

Det var du som sa at bilsalget var høyt, ikke jeg...

 

Angående bruktimporten så var det ca 29000, og samtidig står det 66000 biler tilsalgs på Finn.no... Noe mer du lurte på?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som sa at bilsalget var høyt, ikke jeg...

 

Angående bruktimporten så var det ca 29000, og samtidig står det 66000 biler tilsalgs på Finn.no... Noe mer du lurte på?

 

Nei, ikke for øyeblikket (dere kan godt gi meg en Liker også).

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker av egen erfaring. Se selv når du er ute og kjører bil. Du kommer til å se flere biler til over en halv million enn biler fra åttitallet. Det forteller kanskjer ikke deg noen ting, men jeg tolker det som at avgiftsnivået ikke hindrer folk flest i å kjøpe nye biler. For ikke lenge siden leste jeg en nyhet om at nybilsalget i fjor overgikk selveste jappetiden, så jeg skjønner ærlig talt ikke hva du mener. I tillegg kommer bruktimporten av (typisk) dyrere biler fra utlandet.

 

Om bilen er finansiert med egenkapital, leasing eller lån spiller i denne sammenhengen ingen rolle. Kapitalkostnaden blir tilnærmet den samme uansett.

 

Det kan jo ha med saken å gjøre at kvaliteten på biler stadig blir bedre, og at det har senket behovet for å kjøpe nye biler. Biler som ble vraket i 1986 gjennomsnittlig var produsert ca 1970. Det er rimelig å anta at 15 år nyere biler har bedre driftssikkerhet.

 

Og du som er en racer på statistikk: Hvor mange biler ble bruktimportert i fjor?

 

Ro ro til fiskeskjær, mange fisker får vi der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt var vel heller ment som en argumentasjon på at dine argumenter gir oss lite å diskutere i tråden, da du bare synser. Eller sagt på en annen måte, du bare ror og ror, med særdeles tynne årer.

 

Ser at du bor i Nordland, så kan vel bare anta at du er vant til å ro til fiskeskjær, burde skjønt det før jeg tok opp diskusjonen:)

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Det kan jo ha med saken å gjøre at kvaliteten på biler stadig blir bedre, og at det har senket behovet for å kjøpe nye biler. Biler som ble vraket i 1986 gjennomsnittlig var produsert ca 1970. Det er rimelig å anta at 15 år nyere biler har bedre driftssikkerhet.

 

Og du som er en racer på statistikk: Hvor mange biler ble bruktimportert i fjor?

 

Det du sier der gjelder vell i alle andre land også, likt for alle.

 

Men er unødvendig å diskutere noen nedgang i bilavgifter uansett tror jeg, hvertfall så lenge det er AP som bestemmer, men jeg syns avgiftsystemet skulle vært mer rettferdig. Fjern HK avgift og øk CO2 avgift. Det er ikke det jeg ønsker, men redd det er det beste vi kan håpe på.

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

 

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår